Klämd ulnanerv...

• Trådstartare Trådstartare NLC
  • Start datum Start datum

NLC

Aktiv medlem
Klämd ulnanerv...
Efter förra helgens cykeltur har vänstra handens lill- och ringfinger fortfarande inte riktigt kommit tillbaka i känsel och motorik. Vad det beror på är jag rätt medveten om, likaså att problemet sitter i handflatan/leden snarare än i armbågen, men tar gärna emot tips på hur man (utan kirurgiska ingrepp) kan förbättra och påskynda återhämtningen.

Klämd ulnanerv...
Jag får också känningar när jag kör lvg. För att minimera problemet så brukar jag alternera händernas position ofta (hoods, bocken och ovanpå) så att det inte blir så statiskt. Det är framförallt när jag ligger på hoodsen länge som domningarna kommer. Det blev också bättre när jag bytte handskar (från gelkuddar i handflatan till tunna oavancerade utan en massa junk insytt i handflatan). Gelkuddarna kan faktiskt bidra till tryck.

b_15_3_2a.jpg

Kanske lite antiinflammatorisk gel? Eller varför inte lite handgympa? http://www.physioadvisor.com.au/13913950/ulnar-nerve-compression-physioadvisor.htm

/K

Klämd ulnanerv...
Jag har samma problem efter samma lopp. Även vänster handflata är lite bortdomnad. Kanske inbillar jag mig, men jag upplever att det blir bättre snabbare om jag rör på fingrarna och handen. Jag trycker lite lätt på de bortdomnade områdena och knyter näven.

Klämd ulnanerv...
Ta kontakt med en arbetsterapeut via primärvården så får du hjälp med rätt rehabträning, de kan också ordna med nån form av avlastande stöd om det skulle behövas.

Klämd ulnanerv...
Efter Sverigetempot tog flera veckor innan domningarna släppte. Jag kör numer oftast med tempopinnar för att få en handposition till som avlastar handen helt och hållet.

Jag är dock inte 100 på att det är sanktionerat av stilpolisen eller franska cykelklubben.

Klämd ulnanerv...
Samma sak för mig.

Juni 2012, Siljan Runt. Min 24:e Siljan Runt. Inga punktering på de första 23 år. 4 punkteringar 2012. Vid punktering nummer 3 och 4 fick jag inte av hjulet. Det tog lång tid. I Leksand var det -2 grader och snöblandat regn. Jag väntade sammanlagt 3 timmar för servicebilar som hade fullt upp med folk som bröt. Kom i mål på 8.58 (Jag cyklade på 4.09 1995).

Då jag kom hem hade jag inga känslor i händerna.

Känslan kom tillbaka på kvällen men inte i lillfinger och hälften av ringfinger vänster hand.

Efter besök på Vårdcentralen i Mora två veckor senare fick jag remis till Elektromyografi i Falun. Där fick jag veta att min ulnanerv i vänster arm var död.

Ulnar Nerve
https://en.wikipedia.org/?title=Ulnar_nerve
Elektromyografi
https://sv.wikipedia.org/wiki/Elektromyografi

Så i mitt fall kom känslan aldrig tillbaka. Efter tre år har jag lärt mig leva med det. Läkaren sade jag var dum i huvudet och att jag borde ha åkt in på akuten direkt. Han menade att jag skulle kunna ha blivit av med både händer.

Lycka till. Se till att komma in på Elektromyografi så fort som möjligt. I mitt fall var remisstiden tre månader och då hann nerven dör.

Klämd ulnanerv...
gandhi skrev:
-------------------------------------------------------
> Kanske lite antiinflammatorisk gel? Eller varför
> inte lite handgympa?
> http://www.physioadvisor.com.au/13913950/ulnar-ner
> ve-compression-physioadvisor.htm

One of the key components of treatment is that the patient rests sufficiently from any activity that increases their symptoms until they are symptom free.

