Klocka med bra puls avläsning?

Besv

Aktiv medlem
Hade en Apple watch tidigare men bytte från iPhone till Android, och sålde därför min Apple watch och köpte en Garmin 735.

Men jag är inte nöjd med puls avläsningen på den "nya" klockan, har haft den i ett par år och funderar nu på en ny. Som jag ser så har Apple watch topp betyg på puls avläsning men sen är det svårt att hitta "tvåan".

Tester stöder mina egna erfarenheter då Apple klockan visade väldigt bra pulskeuvor vid cykling medans min Garmin är värdelös. Kanske är bättre på nyare modeller?

Någon som har en gps klocka, smart el träningsklocka som har dokumenterad bra puls avläsning, gärna stöd för hrv och liknande. Och en bra funktion skulle även vara att ha möjlighet att använda klockan till att skicka puls till ex smart trainer/app.

Några förslag?

Den verkade ha bra avläsning av puls ?

Den ska även stödja skicka puls via blåtand enligt DC rainmaker.

Ngn som har provat coros vs Garmin?

Ja jag testade min 945 mot ett pulsband:

Bryr du dig om pulsen är det externt pulsband som gäller vid aktivitet.
I synnerhet när pulsen varierar mycket under aktiviteten. Nästan komiskt stora skillnader mellan pulsbandet och klockans sensor på de garmin jag testat.
Polar "sägs" vara bra men har ingen egen erfarenhet och är rätt skeptisk, tror det är pulsband som gäller ett tag till.

Jag har redan ett pulsband men skulle vilja köpa en klocka som läser vardags pulsen stabilt. Som sagt så tyckte jag Apple watch har gjort ett väldigt bra jobb på detta, både vilopuls och avläsning under aktivitet.

Scanwatch såg najs ut men verkar vara sämre att läs apulsen än ex Garmin 745 etc

Bryr du dig om pulsen är det externt pulsband som gäller vid aktivitet.
I synnerhet när pulsen varierar mycket under aktiviteten. Nästan komiskt stora skillnader mellan pulsbandet och klockans sensor på de garmin jag testat.
Polar "sägs" vara bra men har ingen egen erfarenhet och är rätt skeptisk, tror det är pulsband som gäller ett tag till.
Polar grit x testad mot sjukvårdens proffsgrejor skiljer 2 slag i belastnings test.

Jag har en 745 och upplever pulsen som bra vid relativt stabil belastning. Körde ett inomhuspass med strulande utrustning och då blev det att jag körde handledspuls på klockan och pulsband till zwift (annars låter jag pulsbandet gå till båda). De gångerna jag sneglade på klockan så var det samma eller enstaka slag i diff. Har kört några löppass med bara klockan och de såg ok ut. Den känns bättre än min gamla VA3 som nog också hade en generation äldre pulssensor

Råd och rön testade pulsklockor för nått nummer sedan. Tror man kan läsa 1mån gratis om man skaffar redly. Dom testade även hur exakt gps är

Jag har en Garmin Forerunner 235 och den har pulsmätning via handleden. Fungerar när jag går eller sitter still. Anstränger jag mig så fingerar det inte bra med pulsavläsningen. Antingen så visar det ingenting eller så är värdet felaktigt.
Nyligen så skaffade jag mig en Garmin Edge 530, alltså en cykeldator, med lite tillbehör till, bland annat ett pulsband.
Pulsbandet på bröstet fungerar väldigt bra, som alla bröstpulsband jag haft.

Jag är nöjd med att åter ha ett bröstpulsband, och kommer inte att använda pulsmätningen i min 235:a mer vid träning.

Har en FR645, tycker handledspuls fungerar ok vid lugnare pass. Vid intervaller och liknande så hänger inte handledspulsen med alla gånger. Fungerar också sämre vid t ex styrketräning. Men använder pulsbandet oftast.

Dock har jag problem med att pulsmätningen ibland blir helt orimlig, oftast blir pulsmätningen orimligt hög under ca 10 min i mitten av ett pass. Händer kanske 1 gång av 10. Har detta problem både på min FR645 och min edge 530 så det är inte bara klockans fel, har testat med två olika pulsband/sensorer med samma beteende. Så helt klockrent fungerar det inte alla gånger.

Har en FR645, tycker handledspuls fungerar ok vid lugnare pass. Vid intervaller och liknande så hänger inte handledspulsen med alla gånger. Fungerar också sämre vid t ex styrketräning. Men använder pulsbandet oftast.

Dock har jag problem med att pulsmätningen ibland blir helt orimlig, oftast blir pulsmätningen orimligt hög under ca 10 min i mitten av ett pass. Händer kanske 1 gång av 10. Har detta problem både på min FR645 och min edge 530 så det är inte bara klockans fel, har testat med två olika pulsband/sensorer med samma beteende. Så helt klockrent fungerar det inte alla gånger.
Varför inte bara byta till något bättre i stället för att tala om hur dålig det funkar.

