Klarälvsbanan, ny hastighetsbegränsning för cyklister i Karlstad.

Rattnalle sa:
GoranS sa:
Rattnalle sa:
ooms sa:
Oavsett regler kan jag tycka att den trafikant som färdas snabbare och/eller med det tyngre fordonet har ett större ansvar att visa respekt och hänsyn mot de ”mindre skyddade” trafikanterna, speciellt när man närmar sig bakifrån. Som bilist håller jag ut när jag passerar en cyklist, och som cyklist både håller jag ut och tar det försiktigt när jag passerar gående. Just för att jag kommer snabbare och därmed med mer energi, och har bättre uppsikt på situationen.
Precis. Om alla tänkte så skulle vi ha löst många problem.
Och ytterligare en del problem löses om de långsammare också försöker bete sig på ett sätt som inte i onödan skapar problematiska situationer relativt de snabbare. Summa summarum, om alla försöker uppföra sig på ett vettigt sätt och inte i onödan göra saker som komplicerar trafiksituationer är mycket vunnet.
Ja, inte cykla i bredd i klunga t ex. Jäkla pack som tvingar mig att bromsa in bilen ibland.

Alltså jag köper att alla måste visa hänsyn men man måste ta på sig andra glasögon och fundera på olika perspektiv ibland. Vi behöver i mycket större utsträckning ta hänsyn till den långsammaste, barn och den som går, behov i trafiken snarare än den snabbaste, bilen, som varit högst prioriterad historiskt. Sedan ska vi givetvis försöka hantera alla olika behov så långt det går också men den snabbaste med högst massa har alltid det största ansvaret i mina ögon.
Alldeles för kategoriskt för att jag ska skriva under på det.

AddeN sa:
Det här med att visa respekt.
Både små barn och hundar är väldigt nyckfulla. Att de plötsligt far åt sidan är normalt och något de flesta förstår och begränsar farten därefter.

Och även om folk går på rätt sida så är risken överhängande att de blir rejält rädda med risk för fall osv om någon idiot kommer och cyklar förbi i 40+ nära.
En cykel är tyst och det är långt ifrån självklart att man hörs om man kommer bakifrån.
+1
Jag förstår öht inte hur man kan förvänta sig att små barn och hundar ska gå på ett led kolonn för att inte råka vara i vägen när nån cyklist kommer brakande i 30-40 km/h. Ex.vis gc-banan på bilden i HåkanCs inlägg ovan är det inte lämpligt att cykla snabbare än 15-20 km/h när man passerar de gående, banan är inte bred nog för det.
Om folk agerar så som många ger uttryck för i denna tråd så förstår jag varför vi cyklister har det rätt dåliga rykte vi har i samhället.

ooms sa:
Ex.vis gc-banan på bilden i HåkanCs inlägg ovan är det inte lämpligt att cykla snabbare än 15-20 km/h när man passerar de gående, banan är inte bred nog för det.
Den bilden visar inte Klarälvsbanan.

/Håkan

HåkanC sa:
ooms sa:
Ex.vis gc-banan på bilden i HåkanCs inlägg ovan är det inte lämpligt att cykla snabbare än 15-20 km/h när man passerar de gående, banan är inte bred nog för det.

/Håkan
Nä, det trodde jag inte heller. I mina ögon har tråden sen ett tag tillbaka övergått till att generellt diskutera lämpligheten att tokköra på gc-väg.

Såhär ser delar av den omdiskuterade sträckningen med den kommande 30-gränsen ut.

Två av de potentiellt värsta korsningarna/riskerna/olycksplatserna syns på bilderna.

Bilagor

• _20191220_183352.JPG
    _20191220_183352.JPG
    182 KB · Besök: 319
  • _20191220_183409.JPG
    _20191220_183409.JPG
    219 KB · Besök: 342
  • _20191220_183748.JPG
    _20191220_183748.JPG
    241 KB · Besök: 327
ooms sa:
HåkanC sa:
ooms sa:

/Håkan
Nä, det trodde jag inte heller. I mina ögon har tråden sen ett tag tillbaka övergått till att generellt diskutera lämpligheten att tokköra på gc-väg.
Är det någon som hävdar att det är lämpligt att tokköra på GC-väg?