Hmmm, det låter ju inte så muntert. Men de där stretchövningarna tror jag att jag ska prova.

Klämd ulnanerv...
Oj då. Bortdomnat är bättre än ont, har jag tänkt :)Bortdomnat lillfinger och den delen av handflatan/sidan av handen domnar och förblir så ett par veckor efter varje långtur. Första gången efter min första VR. Kanske nått man borde ta på allvar, efter vad jag läst nu?

Klämd ulnanerv...
Har stretchat handen några gånger nu, tycker det redan känns lite bättre (fast det kanske bara är önsketänkande). Ska fortsätta över helgen och cykla lite mindre och se om det fortsätter i denna riktning.

Klämd ulnanerv...
Den traditionella säkerhetscykeln är tyvärr inget ergonomiskt mästerverk. Sällan blir det tydligare än vid långturer och ulnarnerven. Handflatan är inte gjord för att bära upp vikt mot ett så illa formgivet underlag, eller kanske inte öht?

Klämd ulnanerv...
I gymnasiet skrev jag väldigt lite för hand. Så lite att jag var ovan vid att hålla en penna till slut. En dag var jag tvungen att skriva en ganska lång text på väldigt kort tid, och helt för hand. Jag höll tydligen så fel i pennan att jag förlorade känseln i ena halvan av ett finger. Det tog över ett halvår innan känseln hade återvänt helt. Men känseln kom tillbaks.

Klämd ulnanerv...
Efter Sverigetempot tappade jag känsel i lillfinger och ringfinger i 9 månader, men det gav sig till slut.

För att undvika detta har jag nu gel under styrlindan och tänker på att hålla styret på sådant sätt att inte ulvanerven ligger mot styret under vissa perioder. Fungerar kalas och jag har inget känseltapp alls i händerna efter förra helgens 100-milare.

Senast ändrad:
Klämd ulnanerv...
Gel under lindan säger du. Hade det på en 60-milare 2011, men inte sen dess utan större problem. Tror i detta fallet att jag hållit för långt fram på hoodsen så "knoppen" på växelhantagen tryckte in i handflatans nedre del. Men så körde jag ju också utan handskar på dagen för det ö känns mer naturligt.

Men som sagt, fortsätter stretcha och så får vi se om det repar sig på en vecka, månad eller år.

Klämd ulnanerv...
Jag har fortfarande ingen känsel i höger hands lillfinger efter mallisresan i våras. Många statiska mil på dåligt inställd hyrcykel gav problem :-/

Klämd ulnanerv...
Ni som fått problem, vilka integrarade växel/bromshantag har ni? Lista gärna, shimano och modell, sram och modell, campa och modell.

Inbillar mig att somliga av modellerna inte inbjuder till varierad ställning i hoodsen utan helstatiskt och då är mer benägna att ge problem.

Klämd ulnanerv...
Stervelo skrev:
> Ni som fått problem, vilka integrarade
> växel/bromshantag har ni? Lista gärna, shimano
> och modell, sram och modell, campa och modell.
>
> Inbillar mig att somliga av modellerna inte
> inbjuder till varierad ställning i hoodsen utan
> helstatiskt och då är mer benägna att ge
> problem.

Tidigare när jag hade problem spelade det ingen roll om jag körde Ultegra eller Rival-handtag.

Klämd ulnanerv...
Jag har Ultegra di2, stenhård styrlinda, gelhandskar och carbonstyre. Inga större problem med domningar i händerna i år. Däremot är vänster tå bortdomnad efter att ha tryckt för hårt och många ggr för att få in en sliten kloss i pedalen. När jag går i vanliga löparskor nu så känns vänster fot en storlek större på längden, tån ömmar men nageln sitter kvar och missfärgningen är borta.

Klämd ulnanerv...
Styrets form (traditionell, anatomisk, kompakt etc) tror jag också spelar roll - iaf om man håller mycket i bocken.

