Klonk

Equillar

Ny medlem
Klonk
Första inlägget... Vill passa på att säga att denna sida är kanon och jag har lärt mig mycket här.

Så till problemet. Är så less på ett mekaniskt ljud som kommer från främre delen av min Tunturi Equillar. Ljudet har uppkommit efter en ganska vild vurpa som bla gjorde att gaffelröret blev något ovalt. LBS bytte styrlagret till ett FSA Orbit XLII och jag har testat med annan gaffel och framhjul. Ljudet kommer ej heller från frambromsen.

Håller jag i styret, lyfter upp framjulet 5cm och släpper ner så hörs ett mekaniskt klonk. Styrlagret är inte glappt och varifrån ljudet kommer går inte att säga exakt. Bara att det hörs högt och tydligt från cykelns framparti.

Har knappt vågat använda cykeln så länge den låter på detta sätt. Den lokala cykelhandlaren är nu utan ideér och jag vill inte lägga ner mer pengar och fortsättningsvis få höra klonk, klonk, klonk.

Tacksam för förslag!

Klonk
Kolla om styrlagret saknar den kilformade ringen som ska kila fast lagret och styrröret mot varandra. Den ska sitta mellan "täckkåpan" (där det står FSA Orbit XL II) och själva lagret.
Erik H hade precis samma problem och led av många sömnlösa nätter innan han lyckades lokalisera problemet. Det kändes inget glapp någonstans, bara det elaka ljudet när man släppte framvagnen i backen som du beskriver.

Klonk
Den kilformade ringen är på plats. Har haft upp styrlagret ett par gånger och hittar inget fel. Har en 10sek wav-fil på 200kb som jag gärna skulle dela med mig så ni får höra oväsendet. Men vart ska jag ladda upp den?

Klonk
Spricka i ramen kanske? Eller så sitter styrröret inte riktigt fast i gaffelkronan? Du verkar ha kollar de mesta så ovanstående är det enda jag kan komma på...

Klonk
Tackar för alla förslag. Har letat noga efter sprickor i ramen, men inte funnit några.

Gurkan sa tyvärr: Otillåten filtyp. Fick fram en annan adress http://www.netikka.net/rtfm/equillar.wav

I ljudfilen håller jag i styret hela tiden. Lyfter först upp framhjulet 5cm och slår sakta hjulet i golvet två gånger. För att få referensljud lyfter jag upp bakhjulet och släpper ner det i golvet. Därefter kör jag framhjulet en gång till. Skumt ljud va?

Tilläggas bör att gaffeln är en Manitou Black Elite och jag har rebound på Less. Har jag rebound på More så hörs ljudet sällan. Har jag rebound mellan More och Less så hörs ljudet också. På gamla gaffeln RS Judy XC hörs ljudet också hela tiden.

Senast redigerad av en moderator:
Klonk
Gaffelröret sitter som berget. Trodde att det var fel min Rock Shox och därför beställdes Manitoun. Direkt efter monteringen av den nya gaffeln hördes ljudet igen. Låter som om det kommer från gaffeln, men vad är sannolikheten att samma ljud ska uppträda på en 3mån Rock Shox och en ny Manitou?

Klonk
Yes, styrlagerskålarna borde vara ok. När den nya Manitoun var på plats och oljudet fortfarande hördes så satte LBS dit ett nytt styrlager inkl styrlagerkoppar, FSA Orbit XLII. Men det blev inte bättre... Tack för förslagen, uppskattas.

Klonk
Ta bort gaffel och pröva att försiktigt slå ramen mot nåt direkt. I ljudfilen hörs det väldigt ljust eller med en klang. Precis som en spricka.. Har du kollat villes tips? Det kan vara saker som slår mot ramen, ta bort allt vajrar och annat löst krafs och prova igen.. Annasr återstår väl inte mycket att pröva med annan ram.. ;)

Klonk
Det kan inte vara så illa att både den gamla och nya gaffeln är defekta? Låter de exakt likadant?
Annars får man göra en lista över vilka faktorer det kan vara, detta kommer jag på:

Glapp i naven eller snabbkoppling som inte sitter fast korrekt?
Fel innuti gaffeln?
Fel på styrlagret?
Gaffeln sitter inte fast i styrlagret korrekt?
Styrlagret sitter inte fast i ramen korrekt?
Ramen har en spricka?
Lösa föremål som slår emot ram (har svårt att tro det efter att ha lyssnat på ljudfilen)?