GoranS sa:
ooms sa:
HåkanC sa:
ooms sa:

/Håkan
Är det någon som hävdar att det är lämpligt att tokköra på GC-väg?
Det beror på hur man definierar tokköra. Jag gissar att definitionen skiljer sig åt mellan skribenterna.

Personligen tycker jag det är ganska stor skillnad på vad man borde kunna förvänta sig av barn och av hundar. Och då menar jag verkligen borde och inte vad man kan förvänta sig.

Många hundägare har utmärkt pli på sin hund och den går snällt och fint bredvid husse eller matte, typiskt i ett koppel som inte tillåter några längre utflykter i sidled. Sen finns det de som verkar köra attityden att låta hunden göra vad den vill och är det någon som störs/stör sig på detta så är det deras problem. Det är dessa som har hundar i en lina som går tvärs över GC-vägen eller som låter hunden springa helt fritt och där det som vare sig gående eller cyklande finns en chans att veta vad hunden ska ta sig för, i synnerhet om den kommer springande mot en. Dessa hundägare tycker jag uppträder respektlöst mot medmänniskor/medtrafikanter och jag tycker faktiskt att de är minst lika skyldiga som cyklisten om hund och cyklist skulle kollidera, givet att cyklisten inte kört direkt vårdslöst. En hund är typiskt ganska rask och ska man med hundra procents säkerhet kunna passera en lösspringande hund och veta att den inte får för sig att springa mot cykeln s.a. det blir kollision får man nog kliva av och gå. Det tycker jag inte är rimligt att man ska behöva göra.

Vad gäller barn så kan jag köpa att man som (vuxen) cyklist är den som har huvudansvaret att se till att det inte blir någon olyckssituation. Om det är barn som går själva utan någon vuxen så får man ta hela ansvaret. Om barnet/barnen går med någon vuxen ser man ju lämpligen till att påkalla den vuxna personens uppmärksamhet. Då känns det rätt naturligt (och respektfullt) att denna person ser till att det inte blir ngt strul t.ex. genom att ta barnet/barnen när man ska passera. Sen är det förstås inte läge för någon hög fart förbi ändå. Det finns dock i mitt tycke en viss skillnad på ett barn som går och håller en vuxen person, vilken är medveten om cyklisten, och ett barn som rör sig självt på GC-vägen.

Senast ändrad:
Örjan Lax sa:
Ja, men jag tycker att texten i de olika styckena logiskt hänger samman så att ytterligare styckesindela skulle kännas konstlat.

Och jag orkar inte sätta mig och redigera det hela för att korta ner det. Om du inte vill eller orkar läsa det som står så får det vara.

GoranS sa:
Örjan Lax sa:
Ja, men jag tycker att texten i de olika styckena logiskt hänger samman så att ytterligare styckesindela skulle kännas konstlat.

Och jag orkar inte sätta mig och redigera det hela för att korta ner det. Om du inte vill eller orkar läsa det som står så får det vara.

Tack, menade inte att det inte var läsvärt, tvärtom! Tack snälla. ?

SGS sa:
Såhär ser delar av den omdiskuterade sträckningen med den kommande 30-gränsen ut.

Två av de potentiellt värsta korsningarna/riskerna/olycksplatserna syns på bilderna.

har länge tyckt. sätt upp vippgrindar på korsande bild 2. även på anslutande nedförsbacke bild 3. där är sikten dålig åt båda håll dessutom.

Tasse74 sa:
har länge tyckt. sätt upp vippgrindar på korsande bild 2. även på anslutande nedförsbacke bild 3. där är sikten dålig åt båda håll dessutom.
Lyckas ni hålla >30 km/h i de passagerna?

SGS sa:

Är det på såna där smala GC-banor med skymd sikt som folk ligger och blåser på i 40-45 knyck? Herregud, inte underligt att folk vill att myndigheterna agerar. Den där typen av GC-banor använder jag enbart som transportsträckor ut till landsvägen, och då ligger man ju i max 20-25 km/h.

ooms sa:
SGS sa:

Är det på såna där smala GC-banor med skymd sikt som folk ligger och blåser på i 40-45 knyck? Herregud, inte underligt att folk vill att myndigheterna agerar. Den där typen av GC-banor använder jag enbart som transportsträckor ut till landsvägen, och då ligger man ju i max 20-25 km/h.

