D
Deleted member 43681
Guest
Klarälvsbanan, ny hastighetsbegränsning för cyklister i Karlstad.
*fniss*
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Alldeles för kategoriskt för att jag ska skriva under på det.Rattnalle sa:Ja, inte cykla i bredd i klunga t ex. Jäkla pack som tvingar mig att bromsa in bilen ibland.GoranS sa:Och ytterligare en del problem löses om de långsammare också försöker bete sig på ett sätt som inte i onödan skapar problematiska situationer relativt de snabbare. Summa summarum, om alla försöker uppföra sig på ett vettigt sätt och inte i onödan göra saker som komplicerar trafiksituationer är mycket vunnet.Rattnalle sa:Precis. Om alla tänkte så skulle vi ha löst många problem.ooms sa:Oavsett regler kan jag tycka att den trafikant som färdas snabbare och/eller med det tyngre fordonet har ett större ansvar att visa respekt och hänsyn mot de ”mindre skyddade” trafikanterna, speciellt när man närmar sig bakifrån. Som bilist håller jag ut när jag passerar en cyklist, och som cyklist både håller jag ut och tar det försiktigt när jag passerar gående. Just för att jag kommer snabbare och därmed med mer energi, och har bättre uppsikt på situationen.
Alltså jag köper att alla måste visa hänsyn men man måste ta på sig andra glasögon och fundera på olika perspektiv ibland. Vi behöver i mycket större utsträckning ta hänsyn till den långsammaste, barn och den som går, behov i trafiken snarare än den snabbaste, bilen, som varit högst prioriterad historiskt. Sedan ska vi givetvis försöka hantera alla olika behov så långt det går också men den snabbaste med högst massa har alltid det största ansvaret i mina ögon.
+1AddeN sa:Det här med att visa respekt.
Både små barn och hundar är väldigt nyckfulla. Att de plötsligt far åt sidan är normalt och något de flesta förstår och begränsar farten därefter.
Och även om folk går på rätt sida så är risken överhängande att de blir rejält rädda med risk för fall osv om någon idiot kommer och cyklar förbi i 40+ nära.
En cykel är tyst och det är långt ifrån självklart att man hörs om man kommer bakifrån.
Den bilden visar inte Klarälvsbanan.ooms sa:Ex.vis gc-banan på bilden i HåkanCs inlägg ovan är det inte lämpligt att cykla snabbare än 15-20 km/h när man passerar de gående, banan är inte bred nog för det.
Nä, det trodde jag inte heller. I mina ögon har tråden sen ett tag tillbaka övergått till att generellt diskutera lämpligheten att tokköra på gc-väg.HåkanC sa:Den bilden visar inte Klarälvsbanan.ooms sa:Ex.vis gc-banan på bilden i HåkanCs inlägg ovan är det inte lämpligt att cykla snabbare än 15-20 km/h när man passerar de gående, banan är inte bred nog för det.
/Håkan
Är det någon som hävdar att det är lämpligt att tokköra på GC-väg?ooms sa:Nä, det trodde jag inte heller. I mina ögon har tråden sen ett tag tillbaka övergått till att generellt diskutera lämpligheten att tokköra på gc-väg.HåkanC sa:Den bilden visar inte Klarälvsbanan.ooms sa:Ex.vis gc-banan på bilden i HåkanCs inlägg ovan är det inte lämpligt att cykla snabbare än 15-20 km/h när man passerar de gående, banan är inte bred nog för det.
/Håkan
Det beror på hur man definierar tokköra. Jag gissar att definitionen skiljer sig åt mellan skribenterna.GoranS sa:Är det någon som hävdar att det är lämpligt att tokköra på GC-väg?ooms sa:Nä, det trodde jag inte heller. I mina ögon har tråden sen ett tag tillbaka övergått till att generellt diskutera lämpligheten att tokköra på gc-väg.HåkanC sa:Den bilden visar inte Klarälvsbanan.ooms sa:Ex.vis gc-banan på bilden i HåkanCs inlägg ovan är det inte lämpligt att cykla snabbare än 15-20 km/h när man passerar de gående, banan är inte bred nog för det.
/Håkan
Ja, men jag tycker att texten i de olika styckena logiskt hänger samman så att ytterligare styckesindela skulle kännas konstlat.Örjan Lax sa:Wall of text... ?
Gömmer mig blixtsnabbt som en skogsmus... ? *vips*Rattnalle sa:Nu ringer jag i trollarvarningsklockan åt dig.
GoranS sa:Ja, men jag tycker att texten i de olika styckena logiskt hänger samman så att ytterligare styckesindela skulle kännas konstlat.Örjan Lax sa:Wall of text... ?
Och jag orkar inte sätta mig och redigera det hela för att korta ner det. Om du inte vill eller orkar läsa det som står så får det vara.
SGS sa:Såhär ser delar av den omdiskuterade sträckningen med den kommande 30-gränsen ut.