Fyll på listan ni som kommer på andra orsaker.

Klonk
Equillar Skrev:
-------------------------------------------------------
> Så till problemet. Är så less på ett mekaniskt
> ljud som kommer från främre delen av min Tunturi
> Equillar. Ljudet har uppkommit efter en ganska
> vild vurpa som bla gjorde att gaffelröret blev
> något ovalt. LBS bytte styrlagret till ett FSA
> Orbit XLII och jag har testat med annan gaffel och
> framhjul. Ljudet kommer ej heller från
> frambromsen.

När du skriver att gaffelröret blev något ovalt, menar du ramens styrrör(där gaffeln går igenom ramen och där styrlagret är nerpressat i) blev ovaliserat? Har det hänt så kommer antagligen oljudet av att styrlagret kan röra sig lite grann. Ramen är då nog körd, men du kanske kan trycka i ett Chris King steelset styrlager som har lagerskålar som tränger djupare in i styrröret...

Har aldrig hört att ett gaffelrör(röret som sitter på gaffeln och går upp igenom ramen) blivit ovaliserat...?

/Leo

Klonk
Leo har rätt, jag blandar ihop termer. Det var av styrröret som fick sig en smäll och blev något ovalt. (40km/h, armbågarna på styret som vände sig på tvären. Styret i magen, tvärstopp) Framhjulet blev även det skevt. Tom "täckkåpan" som Pelle Hå skrev om tidigare blev lite oval.

Tog lös gaffeln, kablar och frambroms och bankade ramen i en trävägg. Inte ett ljud. Håller jag i den lösa Manitou gaffeln och trycker ner gaffelröret så låter det såhär: http://www.netikka.net/rtfm/manitou.wav

Monterade fast min Rock Shox Judy XC och den låter såhär när jag sakta slår framhjulet i ekparketten:
http://www.netikka.net/rtfm/equillarrockshox.wav

Tycker att det inte låter bra med Judy XC:n heller. Men inte lika vasst ljud som med Manitoun. Tycker att en gaffel ska hålla käften.

Har testat med flera framhjul så navet borde vara ok. Frågan är bara var klonkfelet ligger. Har jag en kass ram och två kassa gafflar? Snart är ni lika konfunderade som jag och min LBS :-D

Klonk
Blir det någon skillnad om du bromsar med frambromsen? Glapp i bromshandtagen, broms, bromsklossarna, vajerhöljet?
Är det V-broms kanske 90-graders böjen (det lilla röret) glappar?

Växelreglagen?

Klonk
Är styrröret ovalt så tror jag ljudet kommer därifrån. Finns nog inte mycket att göra för att rädda en ram med ovaliserat styrrör. Ja, gafflar låter alltid lite, men metalliska ljud ska det inte komma ifrån dom.

/Leo

Klonk
Jo, det låter sannolikt. Men då borde det gå att känna att lagerkopparna inte sitter så stenhårt i ramen som de ska göra. Om du tar loss gaffeln och känner på dem, sitter de benhårt fast?

Det finns f.ö. andra styrlager än Chris King Steelset som går djupt i ramen.

Klonk
>Det finns f.ö. andra styrlager än Chris King Steelset som går djupt i ramen.

Japp. FSA's styrlager är ju populära här på happy. Och de har en lång version av DH Pig Pro som bla. C-C säljer. De lär vara nästan lika svårmonterade som Chris King steelset, men det kan det ju vara värt. Samtidigt lär de ju inte göra någon nytta på en redan ovaliserad ram. Och det Equillar råkade utför borde inte ha lett till ett ovaliserad styrrör med ett kraftigare styrlager med nedre kona av stål, typ vanliga DH Pig eller något motsvarande.

Klonk
Ta ur lagerskålen ur ramen och mät ramröret på två ställen så att mätdiagonalerna bildar ett +.