Bilderna är alltså inne i Karlstad tätort, några hundra meter norrut är det väldigt mycket mer fritt och öppet.

Jag personligen brukar börja nedtramp när jag kommer in vid första 4-vägskorset. Dvs absolut inte några 30+ km/h, men visst blir man omkörd någon gång då och då.

ejma sa:
Tasse74 sa:
Lyckas ni hålla >30 km/h i de passagerna?
inga problem norr ut, brukar vara "nertrampsträcka" för mig.
söder ut ofta uppv./transport.

personligen har jag ställen mer söder om där bilderna är ifrån som är mer trafikerade med hundar och barn. norrstrands ip tex. oxh den ansl. gc från lidl

Jag passerade ett gäng gravel/MTB ute på banan förra helgen. Inga problem, de hörde mig komma, ändrade formation och lämnade utrymme på vänster sida så jag tog mig förbi. På samma resa möter jag ett par som går öga mot öga på håll, gav tecken att jag tänkte byta sida, gick helt ut till vänster och sedan tillbaka igen. Såg ett inlägg att cyklister kör om folk som är ute och springer med några cm marginal; vem gör sånt? Tycker det är bra stämning annars, folk hälsar och jag brukar tacka när folk släpper förbi. Men så på hemväg i riktning söderut händer det. Nere vid badplatsen så går ett par damer på vänster sida med ryggen mot mig, helt plötsligt viker den ena rakt ut åt höger (och snabbt går det) så jag får kasta mig på bromsarna, tror det var 10 cm marginal att jag hade klippt henne rakt över benet. Tack vare skivbromsarna så fick jag stopp.
Jag har blivit mycket försiktigare uppe på banan också, det finns en massa småvägar som går över banan och bilar som korsar. Har blivit enormt mycket korsande trafik strax söder om sjön Gapern (mycket nybyggda hus). Man får välja sina tider då man är ute och tränar (om man vill vara ifred). Det är ett enormt privilegium att ha en banvall som är 90 km lång att cykla på, så man kan ju hjälpas åt.

Märkligt med en fysisk/reell hastighetsbegränsning för cyklister då det inte finns någon lag på en fungerande hastighetsmätare på cykel!
Ännu tokigare blir det på Götgatan med sina 7 km/h.

Märkligt med en fysisk/reell hastighetsbegränsning för cyklister då det inte finns någon lag på en fungerande hastighetsmätare på cykel!
Ännu tokigare blir det på Götgatan med sina 7 km/h.
Varför måste det finnas en lag på en mätare för att ha en regel? I konsekvensens namn: skulle alla bilar krävas ha inbyggd våg för att hjälpa föraren inte överlasta? Ljusmätare för att inte ha olaglig belysning?

Detta hade man ju på känn. Corona och folk som jobbar hemma plus en massa extra cyklister som åker sträckan.

Hjälper inte med 30 km/h, det är ändå för snabbt. Stod i NWT att "cyklister kommer i bredd i gäng som ropar att folk ska hålla åt sidan". Ska det va så svårt att hålla sig tills övre bron där 30 km/h upphör innan man drar på? Eller är det bara grälsjuka människor som överdriver?

Varför måste det finnas en lag på en mätare för att ha en regel? I konsekvensens namn: skulle alla bilar krävas ha inbyggd våg för att hjälpa föraren inte överlasta? Ljusmätare för att inte ha olaglig belysning?

I analogi med detta borde det i så fall inte vara lag på hastighetsmätare i bil.

I analogi med detta borde det i så fall inte vara lag på hastighetsmätare i bil.
Visst, ur perspektivet "antingen allt eller inget" så är det inkonsekvent. Att följa hastighetsbegränsningarna är ju ett lagkrav oavsett om föraren har fungerande hjälpmedel för det eller inte. Jag gissar att hastighetsbedöming i bil är så pass svårt för tillräckligt många att lagstiftaren sett ett behov av att tvinga tillverkarna och ägarna till att ha ett hjälpmedel.

