Klickande/knäppande Rock Shox- felsökningstips!

Naveus

Aktiv medlem
Hej,

Jag har en Scale 710 plus som inköptes sep/okt i fjol, den täcks alltså fortfarande av garanti och har inte gått många mil.

Det har uppstått ett kluckande/klickande ljud vid varje gupp/kompression av gaffeln som är en Rock Shox Recon Silver RL solo air.
Ljudet överröstar det mesta i skogen, inklusive mitt svettoflås.

Vet inte riktigt var jag ska börja felsöka, det är alltså inte bara när man lägger tyngd på gaffeln med frambromsen låst utan vid varje rot/sten/grop i spåren.
Ljudet uppstod ca 1 mil in i gårdagens skogstur på mildare stigar.
Den låter i både låst och olåst läge.
Ljudet uppstår även om man trycker på gaffelbrenen istället för att lägga tryck på styret.

Tips mottages innan jag åberopar garanti hos den utländska återförsäljaren!

Hur gick det, har fått samma på min 3 veckor gamla hoj, låter så här:

Verkar ju även finnas ett lite hack att göra för att lösa det

https://forums.mtbr.com/shocks-susp...o-air-clicking-noise-compression-1058394.html

Mitt är inte löst och på grund av hälsoskäl har jag heller inte kunnat cykla så ska ta tag i det hela nu..
Hur har det gått för dig?

Jag ska genast göra modden med 2 oringar..

Mitt är inte löst och på grund av hälsoskäl har jag heller inte kunnat cykla så ska ta tag i det hela nu..
Hur har det gått för dig?

Jag ska genast göra modden med 2 oringar..

Skickade tillbaka den då det var under garantin, de skickade den till rock shox som fixade den, har varit helt tyst sedan dess. Vet inte vad de gjorde

Skickade tillbaka den då det var under garantin, de skickade den till rock shox som fixade den, har varit helt tyst sedan dess. Vet inte vad de gjorde

Jag har fortfarande möjlighet att göra det med men då åf vill att jag ska skicka den till dem i England så att de kan skicka den vidare till Rockshox och vid godkänd garanti kan de tänka sig stå för 15 pund fraktkostnad så går det inte ihop sig riktigt när det kommer till frakten då denna kostar drygt 500 som privatperson enkel resa.

Köpte du din i Sverige?

Jag tröttnade på tjafset med ÅF och gick ut och helt sonika skruvade av top capen på luftsidan efter att ha släppt ut allt tryck. (Resten av gaffeln fortfarande ihop och sittande på cykeln.)
Flyttade sedan o-ringen på top capen ett snäpp upp (det finns 2 spår i locket), fettade in kalaset och återmonterade.

Problemet verkar nu vara avhjälpt.

Jag tröttnade på tjafset med ÅF och gick ut och helt sonika skruvade av top capen på luftsidan efter att ha släppt ut allt tryck. (Resten av gaffeln fortfarande ihop och sittande på cykeln.)
Flyttade sedan o-ringen på top capen ett snäpp upp (det finns 2 spår i locket), fettade in kalaset och återmonterade.

Problemet verkar nu vara avhjälpt.

lysande, ibland är själv bäste dräng ?

Tillbaka
Topp