kläder

sasa

Ny medlem
kläder
tja. funderar på att utöka min garderob nu när jag har köpt min första mtb. handskar och byxor är väl det viktigaste kan jag tänka mig. Men vad ska jag tänka på? Shorts med inbyggd cykelbyxa (löstagbar?), hängslebyxor? vanliga cykelbyxor?...

och handskarna långa korta, varma kalla, olika typer av vaddering (vilket väl även gäller byxorna).

ngt annat som kan vara bra att ha?

kläder
Allt är bra att ha :)
Men viktigast är ett par riktigt bra cykelbyxor (vadderade) med hängslen så de inte glider runt. Sen skulle jag ha ett par slitstarka shorts att dra över om man inte gillar lycralooken och för att skona lycran från elaka grenar som fastnar (om man kör stökig terränt)
Lågfingrade handskar (om du inte har råd med båda) som passar din hand som ett andra skinn. Sen är stoppning så klart skönt förutsatt att det är på rätt ställen och inte gör handsken klumpig.
Sen gillar jag arm- och benvärmare så man kan göra långbyxor eller långtröja av grejerna om det blir lite svalare.

/C

kläder
jag gillar cannondales kläder, inget att klaga på. Har cykelbyxor från briko, vet att en del inte gillar dem, men för mig fungerar det bra. knappast cykelbyxorna som begränsar min framfart ;)

kläder
Börja med att cykla med "vanliga" byxor.
Upplever du att de är bra men att du får skavsår i de relevanta regionerna: fundera på en cykelbyxa. Tycker du dessutom att de är "för bylsiga" så satsa på en lycramodell av cykelbyxa. Om du nu inte VILL ha lycrabyor för att du tycker att de är snygga.

Handskar är jättebra.
När man vurpar har man en tendens att ta emot sig med händerna. Skrubb/skrapsår över handflatan förstör inte bara den dagens cykeltur utan gör att ganska mycket blir trist några dagar. Om du vill ha handskar för värmens skull: köp ett par långfingrade, annars "utan" fingrar. Att pilla på saker blir otroligt mycket enklare med bara fingrar.

Edit: bananfingrar vid tangentbordet...

Senast redigerad av en moderator:
kläder
Låt oss inte glömma det allra allra viktigaste, det du har på huvet, dvs. krukan eller hjälmen (mössa eller bandana är också bra att ha för att stoppa svetten från att rinna in i ögonen :)

Men allt annat är så personligt att det är svårt att tipsa. Du kommer märka att det tar en säsong eller mer för att hitta prylar som du trivs i.

//Piotr

kläder
903082_c.jpg

79:- på Jula - funkar precis lika bra som dyra märkeshandskar.
Köpte 2 par ifjol som använts till längdskidåkning och cykling och jag har inte hittat något att klaga på 8-)

Tillbaka
Topp