Knakande/knarrande cykel

cermit

Medlem
Knakande/knarrande cykel
Jag håller på att bli tokig…cykeln knarrar så mycket så att det låter som en liten orkester

Det är något litet ljud som fortplantar på cykeln med kolfiberramen som resonanslåda. Det är oberoende av om jag sitter eller står och låter lika när jag tar i med vänster och höger ben. Jag har med uteslutningsmetoden kommit fram till att det är något med bakhjulet. För när jag byter till mitt gamla hjul så blir det tyst på knarrandet.

Hjulet är bara ett par veckor gammalt Aerlite Elite med DT Swiss 350-nav och ny Ultegrakasett.

Jag har provat följande:

-Smörjt in ekerkorsen
-Gjort rent och fettat in ytan mellan bodyn och kasetten.
-Testat en annan kassett.
-Smörjt in och dragit åt snabbkopplingen.
-Testat annan snabbkoppling.

Kan det vara ekernipplarna/ekrarna? Ska jag behöva plocka isär navet och bodyn och serva efter ett par veckor?

Någon som har några idéer?

Knakande/knarrande cykel
Hade samma problem med mina raceface turbine r. Provade allt men hittade till sist problemet som var vid mötet ekrarna mot nav. Duttade lite vanlig kedjeolja på varje eker så nära man kan komma och ut och cykla. Efter ca 30-60 minuter var det helt borta.

Knakande/knarrande cykel
Hade samma problem med mina raceface turbine r. Provade allt men hittade till sist problemet som var vid mötet ekrarna mot nav. Duttade lite vanlig kedjeolja på varje eker så nära man kan komma och ut och cykla. Efter ca 30-60 minuter var det helt borta.
Jo, det är kanske nästa steg att kolla om det är ekrarna/nipplarna. Får testa det.

Knakande/knarrande cykel
Testade att göra så igår och cyklade lite mer än en timme. Tyvärr ingen förbättring.

Knakande/knarrande cykel
Hade också ett irriterande knarrande ljud men det försvann när jag tog isär bodyn, gjorde rent och smörjde klackarna med lite tunn olja. Pröva vettja!
Jag antar att det blir nästa steg. Känns lite tråkigt att behöva plocka isär bodyn på ett nytt hjul. Men det finns inte mycket mer det kan vara nu när det mesta är redan avcheckat från listan.

Knakande/knarrande cykel
Håller på med detta problem också. Svärsonen har ett par nya Aerlite 55mm med DT Swiss 350 hubbdär det knakar/knäpper vid belastning. Har smörj och dragit åt allt tänkbart. Drar man år bakhjulet ordentligt försvinner ljudet ett tag men återkommer efter någon mil eller två. Såg nu att vänster end cap inte är räfflad som alla övriga end caps jag sett tidigare, iallafall de övriga 4 paren till landsväg som finns här hemma. Om jag googlar på end caps till road DT Swiss får jag upp bilder på räfflade både på höger och vänster sida. Kan det vara så att det blivit fel i tillverkningen eller att det monterats fel end cap på vänster sida. ( vänster sida= non-drive side). Någon annan som har 350 nav som kan kolla hur det ser ut på era??

Knakande/knarrande cykel
Håller på med detta problem också. Svärsonen har ett par nya Aerlite 55mm med DT Swiss 350 hubbdär det knakar/knäpper vid belastning. Har smörj och dragit åt allt tänkbart. Drar man år bakhjulet ordentligt försvinner ljudet ett tag men återkommer efter någon mil eller två. Såg nu att vänster end cap inte är räfflad som alla övriga end caps jag sett tidigare, iallafall de övriga 4 paren till landsväg som finns här hemma. Om jag googlar på end caps till road DT Swiss får jag upp bilder på räfflade både på höger och vänster sida. Kan det vara så att det blivit fel i tillverkningen eller att det monterats fel end cap på vänster sida. ( vänster sida= non-drive side). Någon annan som har 350 nav som kan kolla hur det ser ut på era??
QR eller 12/15mm? Mina QR är räfflade, 12mm through-axel släta.

Knakande/knarrande cykel
Jag har efter mycket testande och grubblande löst problemet! Jag hade sedan tidigare testat med en annan snabbkoppling och även smörjt in den. Efter att jag bytt kedja, kasett och bakväxel kom jag på att testa en snabbkoppling som inte var av lättviktsmodell utan en gammal hederlig med ordentlig stängningskraft. Efter det var det knäpptyst under en hel 40-mila-tur.

Så jag antar att den snabbkopplingen som följde med hjulen är för klen eller att den inte har så mycket friktion så att den glider och skapar ett knarrande ljud i kolfiberramen.

Knakande/knarrande cykel
Jag har efter mycket testande och grubblande löst problemet! Jag hade sedan tidigare testat med en annan snabbkoppling och även smörjt in den. Efter att jag bytt kedja, kasett och bakväxel kom jag på att testa en snabbkoppling som inte var av lättviktsmodell utan en gammal hederlig med ordentlig stängningskraft. Efter det var det knäpptyst under en hel 40-mila-tur.

Så jag antar att den snabbkopplingen som följde med hjulen är för klen eller att den inte har så mycket friktion så att den glider och skapar ett knarrande ljud i kolfiberramen.
Låter som du styrt upp mer än bara oljud (dvs en dyr tandläkarräkning). Just QR känns det som att det borde vara det sista man slarvar med designen av (och där jag gärna har lite fler gram än för få).

Knakande/knarrande cykel
Eftersom jag fick hjälp av denna tråd att bli av med högst irriterande knak på en i stort sett ny cykel kan jag bekräfta att mitt försvann efter att jag droppat lite olja vid ekrarnas alla infästningar.

Tillbaka
Topp