Klurigt garantiärende - oinställbara växlar

Ny sa:
Byt till Shimano kedja!
Jag har sett åtskilliga exempel på att KMC kedjor inte går att få till riktigt i en Shimano drivlina, speciellt om de har körts några mil. Samma märke på alla delar i drivlinan bådar för bra funktion. Vem ska ta garantiansvar när man blandar??

Har man shimano kedja byter man snabbt till KMC. Shimano kedjor betyder ofta problem. Jag har sedan jag slutade med shimano inte haft ett enda krdjerelaterat problem på säkert 3-4 år.

För att lyfta något som inte nämnts tidigare så undrar jag hur veven sitter? Känns liksom som att det är i fram det händer grejer om man tar i. Snett växelöra till ex borde väl inte påverka om man tar i lite mer?

fyrbåk sa:
Jag har en Kona Jake av tidigare årsmodell, men jag ser av bilderna att det är exakt samma sak med denna senare och samma vajerdragning. Sannolikt samma ram som de bara har målat om.

Jag har haft ett helvete med bakväxlarna på cykeln och har bytt ut i princip allting bit för bit. Nu sitter det full ultegra på min Jake istället för Tiagra, men det har aldrig varit det som varit problemet, utan det handlade hela tiden, från början till slut, om växelvajern som börjar kärva, och det går fort som fanken. Så fort den börjar kärva så funkar inte växlarna längre som de ska utan man måste trixa med handtaget för att de skulle byta trissa. Gick att stå ut med i uppåtväxlingarna, men åt andra hållet helt hopplöst eftersom jag var tvungen att växla ner två växlar och sen upp ett snäpp för att det skulle växla. 10-15 mil är tillräckligt för att den skulle balla ur. Den kärvar dels under vevlagret, men också i den sista slingan i hölje vid bakväxeln. Det slutade med att jag hade massor av växelvajrar hemma samt vajerhölje. Så fort den började växla dåligt (och det kunde röra sig om någon enstaka dag) så var det byte av vajer plus höljet där bak som gällde - och då funkade växlarna OK ett par dagar tills det var dags att byta igen. Helt sjukt. Nån bisarr felkonstruktion nånstans.

Min lösning, som faktiskt har fungerat i över ett år nu, var att byta till Jagwires växelwire med innerliner. Dyrt som tusan, men det funkar faktiskt och i längden mycket billigare än att byta vajer och hölje stup i kvarten. "Jagwire Road Elite Sealed Gear Cable Kit" vill jag minnas att den heter.

Jag har provat Biltemas vajerset med innerliner och den funkar inte. Går inte att dra linern genom ramen och det blir strul under vevlagret också. Håller inte tätt från skiten utifrån och slutar också funka efter ett tag, även om den håller lite bättre än nakna vajrar utan hölje.

Det här kan vara förklaringen faktiskt! De första milen fungerade den tillräckligt bra för att jag inte skulle tänka att ngt var onormalt. Jag behövde spänna vajrarna lite och så var den good to go. Tills växlingen snabbt blev totalt kajko. Sen så är frågan om att problemen blir större under belastning något jag får undersöka mer.

Kolla skruven som nyper vajern.
Jag har haft en Tiagra 4700 som det varit lite mupp med "muttern" till låsskruven så att det rört sig efter hand (och släppt vajern några mm då och då när man växlat till större kugg på kassetten).

På äldre billiga Shinanoväxlar (Claris/Tuiagra 4600) har jag varit med om att låsskruven inte riktigt låst cagen bra i sidled utan den har kunnat glappa lite.

Men kolla skruven, eller snarare muttern, först.

lu.png

Lotta B sa:
fyrbåk sa:
Jag har en Kona Jake av tidigare årsmodell, men jag ser av bilderna att det är exakt samma sak med denna senare och samma vajerdragning. Sannolikt samma ram som de bara har målat om.

Jag har haft ett helvete med bakväxlarna på cykeln och har bytt ut i princip allting bit för bit. Nu sitter det full ultegra på min Jake istället för Tiagra, men det har aldrig varit det som varit problemet, utan det handlade hela tiden, från början till slut, om växelvajern som börjar kärva, och det går fort som fanken. Så fort den börjar kärva så funkar inte växlarna längre som de ska utan man måste trixa med handtaget för att de skulle byta trissa. Gick att stå ut med i uppåtväxlingarna, men åt andra hållet helt hopplöst eftersom jag var tvungen att växla ner två växlar och sen upp ett snäpp för att det skulle växla. 10-15 mil är tillräckligt för att den skulle balla ur. Den kärvar dels under vevlagret, men också i den sista slingan i hölje vid bakväxeln. Det slutade med att jag hade massor av växelvajrar hemma samt vajerhölje. Så fort den började växla dåligt (och det kunde röra sig om någon enstaka dag) så var det byte av vajer plus höljet där bak som gällde - och då funkade växlarna OK ett par dagar tills det var dags att byta igen. Helt sjukt. Nån bisarr felkonstruktion nånstans.

