Klarälvsbanan

Klarälvsbanan
Klarälvsbanan.
Är det populärt såhär års att man möter på många på vägen?
Är det långt mellan samhällen?
Ska till Karlstad, cyklar inte landsväg, mest skog men blev sugen nu när jag såg denna.

Klarälvsbanan
Har varit i Karlstad hela veckan och cyklat landsväg i princip varje dag. Många rundor har börjat eller slutat via Klarälvsbanan. Mindre folk än vanligt just nu enligt mig, i alla fall dagtid då jag cyklat. Men jag tar det alltid lugnt några km innan man kommer ut på "landet". Tycker en del cyklar väl fort i stan... Ringklocka har jag också satt på racern sedan jag började cykla här. "Hemma" behöver jag bara plinga på renarna.

Klarälvsbanan
Nej man möter inte många sen man väl kommit ut på vischan, flanörer & motionärer är koncentrerat kring tätorterna. Trevligt glassfik i Edeby. För större variation rekommenderas de små landsvägar som går parallellt med banvallen åt ena hållet tex på utvägen. Klarälvsbanan byggdes inte för sightseeing, så gillar man att se bebyggelse eller hänförande utsikter så har den sina brister.

För den som gillar lite större eldrivna ekipage och att bo ståndsmässigt erbjuds även tältvagn för Klarälvsbanan och Vänerleden: https://swedenbybike.com/boende/varmland-camper/

Senast ändrad:
Klarälvsbanan
Klarälvsbanan är för mig som växt upp i Karlstad bara tråkigt. Platt, när folk går på den blir de sura att man plingar eller om man inte plingar.

Jag undviker. Men alla är olika. Testa ?

Klarälvsbanan
Hur tyckte du att det funkade? Är tveksam till att ligga fort i grupp när det är såpass smalt....
Det funkade bra, vi var en klunga på ca 20 personer som växlade mellan ett och två tveksamt organiserade led. Snittade 37km/h så tempot var ganska högt. Det var skönt att slippa bry sig om annan trafik och funktionärerna gjorde ett bra jobb med att hålla andra cyklister och fotgängare borta. Vi mötte dock en cyklist som irrat sig upp på banan utefter Alstern.

Klarälvsbanan
Kul att se på tv, verkar vara en fin cykelväg. Om man plingar eller inte spelar ingen roll, 50% chans att folk blir ilskna i båda fallen.. ?

Klarälvsbanan
Plinga skall man och även när man cyklar om andra cyklister. Här får cyklister bättra sig, så hemsk svårt är det inte och det gör väldigt mycket för säkerheten på cykelbanorna.

Klarälvsbanan
Den är relativt trevlig om man inte cyklat förut. Om man cyklar mkt är den väldigt monoton och då finns det alternativa fina bilvägar nästan utan bilar mellan Karlstad och Munkfors iaf....

Klarälvsbanan
Den är relativt trevlig om man inte cyklat förut. Om man cyklar mkt är den väldigt monoton och då finns det alternativa fina bilvägar nästan utan bilar mellan Karlstad och Munkfors iaf....
Det kan jag mycket väl tänka mig. Gällande Klarälvlsoppet så var det lite tvärs om. Det var rolig omväxling med en tävling helt utan backar och fullt ös hela vägen. Speciellt för en lite tyngre cyklist som undetecknad :)

Klarälvsbanan
Platt och fint var det att cykla där.
Men har dålig erfarenhet av klarälvsbanan då jag skulle ta en kvällstur efter jobbet när jag gick på diet och bonkade i Munkfors. Sen blev det mörkt o kallt påvägen tillbaka till deje. Trodde aldrig jag skulle orka tillbaka?
20220831_195532.jpg

Klarälvsbanan
Känns som den skulle kunna funka rätt ok för ren transportcykling om man är på cykelsemester och tycker det är skönt att slippa trafik. Känns dock inte som något jag kommer att boka in en cykelsemester för att få cykla, i synnerhet inte då backar är det som lockar mig.

Klarälvsbanan
Starta längst i norr somaren 2021, cykla 3 mil söderut och vände. Bland det tråkigaste jag cyklat, händer ju typ inget.
Sen är det några korsande vägar, mötte ett par service bilar oxå, så köra järnet funkar väl inte hela tiden.
Och sen fanns det inte ens nåt vettigt fik, nära, ett där jag vände vid ca 3 mil som var stängt..