Men det går framåt, nu är det bara yttersta leden på lill- och ringfinger som har lite stickningar när jag klämmer.

Klämd ulnanerv...
NLC skrev:
> Styrets form (traditionell, anatomisk, kompakt
> etc) tror jag också spelar roll - iaf om man
> håller mycket i bocken.
>

Absolut.
Det fanns förr ett särskilt randonneurstyre som gav ännu flera möjligheter för variation men något sådant hittar jag inte längre.
Själv hittar jag den bekvämaste fattningen längst ner och fram i bocken. Alla andra ger domningar efter ett tag. Variation förnöjer, som man säger :)

Klämd ulnanerv...
Det kan vara värt att kolla att problemet verkligen sitter i handleden. Jag höll på i mer än ett års tid att experimentera med handtag, handskar sittposition och annat för att få bukt på problemen. Efter ett par timmar på cykeln domnade handen bort. Jag tyckte det blev lite bättre med olika varianter, men aldrig riktigt bra. Nu vet jag att problemet var att nerven var klämd ända uppe i nacken, och eftersom jag inte gjorde något åt grundproblemet blev det bara värre och nu sitter jag här med ett diskbråck i nacken och cyklar inte alls.

Leta upp en sjukgymnast som kan hjälpa till att snabbt se var problemet är. Var symptomen är vet du redan, men det betyder inte att problemet sitter där man tror. Ska du veta bergsäkert krävs en mer omfattande utredning, men det är en väldigt bra och billig början.

Klämd ulnanerv...
GarryJones skrev:
> Samma sak för mig.
>
> Juni 2012, Siljan Runt. Min 24:e Siljan Runt. Inga
> punktering på de första 23 år. 4 punkteringar
> 2012. Vid punktering nummer 3 och 4 fick jag inte
> av hjulet. Det tog lång tid. I Leksand var det -2
> grader och snöblandat regn. Jag väntade
> sammanlagt 3 timmar för servicebilar som hade
> fullt upp med folk som bröt. Kom i mål på 8.58
> (Jag cyklade på 4.09 1995).

Ja, det är jobbigt med punkteringar.

Klämd ulnanerv...
Jag har haft återkommande problem med samma fingrar, främst på vänster.

Min lösning
1) handskar utan inlägg eller inga handskar. Fina handlar med rejäla gelinlägg trycker mest
2) se till att styre och hood linjerar och bildar en rejält avlastande hylla för handloven

Klämd ulnanerv...
FWIW, cyklade första lite längre rundan sen förra helgens 100-milare - 9 mil i blandat regn - och märkligt nog har nästan all domning nu försvunnit. Eller var det med gårdagens sill och snaps?

Klämd ulnanerv...
NLC skrev:
. Tror i detta fallet att jag hållit för
> långt fram på hoodsen så "knoppen" på
> växelhantagen tryckte in i handflatans nedre del.

Du ska alltså ha 20-30mm längre styrstam på långturer ;)

Klämd ulnanerv...
Iaf när jag blir trött och försöker "go aero" utan att använda bocken. Men varför inte 140-150 mm stam ser ju jäkla #pr0 ut =)

Klämd ulnanerv...
Du får jobba lite mer på den riktiga PRO-positionen med underarmarna på styret. Den ökade svårigheten att styra rakt fram passar dock dåligt ihop med situationer där man är jävligt trött...

Klämd ulnanerv...
Just det, det finns ju en väldigt fin bild på din blogg av någon "Oscar" som testar denna position.

Ryktet säger, helt obekräftat, att det rörde sig om 7-8 sekunder powernap.

Ulnanerven uppges inte ha tagit skada.

Klämd ulnanerv...
Bra poäng. Jag har haft problem med kraftlöshet i framförallt vänster hand som varit helt relaterat till axel/nacke. För mig funkar massage väldigt bra.

