Jag har en Kona Jake av tidigare årsmodell, men jag ser av bilderna att det är exakt samma sak med denna senare och samma vajerdragning. Sannolikt samma ram som de bara har målat om.
Jag har haft ett helvete med bakväxlarna på cykeln och har bytt ut i princip allting bit för bit. Nu sitter det full ultegra på min Jake istället för Tiagra, men det har aldrig varit det som varit problemet, utan det handlade hela tiden, från början till slut, om växelvajern som börjar kärva, och det går fort som fanken. Så fort den börjar kärva så funkar inte växlarna längre som de ska utan man måste trixa med handtaget för att de skulle byta trissa. Gick att stå ut med i uppåtväxlingarna, men åt andra hållet helt hopplöst eftersom jag var tvungen att växla ner två växlar och sen upp ett snäpp för att det skulle växla. 10-15 mil är tillräckligt för att den skulle balla ur. Den kärvar dels under vevlagret, men också i den sista slingan i hölje vid bakväxeln. Det slutade med att jag hade massor av växelvajrar hemma samt vajerhölje. Så fort den började växla dåligt (och det kunde röra sig om någon enstaka dag) så var det byte av vajer plus höljet där bak som gällde - och då funkade växlarna OK ett par dagar tills det var dags att byta igen. Helt sjukt. Nån bisarr felkonstruktion nånstans.
Min lösning, som faktiskt har fungerat i över ett år nu, var att byta till Jagwires växelwire med innerliner. Dyrt som tusan, men det funkar faktiskt och i längden mycket billigare än att byta vajer och hölje stup i kvarten. "Jagwire Road Elite Sealed Gear Cable Kit" vill jag minnas att den heter.
Jag har provat Biltemas vajerset med innerliner och den funkar inte. Går inte att dra linern genom ramen och det blir strul under vevlagret också. Håller inte tätt från skiten utifrån och slutar också funka efter ett tag, även om den håller lite bättre än nakna vajrar utan hölje.