Min lösning, som faktiskt har fungerat i över ett år nu, var att byta till Jagwires växelwire med innerliner. Dyrt som tusan, men det funkar faktiskt och i längden mycket billigare än att byta vajer och hölje stup i kvarten. "Jagwire Road Elite Sealed Gear Cable Kit" vill jag minnas att den heter.

Jag har provat Biltemas vajerset med innerliner och den funkar inte. Går inte att dra linern genom ramen och det blir strul under vevlagret också. Håller inte tätt från skiten utifrån och slutar också funka efter ett tag, även om den håller lite bättre än nakna vajrar utan hölje.

Det här kan vara förklaringen faktiskt! De första milen fungerade den tillräckligt bra för att jag inte skulle tänka att ngt var onormalt. Jag behövde spänna vajrarna lite och så var den good to go. Tills växlingen snabbt blev totalt kajko. Sen så är frågan om att problemen blir större under belastning något jag får undersöka mer.

Skaffa en vajer och en bit hölje till stumpen där bak. Kostar inte många kronor. Förmodligen kommer den plötsligt växla som en dröm och då vet du vad problemet är.

Delade höljen är ganska värdelöst speciellt på en cykel som används när det är sämre väder. Man kan ganska enkelt byta till ett helt hölje själv, man får borra upp fästena i ramen. Har man delade höljen är det väldigt lätt att det blir sättningar i alla skarvar. När sedan sättningarna släpper växlar växeln av sig själv. Har man helt hölje har man bara två skarvar och wiren är helt skyddad från fukt och smuts. Bra grej är också att byta ut dom små kedjehjulen i växeln mot bättre kullagrade

Tiagra är bra grejer

Senast ändrad:
Long shot här, men det är inte så att det var specat en gammal växel (Tiagra 4600) ihop med nya reglage? (Tiagra 4700)

Nya Tiagra 4700 drar en annan mängd vajer kontra gamla.
Man kan nyttja 11-delade bakväxlar (105/ult/da) ihop med nya tiagrareglage så funkar det på 10-delad kassett.

Bara en tanke.

Ny sa:
Byt till Shimano kedja!
Jag har sett åtskilliga exempel på att KMC kedjor inte går att få till riktigt i en Shimano drivlina, speciellt om de har körts några mil. Samma märke på alla delar i drivlinan bådar för bra funktion. Vem ska ta garantiansvar när man blandar??

Kul kommentar speciellt då det är KMC som tillverkar Shimanos kedjor. ?

/Fritz

fritz68x sa:
Ny sa:
Byt till Shimano kedja!

/Fritz

Och Giant tillverkar Scott, Trek och Colnago-ramar.
Tillverkaren är totalt irrelevant. Specifikationerna som sakerna är tillverkade efter styr. Kan tillverkaren inte bygga en kedja (eller ram eller whatever) till angiven spec så byter man leverantör.
KMCs och Shimanos kedjor skiljer sig åt betydlig mer än logotypen på förpackningen.

Med det sagt så har jag aldrig varit med om att växlingar går sämre med en KMC-kedja i en Shimano-drivlina.

Om det är en relativt ny cykel så borde det inte vara något som är slitet eller rostigt. Även de sunkigaste höljen och vajrar ska kunna hålla en växelposition om de är i bra skick. Snarare bordet något då vara felmonterat eller dåligt åtskruvat. TS beskrev att det var för stort spel i bakväxeln, låna en ny eller gammal fungerande och testa. Men som alla skrivit tidigare, växelörat kan vara skadat skadat. Lätt att kolla med ett riktverktyg. Bodyn kan vara dåligt åtskruvad och då borde kassetten också gå att vicka på. Eller som någon också skrev så kanske låsringen inte är ordentligt åtdragen. Ett annat alternativ är att vevpartiet har fel distanser på höger och vänster sida så att kedjelinjen blir fel. Går det att växla till ytterlägena ordentligt? Ja, och så kan ju swingen vara sne om inget annat fungerar.

fritz68x sa:
Ny sa:
Byt till Shimano kedja!

/Fritz

En klassisk vandringsmyt som inte blir mera sann ju fler gånger den repeteras, skulle jag tro.
I övrigt så har jag också erfarenheten att vissa KMC är problematiska. 8 delade funkar riktigt dåligt, medans jag har haft helt ok erfarenhet av 10 delat.

frid!

Senast ändrad:
Miracle sa:
fritz68x sa:
Ny sa:
Byt till Shimano kedja!

/Fritz

En klassisk vandringsmyt som inte blir mera sann ju fler gånger den repeteras.
I övrigt så har jag också erfarenheten att vissa KMC är problematiska. 8 delade funkar riktigt dåligt, medans jag har haft helt ok erfarenhet av 10 delat.

frid!

