Klinga slår - byta eller rikta?

Gloria

Medlem
Kedjan på min Christiania hoppar ofta, både fram och bak. Bak behöver jag justera. Fram hoppar den ofta vid låg belastning. Ska korta kedjan, men har också haft ett par rejäla hopp med trassel fram så jag kollade till klingan. Den slår lite, se film via länk. Ska man byta eller rikta?

(Sist knölade kedjan ned sig bakom kassetten och krökte största drevet, så det blir ny kassett och kedja nu)

https://photos.app.goo.gl/JHzTp4FXpxCYahjC7

Det där klarar en kedja utan att hoppa av men se på kedjan hur mycket den har sträckt sig eftersom du skall korta den.

instämmer. det är iofs inte svårt att rikta kransen med vanlig handkraft, men ditt problem ligger nog inte där.

en sliten kedja hoppar lättare av, och är den såpass sliten att det sker, kommer det troligtvis inte fungera att bara byta kedja utan ny kassett vid bakhjulet kan komma att behövas. framkransen kan i det läget oftast behållas, om du inte är inne på tredje kedjan eller så.

Tackar för svar!

Cykeln är ett år gammal och jag är inne på andra kedjan, men bara för att den första blev krokig och tillknycklad när den hoppade av fram en gång. Den har också elassist på veven (Pendix). Så jag tror inte kedjan är nämnvärt sliten.

Jag tror bakväxeln fått en smäll en gång, för det såg snett ut och jag riktade växelörat en aning, vilket gjorde det hela bättre. Kortar i så fall för det är en teori varför det händer..

Jag tror inte heller att kedjelinjen är riktigt bra. Cykeln har 1x8 och jag har för mig att kedjan ser ganska rak ut på minsta, låter alltid lite rassligt på största. Lyckades inte justera bort det när jag riktade örat, och har inte lagt mer energi på det, kör väldigt lite på största.

Intressant elassistlösning! Den var ny för mig, de flesta andra vevpartimonterade passar inte cristianiaramarna. Om kedjelinjen inte är helt bra kan det nog slita ut kedjan i förtid. Det är ju 50Nm som förs över nästan konstant.
Cyklar du mycket med den?
Jämför gärna längden på en ny kedja mot den gamla.

Jag kör med navmotor på min Christiania, men det är inte helt optimalt. Den får jobba mycket på för lågt varvtal. Mittmotor är helt klart en bättre lösning för cyklar med låg hastighet och mycket last, även om det sliter mer på drivlinan!

Tillbaka
Topp