Skiljer det mycket mellan dem? Isf. kanske ramen fått nog.

Viss ovalism är normalt och det rundar till sig när man pressar i lagerkoppen.

Ta genomsnitt på dina två mätpunkter och jämför med lagerskålen. Lagerskålen ska vara 0,2 - 0,3 mm större än ramröret.

Om skillnaden är 0,1 mm kan man använda Loctite 680 (permanent fyllnadssort) som utfyllnad men då blir det problem att få loss lagret igen, skulle det bli nödvändigt. Är skillnaden större kan det knappast glappa :-D

Kolla allting systematiskt bit för bit.

Jag gissar att det är navet. Med hjulet monterat, ta tag i däcket upptill och rucka det fram och tillbaka i gaffeln. Det ska inte glappa.

Klonk
Knackade ut lagerkopparna och blev ganska paff. Finns en kant en bit ner i styrröret (bild). På motsatta sidan finns också en kant, men inte alls lika märkbar. Nedre delen av styrröret har även det på ena sidan en märkbar kant. Kanske ska det vara så eller har den kommit dit när LBS dundrat på med träklubban? Nedre lagerkoppen såg nästan normal ut medan den övre (bilden) är ganska sargad.
http://gurkan.oxh.sgsnet.se:8080/pix/eq1.jpg
http://gurkan.oxh.sgsnet.se:8080/pix/eq2.jpg

Mätte lite och hade skjutmåttet ca 4mm in i styrröret. Övre delen gav 33.7mm ena diagonalen och 34.1mm den andra. Nedre gav 34.1mm den ena diagonalen och 34.0 den andra. Mätte många gånger för att vara säker på mina mått. Kan ni dra några slutsatser av mina mätningar och bilder?

Klonk
Lagerkoppen ser ju bara ut att greppa vid den därkanten? Går den att föra ned 6mm för hand? Det där styrröret ser ganska misshandlat ut, tror inte du kommer få till det ordentligt. Möjligen om du testar att fylla ut ev. spel med nån loctite-produkt eller så men det vette katten om det funkar.

[edit] Men om urfasningen är gjord av ramtillverkaren för lagerkoppen så ser det svårt ut att få dit det där styrlagret du har köpt som ju går djupare.

Senast ändrad:
Klonk
Går enkelt att trycka in lagerkopparna för hand och det blir stopp vid utfräsningen. Verkar ju som så att Tunturi gjort dendär utfräsningen. Hur orginalkopparna såg ut vet jag ej. LBS beställde efter nytt styrlager efter att gaffelbytet inte hjälpte mot klonkljudet. Innan FSA-lagret blev monterat så kunde man tydligt se att styrröret var ovalt. Tycker att LBS som säljer Tunturi även borde veta vad för styrlager som ska monteras.

Klonk
Om styrlagerkoppen bara har stöd längs in de sista millimetrarna blir det inte stadigt. Inte undra på att det klonkar till när du sätter ned framhjulet då du i princip har ett spel längs hela styrlagerkoppen förutom längst in där den är "inpressad".

Gå tillbaks till din LBS och fråga hur sjutton de tänkt sig att det där skulle bli stadigt. Styrlagerkoppen måste ha stöd hela vägen in. Antingen satt det en grövre och kortare styrlagerkopp original eller så var den lika lång med med två olika diametrar (mindre troligt). Men en kopp som bara får kontakt med styrröret längst in där styrröret har en mindre diameter blir ingen bra lösning alls.

Klonk
Att en LBS ska veta vad han gör kan man tycka men ofta gör dom det inte. Har du ett spel första biten så är det fel lager. Urfräsningen är enbart gjord för att innerdiametern skall hamna inom toleransen för styrlagerkoppen. Koppen kommer aldrig att kunna sitta ordentligt som det ser ut nu. Tråkigt.. Be om att få ett lager som passar.. :)

Klonk
En sak är ju glasklar och det är att styrlagret som LBS satte dit med hammare och träbit inte passar i ramen. Trots det så fanns ju klokkljudet där innan styrlagerbytet. Hur pass oval är styrröret om ni ser på mina mätförsök? Kan ovalismen vara orsaken till klonkljudet?