Jag är inte mycket för Garmin numera utan byter successivt ut deras prylar mitt andra. Jag har dock behållit min Fenix 5 HR.

Den håller goda steg beträffande pulsmätning när jag jämför med mitt Tickr X-band. Det senare bär jag dock inte till vardags så om det är vad som är av intresse kan jag inte uttrycka mig närmare kring det.

I skolan använder vi Polar. Jag gissar att det är vad jag kommer byta till den dagen jag har slitit ut grejerna jag har nu.

Varför inte bara byta till något bättre i stället för att tala om hur dålig det funkar.
Många som i tråden som säger "köp pulsband så blir det bra". Jag ville bara nyansera bilden att det kanske inte fungerar perfekt alla gånger. Har avverkat några klockor och pulsband genom åren så tycker jag har skaplig koll. Om jag var säker på att något nytt/annat var bättre så skulle jag gärna byta.

Jag har en Garmin Venu som jag tycker funkat bra. Är väl ingen extremsportare iofs, men jag läste en hel del tester av dcrainmaker som testar massor av klockor mot varandra och pulsband. Ofta skiljer det sig rätt lite mellan nya klockor och pulsband.

För den som gillar att titta på farbröder som tittar i en kamera på internet och pratar så finns Rob. Han har snöat in pulsmätning, sömnanalys, syremättnad och stegmätning. Han kommer inte berätta om huruvida någon klocka är bra i övrigt, inga tekniska genomgångar, inget prat om displayer, vikter, batteritider eller annat.

På top tre pulsmätning har jag för mig att han just nu har Apple Watch, Garmin Venu 2 och Huawei GT 3.

För den som gillar att titta på farbröder som tittar i en kamera på internet och pratar så finns Rob. Han har snöat in pulsmätning, sömnanalys, syremättnad och stegmätning. Han kommer inte berätta om huruvida någon klocka är bra i övrigt, inga tekniska genomgångar, inget prat om displayer, vikter, batteritider eller annat.

På top tre pulsmätning har jag för mig att han just nu har Apple Watch, Garmin Venu 2 och Huawei GT 3.

Så då är sjukvårdens proffs grejor bara skit när man mäter i mot den.

Finns det någon klocka som INTE mäter puls på handleden? Jag mäter sällan puls. Men jag vill ha GPS. Klockor med avläsning på handleden känns tjocka och klumpiga. Och ska man kunna se klockan så har man den ju utanpå jackan. (Underförstått att normaltillståndet är vinter här i Sverige)

Finns det någon klocka som INTE mäter puls på handleden? Jag mäter sällan puls. Men jag vill ha GPS. Klockor med avläsning på handleden känns tjocka och klumpiga. Och ska man kunna se klockan så har man den ju utanpå jackan. (Underförstått att normaltillståndet är vinter här i Sverige)
Intressant fråga...jag roade mig med att söka lite men det tunnaste jag hittar från de etablerade tillverkarna är väl Apple watch och där har du pulsmätning.

Kanske om man letar bland diverse Kina-modeller att du kan hitta något. Kanske kolla på en enkel smart watch? Men det går ju att ignorera eller stänga av pulsmätningen om man inte är intresserad. Tror inte pulssensorn påverkar tjockleken så mycket idag.

Med klockan utanpå jackan kör man ju pulsband, men i praktiken så brukar jag inte frysa i den lilla glipa som blir mellan handsken och jackan för att ha klockan synlig. Åtminstone blir jag kall om tår, fingrar, näsa och ansikte innan detta är ett problem.

Och man skall lita på någon på youtub

Jag brukar läsa publicerade studier. Här är en färsk där Apple Watch som vanligt var bäst, Polar Vantage V visade dubbelt så mycket fel. Du hittar på egna resultat.

The Apple Watch 6 had the lowest MAPE for heart rate for all activities (range: 0.6–2.9%) when compared to the Polar Vantage V (range: 1.8–5.7%) and the Fitbit Sense (range: 3.8–5.3%).

Jag brukar läsa publicerade studier. Här är en färsk där Apple Watch som vanligt var bäst, Polar Vantage V visade dubbelt så mycket fel. Du hittar på egna resultat.

The Apple Watch 6 had the lowest MAPE for heart rate for all activities (range: 0.6–2.9%) when compared to the Polar Vantage V (range: 1.8–5.7%) and the Fitbit Sense (range: 3.8–5.3%).

Så då är sjukvårdens proffgrejor bara skit vid belastnings tester som jämförelse jag skall rekommendera en kardioläkare att dom köper in några apple watch i stället vid belastningstester.

Tillbaka
Topp