Kör iofs bara "finkedjor" kmc 9 och 10 delade. Fungerar utmärkt. Iofs inte bättre livslängd än andra märken, men bättre funktion och utseende.

Shimano har jag iofs kört mest med low/midrange och haft mycket problem med stela länkar, kedjebrott och krångliga nitar. För länge sedan hade jag någon cykel med en förnicklad shimano kedje - den var bra.

konstruktören sa:
Delade höljen är ganska värdelöst speciellt på en cykel som används när det är sämre väder. Man kan ganska enkelt byta till ett helt hölje själv, man får borra upp fästena i ramen. Har man delade höljen är det väldigt lätt att det blir sättningar i alla skarvar. När sedan sättningarna släpper växlar växeln av sig själv. Har man helt hölje har man bara två skarvar och wiren är helt skyddad från fukt och smuts. Bra grej är också att byta ut dom små kedjehjulen i växeln mot bättre kullagrade

Tiagra är bra grejer

Har ett antal hojar med delade höljen som körts i ur och skur, men det är bara Kona Jaken som är så extremt känslig. Har haft funderingar på om det är någon konstruktionsmiss som gör att vägsprut landar exakt på loopen där bak, men det märkliga är att dragningen under vevlagret verkar också lätt kärva. Ramen har intern vajerdragning ner till vevpartiet och ska man ha helt hölje så blir det en ny extern dragning. Det är mycket märkligt, men eftersom Jagwire med innerhölje råder bot på problemet så finns det en enkel och effektiv lösning.
För övrigt bytte jag båda trissorna i cagen mot just kullagrade och det gjorde ingen som helst skillnad på växlingen. De sitter numera på finracern :-)

geologen sa:
Nån uppdatering på läget? Har du hunnit kolla nåt, och vad har det gett för resultat i så fall?

Ja, faktiskt fast jag vågar inte riktigt ta ut någon glädje innan jag ser att den positiva förändringen är bestående :)

Jag kollade så att bodyn satt ordentligt och drog fast kassetten ordentligt. Såg till att låsskruven på bakväxeln var lagom åtdragen. Sen så är vajerdragningen under vevlagret lite konstig, där vajern går ut ur ramen så ligger den emot densamma, jäkligt märkligt imo att vajern gnager en skåra i ramen. Jagwire t ex skulle ju råda bot på det där. En tanke är ju att ha heldraget hölje istället, har ju haft det på många mountainbikes och det har funkat hur bra som helst, men det blir ju andra tråkigheter genom det. Men om växlingarna nu skulle funka bestående så kan jag ju lämna den kassa vajerdragningen därhän.

Hursomhelst så växlade den bättre än den någonsin gjort på senare tid under den timman jag cyklade på den idag så något kan ju ha fallit på plats av det jag drog åt.

Lotta B sa:
geologen sa:
Nån uppdatering på läget? Har du hunnit kolla nåt, och vad har det gett för resultat i så fall?

Ja, faktiskt fast jag vågar inte riktigt ta ut någon glädje innan jag ser att den positiva förändringen är bestående :)

Jag kollade så att bodyn satt ordentligt och drog fast kassetten ordentligt. Såg till att låsskruven på bakväxeln var lagom åtdragen. Sen så är vajerdragningen under vevlagret lite konstig, där vajern går ut ur ramen så ligger den emot densamma, jäkligt märkligt imo att vajern gnager en skåra i ramen. Jagwire t ex skulle ju råda bot på det där. En tanke är ju att ha heldraget hölje istället, har ju haft det på många mountainbikes och det har funkat hur bra som helst, men det blir ju andra tråkigheter genom det. Men om växlingarna nu skulle funka bestående så kan jag ju lämna den kassa vajerdragningen därhän.

Hursomhelst så växlade den bättre än den någonsin gjort på senare tid under den timman jag cyklade på den idag så något kan ju ha fallit på plats av det jag drog åt.

Ja, just det, så var det också med vajern. Löste det genom att lägga en distans under plastgrejen under vevlagret så vajern gick fritt från ramen. Vill minnas att den gick mot metallen både före och efter vevlagret. Men den började ändå kärva efter några dagar

knaper sa:
Av min ringa erfarenhet med bakväxlar har jag lärt mig att Shimano inte ska ha ett spel i rörelsen du beskriver, medan Sram har ett litet men märkbart.
Min erfarenhet säger mig att det är glapp i Shimanos växlar. Jag har en splirrans ny XT-växel som det är glapp i (den delen som sitter fast i växelörat. Även XTR har ett litet glapp.

Hur funkar den i ytterlägena? Rappare den inte där eller byter växel så skulle jag börja med att byta vajer/hölje.

Sitter vajern rätt monterad på bakväxlen? Jag råkade sätta den på fel sida låsskruven en gång och då blev det helt omöjligt att få till växlingarna över hela kassetten.

Tillbaka
Topp