Tackar för alla svar. Det börjar klarna mer och mer!

Klonk
Jag har en 2002:a Equillar 900. Den har ingen sådan kant! Jag har precis haft nere hela ramen för omlackering. Hitta denna bild efter omlackeringen:
styrror.jpg

Iofs är detta efter omlackering, men där fanns ingen kant. Jag är hundra. Angående styrlager så
har jag haft Orbit XLII och sedan bytt till en Orbit Extreme och nu till Orbit XLII igen.

Vad är det för årgång på din hoj?

f

Klonk
Ramen lär ju vara gjord för semiintegrerat styrlager (eller dylikt). Ett sådant kommer dock inte att passa om ramen är oval.

En lösning är att fräsa ur styrröret ordentligt med rätt verktyg och pressa dit ett styrlager med riktigt långa skålar. Men man måste fräsa ur röret då så att innerdiametern blir rätt annar spräcker man ramen när man sätter dit styrlagret.

Eller så skrotar man ramen.

/rikard

Klonk
Det säger inte "Clunk" då ? För då kanske det är en "clunker"...(Ur mtb'n som Gary skapade i början av 80-talet)

//Skogling

Klonk
Jag undrar verkligen vad de där urfräsningarna är för något. Jag tycker du ska fråga din lbs, lite snällt, om det är han som gjort urfräsningen. Det måste ju helt enkelt vara grunden till ditt klonk!

f

Klonk
Av första bilden att dömma verkar ditt förra lager ha snurrat i ramen.

Kanske kan du be LBS plana ned röret så att dina 6 mm med för stor diameter blir mindre, dvs. korta ned hela röret. Dessutom måste nog röret brotchas invändigt.

Du ska absolut inte kunna sätta i lageskålen för hand, inte ens 1 mm.

Det måste ha sett så där illa ut när LBS monterade ditt styrlager, begriper inte vad de pysslat med.

Kanske går det att montera med någon bra fyllnadsloctite, hur mång mm är lagerskålen?

Klonk
Lagerskålen är 34.0mm så det förklarar varför det enkelt går att trycka in skålen för hand tills kanten kommer emot. Ska imorgon ta ramen under armen och visa min LBS vilket fint jobb dom gjort. Svaret vet jag redan, "Vi måste nog skicka den till Tunturi"... Frågan är ju om det lönar sig eller om man skulle satsa på en ny ram istället. I alla fall bör cykelhandlarn få se hur det ser ut samt ta reda på vilken typ av styrlager som borde ha installerats.

Har diskuterat med LBS flera gånger om klonket. Fått förslag om att tex lägga på en stel gaffel, men som jag skrev i första inlägget vill jag inte betala mer utan att få veta vad felet är. Men tack vare happymtb så har det klarnat. Vill tacka för all hjälp jag fått!

/Johan

Klonk
Får man fråga vilken LBS du har använt dig av? Att montera en nedre styrlagerskål när den går att föra in för hand hela sträckan utom de sista millimetrarna i ramen är ju som att be om problem. De måste väl ha vetat att det inte skulle se ut så? Har de aldrig monterat ett styrlager förut?

Om jag vore dig skulle jag försöka diskutera LBS'ens lustiga misstag lite vänligt med dem och få dem att rätta till det. De har ju sålt cykeln så de borde ju veta vad det skall vara för styrlagerskål som passar där nere. Dessutom borde de ha monterat tillräckligt många styrlagerskålar för att inse att det aldrig kommer funka (utan glapp och klonk och problem) att montera en lagerskål på det vis de gjorde.

Mycket märkligt. :)

Klonk
Det är nog en LBS som ni inte kommer att behöva anlita... Finns i Jakobstad, Finland. Kändes bättre att lämna in cykeln då styrlagret skulle monteras, vet man inte exakt vad man håller på med så man ju ställa till det för sig... Köpte cykeln av en annan handlare några mil bort, men ville anlita den lokala handlaren i detta fall. Ska försöka diskutera fram en lösning, handlaren är inte omöjligt skulle jag tro.

/Johan

Tillbaka
Topp