Visst, ur perspektivet "antingen allt eller inget" så är det inkonsekvent. Att följa hastighetsbegränsningarna är ju ett lagkrav oavsett om föraren har fungerande hjälpmedel för det eller inte. Jag gissar att hastighetsbedöming i bil är så pass svårt för tillräckligt många att lagstiftaren sett ett behov av att tvinga tillverkarna och ägarna till att ha ett hjälpmedel.

Ok. Så det är lättare att ”känna” om man cyklar i 28 eller 34 på en 30-väg? Nja.

Ok. Så det är lättare att ”känna” om man cyklar i 28 eller 34 på en 30-väg? Nja.
Det tycker jag iofs. att det är men det är inte poängen. Som förare av ett fordon har du en lagstadgad skyldighet att hålla t.ex. gällande hastighetsbegränsning. I fallet hastighet i/på motorfordon (kanske finns undantag?) så har lagstifftaren krävt att du ska få hjälp att mäta. Behöver man hjälp för det på cykel så får man väl ordna det själv. Men det är inget lagkrav. Tycker du att det skulle behövas? För dig och eller andra?

Jag har kört klarälvsbanan ganska frekvent i sommar och har inte mött dessa gäng det yras om en endaste gång. Två tre pers men aldrig fler. Jag vill påstå att det är ett gäng gringubbar och kärringar som bor i bostadsområdet som gnäller och tycker att det endast ska vara deras lekstuga.

Om man istället som cyklist skulle gnälla på allt och alla som gör fel och är trafikfarliga på klarälvsbanan så skulle det bli en hel del och då menar jag inte barn utan det ska föreställa vuxna nänniskor. Jag nöjer mig med ett exempel från idag. En kärr...dam med hund kliver upp på banan med hunden några meter framför sig i kopplet. Mao så är det en hund på ena sidan och dess ägare på andra med ett koppel tvärs över hela banan. Hur i herrans namn tänker man då???

Det kan säkert upplevas av många gc-brukare eller betraktare som att en cyklist susar förbi även om hastigheten är lagliga 25-30 km/h, och vettigt sidavstånd hålls.
De får väl sätta upp en sån där skylt som finns vid skolor som visar vilken hastighet hen har.

Kan man med en sådan skylt registrera antal förbipasserande och antalet överträdelser vore det ju kanon. Då kan man säkert konstatera att problemet är kraftigt överdrivet.

Jag tycker framförallt att det är märkligt att grupper eller hundägare eller whatever tycker att dom äger gång och cykelvägar och om någon annan ska använda dom så får dom anpassa sig.

Aktuell sträcka trafikeras ofta av småbarn som cyklar/går/springer planlöst i närheten av förälder/föräldrar som bryr sig måttligt, jättejobbogt om en cykel ska förbi.
Har fått onda ögat när jag passerat i 10 km/h.

Många verkar tro att cukelbanan ligger inne på deras egen tomt.

M

det är inte lag på hastighetsmätare på cykel, hur ska det här fungera?
Vad är sambandet mellan hastighetsmätare och efterlevnad mer än att det är enklare att veta hur fort man cyklar?
Hastighetsskyltar gäller alltid cyklister, det är ingen skillnad på vanlig väg eller cykelväg om det är skyltat efter gällande regelverk.

M

Det där onda ögat får man ju hela tiden när man passerar, oavsett hur sakta det går. Ibland brukar jag demonstrativt sluta trampa och rulla när jag möter eller kör om folk. Det är förresten jag som kör en gul/svart cykel och har en mattsvart aerohjälm med mörka glasögon. Då kanske man ser snabb och otäck ut, vad vet jag?

Kan en cykelväg ha en hastighetsbegränsning?
I vanliga fall är det allmännavägens skyltar som gäller intilliggande cykelväg. Finns ingen allmän väg intill cykelvägen gäller grundregeln för hastighet på cykelväg?
Kan inte se i vtf att det går att hastighetsbegränsa friliggande cykelväg.

Jag lär mig gärna något nytt här.

Sen är sunt förnuft, hänsyn och defensiv framfart i trafik kraftigt underanvänt.

Tillbaka
Topp