Två av de potentiellt värsta korsningarna/riskerna/olycksplatserna syns på bilderna.
Lyckas ni hålla >30 km/h i de passagerna?Tasse74 sa:har länge tyckt. sätt upp vippgrindar på korsande bild 2. även på anslutande nedförsbacke bild 3. där är sikten dålig åt båda håll dessutom.
Är det på såna där smala GC-banor med skymd sikt som folk ligger och blåser på i 40-45 knyck? Herregud, inte underligt att folk vill att myndigheterna agerar. Den där typen av GC-banor använder jag enbart som transportsträckor ut till landsvägen, och då ligger man ju i max 20-25 km/h.SGS sa:Såhär ser delar av den omdiskuterade sträckningen med den kommande 30-gränsen ut.
Två av de potentiellt värsta korsningarna/riskerna/olycksplatserna syns på bilderna.
ooms sa:Är det på såna där smala GC-banor med skymd sikt som folk ligger och blåser på i 40-45 knyck? Herregud, inte underligt att folk vill att myndigheterna agerar. Den där typen av GC-banor använder jag enbart som transportsträckor ut till landsvägen, och då ligger man ju i max 20-25 km/h.SGS sa:Såhär ser delar av den omdiskuterade sträckningen med den kommande 30-gränsen ut.
inga problem norr ut, brukar vara "nertrampsträcka" för mig.ejma sa:Lyckas ni hålla >30 km/h i de passagerna?Tasse74 sa:har länge tyckt. sätt upp vippgrindar på korsande bild 2. även på anslutande nedförsbacke bild 3. där är sikten dålig åt båda håll dessutom.
Va? På riktigt? Får man inte cykla snabbare än promenadtakt på Götgatans cykelbana? Men då tar man väl bilvägen och kör snabbare där istället?Ännu tokigare blir det på Götgatan med sina 7 km/h.
Varför måste det finnas en lag på en mätare för att ha en regel? I konsekvensens namn: skulle alla bilar krävas ha inbyggd våg för att hjälpa föraren inte överlasta? Ljusmätare för att inte ha olaglig belysning?Märkligt med en fysisk/reell hastighetsbegränsning för cyklister då det inte finns någon lag på en fungerande hastighetsmätare på cykel!
Ännu tokigare blir det på Götgatan med sina 7 km/h.
Staine menar nog Götgatspuckelns gångfartsområde. https://www.transportstyrelsen.se/s...ella-trafikregler/Gagata-och-gangfartsomrade/Va? På riktigt? Får man inte cykla snabbare än promenadtakt på Götgatans cykelbana? Men då tar man väl bilvägen och kör snabbare där istället?
Varför måste det finnas en lag på en mätare för att ha en regel? I konsekvensens namn: skulle alla bilar krävas ha inbyggd våg för att hjälpa föraren inte överlasta? Ljusmätare för att inte ha olaglig belysning?
Debatten om de hemska lycramännen på Klarälvsbanan är i full gång på Facebook:
Visst, ur perspektivet "antingen allt eller inget" så är det inkonsekvent. Att följa hastighetsbegränsningarna är ju ett lagkrav oavsett om föraren har fungerande hjälpmedel för det eller inte. Jag gissar att hastighetsbedöming i bil är så pass svårt för tillräckligt många att lagstiftaren sett ett behov av att tvinga tillverkarna och ägarna till att ha ett hjälpmedel.I analogi med detta borde det i så fall inte vara lag på hastighetsmätare i bil.
Visst, ur perspektivet "antingen allt eller inget" så är det inkonsekvent. Att följa hastighetsbegränsningarna är ju ett lagkrav oavsett om föraren har fungerande hjälpmedel för det eller inte. Jag gissar att hastighetsbedöming i bil är så pass svårt för tillräckligt många att lagstiftaren sett ett behov av att tvinga tillverkarna och ägarna till att ha ett hjälpmedel.
Det tycker jag iofs. att det är men det är inte poängen. Som förare av ett fordon har du en lagstadgad skyldighet att hålla t.ex. gällande hastighetsbegränsning. I fallet hastighet i/på motorfordon (kanske finns undantag?) så har lagstifftaren krävt att du ska få hjälp att mäta. Behöver man hjälp för det på cykel så får man väl ordna det själv. Men det är inget lagkrav. Tycker du att det skulle behövas? För dig och eller andra?Ok. Så det är lättare att ”känna” om man cyklar i 28 eller 34 på en 30-väg? Nja.
Det stämmer säkert.Har man mätt hastigheten? Eller är det bara lite gissande?
Se där, mer eller mindre ett erkännande!Jag har kört klarälvsbanan ganska frekvent i sommar och har inte mött dessa gäng det yras om en endaste gång.
Vad är sambandet mellan hastighetsmätare och efterlevnad mer än att det är enklare att veta hur fort man cyklar?det är inte lag på hastighetsmätare på cykel, hur ska det här fungera?