Hep skrev:
> Det kan vara värt att kolla att problemet
> verkligen sitter i handleden. Jag höll på i mer
> än ett års tid att experimentera med handtag,
> handskar sittposition och annat för att få bukt
> på problemen. Efter ett par timmar på cykeln
> domnade handen bort. Jag tyckte det blev lite
> bättre med olika varianter, men aldrig riktigt
> bra. Nu vet jag att problemet var att nerven var
> klämd ända uppe i nacken, och eftersom jag inte
> gjorde något åt grundproblemet blev det bara
> värre och nu sitter jag här med ett diskbråck i
> nacken och cyklar inte alls.
>
> Leta upp en sjukgymnast som kan hjälpa till att
> snabbt se var problemet är. Var symptomen är vet
> du redan, men det betyder inte att problemet
> sitter där man tror. Ska du veta bergsäkert
> krävs en mer omfattande utredning, men det är en
> väldigt bra och billig början.

Klämd ulnanerv...
Tant vänster? Hehe..

Kör Stödskena 24/7 i en månad och saken är klar. Du kan köpa en skena för armbågen också. Så att du inte sover på armen eller vrider en konstigt .

Voltaren kräm en vecka typ

Som någon skev tidigare "tiden läker"

Senast ändrad:
Klämd ulnanerv...
I början av min långcyklingsbana hade jag problem med domningar i fingrarna. Värsta gången tog det så lång tid för det att släppa att jag trodde det skulle bli permanent. Kunde exempelvis inte öppna en läskflaska eller utföra finmotoriska uppgifter som också behövde kraft.

Med tid så löste det sig, har sedan dess varit mycket noga med att bara vila händerna på styret och hålla all vikt på sadel och pedaler.

Hoppas att det löser sig för dig.

Klämd ulnanerv...
Kort uppdatering, besvären har efter en tids avhållsamhet och stretchande reducerats till en lite stickande känsla i lillfingrets spets och ringfingrets yttre nagelband. Det här kan nog gå bra.

Klämd ulnanerv...
Håhåjaja, ungefär en månad senare och det känns i princip normalt igen. Utöver stretchen så var det ett handskbyte till "Spec Sport" som verkade göra skillnad. Hade både Hestra MTB Short och Spec BG Gel men efter att besvären kom så var den ena lite för tunn och den andra lite för tjock även om de båda var bättre än att köra helt utan.

Klämd ulnanerv...
Har haft ett helsike med stickningar och domningar i ring och lillfinger på vänster hand sedan 60-milaren 27/6 då jag körde det mesta utan handskar.

Funkar lite bättre nu med ett par Bontager handskar. Inte helt borta alls än dock.

Klämd ulnanerv...
Ååååh vilken inspirerande läsning för någon med liknande besvär som TS....

Ska till arbetsterapeut imorgon och har väl en föraning om vad som väntar - vila och lite övningar. Diverse övningar gör jag gärna, men att vila suger ju verkligen. Att jag helst av allt vill cykla, gärna långt, och dessutom arbetar med att antingen hålla ganska statiskt i spakar alternativt banka på saker med slägga bådar ju superbra. Röv.

Klämd ulnanerv...
Mmmm, för vissa går det över och för andra inte.

Jag har inte haft så stora problem med ulnanerven sedan 2015 (och när det händer (!) så funkar stretch bra om man gör det i rätt tid) men däremot funkar händerna ibland sämre i kallare väder med domnande fingertoppar även av någon timmas cykling. Bytte för några år sen till handskar med tunnare men bredare padding vilka jag upplever fördelar trycket jämnare och ger mindre besvär jämfört med tjockare. Men samtidigt blir man ju mer medveten om att motionera fingrarna och växla handposition så det kan definitivt vara fler faktorer inblandade.

Klämd ulnanerv...
På sätt och vis är det ju lite skönt att se att folk som cyklar långt och mycket har en släng av handbekymmer men ändå får det att fungera.

Är det någon som har kombinerade bekymmer genom både arbete och cykling parallellt?

Tillbaka
Topp