Klarälvsbanan
Norrut får du höjdmeter?
Precis. fattar inte disset riktigt. Banan är trevlig bilfri transport som lätt tar en till en avtagsväg mot Sunne, Torsby, Lysvik eller nåt annat för den som gillar backar. Eller ännu bättre, ta hela gamla klarävlseden i ett svep upp till Sysslebäck, vik av in mot finnmarken mot Mattillahållet. Ska vara backigt som fn. Med lite fuldragningar blir det en halvdan 40-milare
1696368572410.png

Klarälvsbanan
Precis. fattar inte disset riktigt. Banan är trevlig bilfri transport som lätt tar en till en avtagsväg mot Sunne, Torsby, Lysvik eller nåt annat för den som gillar backar. Eller ännu bättre, ta hela gamla klarävlseden i ett svep upp till Sysslebäck, vik av in mot finnmarken mot Mattillahållet. Ska vara backigt som fn. Med lite fuldragningar blir det en halvdan 40-milare
Visa bilaga 657989
Jag vidhåller att Klarälvsbanan i sig inte är något som gör att jag kommer att åka till det området för att cykla. Själva banan, vilken som jag fattar det går upp till Uddeholm, verkar verkligen vara väldigt begränsad vad det gäller antal höjdmeter. Inte heller Klarälvsleden vidare norrut upp till Sysslebäck verkar bjuda på speciellt mkt stigningar.

Därmed inte sagt att det inte finns stigningar på andra ställen i Värmland som skulle vara intressanta att cykla. Är dock lite samma sak som att jag inte skulle åka ner till Bolzano/Trento/Garda för att cykla den minst sagt platta cykelbanan som går där. Att cykla i området är dock något jag verkligen gillar då det finns mycket fina backar om man söker sig upp från dalen. Och jag har vid flera tillfällen utnyttjat cykelbanan för transport. Den är dock bara ett lugnare alternativ till vägarna för transportbiten som är något "nödvändigt ont" om man vill förflytta sig mellan områden skapligt effektivt och inte känner för tågtransport.

Klarälvsbanan
..sen också, innan du kommer till Forshaga, från Karlstadhållet cyklad du förbi ett ställe som heter Smörhålan. Den som inte tycker det är roligt tycker nog att inget är roligt...

Klarälvsbanan
Körde Klarälvsloppet igår. Kan rekommendera det. Bra arrangemang, allt flöt perfekt med bussar osv. Härlig lokal för nummerlappar och häng inför start. Funktionärer i varenda korsning och en hel del folk som hejade.

Banan är platt men bitvis mycket fin natur och vyer. Vissa passager känns som att cykla i ett TV-spel. Långa raka cykelbanor rakt genom skog och berg. Aldrig upplevt förut. Kanske inget att träningscykla på, men som lopp var det kul med många klungor och lätt att ligga och tjata.
Och helt bilfritt!!!

Loppet började bra, trots 3 mil i spöregn. Men med 3-4mil kvar pajade ena knät och jag fick slå av på takten. Halverade effekten. Är lite besviken på mig själv att jag inte släppte egot och bröt loppet. Att linka in i mål gör ingen glad. Som straff fick jag uppleva 100st ”kämpa, du orkar!”. Jo tack, kom i mål helt utvilad och återhämtad. Men valde att bara le och svara ”tack, ska försöka”. Hoppas att den upplevelsen ska fungera som ”nosen i kiss” nästa gång det händer 😀

IMG_2750.webp

IMG_2754.webp

IMG_2760.webp

Klarälvsbanan
Även jag cyklade loppet i lördags och har inte mycket att klaga på gällande arrangemanget. Mycket bra logistik med bussar och cykeltransport upp till Uddeholm och peppande och hjälpsamma funktionärer längs vägen. Men själva Klarälvsbanan? Njaaa, jag hade nog väntat mig lite mer älv och vyer där man kunde njuta av det kuperade värmländska landskapet. Nu var det väldigt mycket långa raksträckor med väggar av skog på båda sidor där det inte hände någonting. Så jag ger själva loppet 4/5 och banan 2/5.

Klarälvsbanan
Ja, tex som turistattraktion är den tveksam. Det låter ju bra att den är 100% bilfri, men du har en mängd vägövergångar som drar ned betyget när det inte är Klarälvsloppet. Jag pallar inte att köra tur och retur på banan, utan bara åt ena hållet, om ens det. När jag var ny i trakten blev det väldigt mkt banvall. Numera ingenting. Nästan vad som helst är bättre än banvallen, det är den tråkiga sanningen. Så kommunerna utefter den här banan kanske skulle ha satsat på nåt annat, om det nu var en pålitlig publikdragare man ville ha. Som nån annan sa: fikaställen finns knappt heller.

Tillbaka
Topp