Knakar/knäpper från drivsida på cykel med remdrift

Alex_85

Aktiv medlem
Mitt pendlarhärke som gått sedan maj iår( ca 250mil) har börjat knäppa/knaka när höger vevarm är i bottem antingen om jag lägger mycket kraft på den eller om jag cyklar på lätta växlar med hög kadens.
Ställer jag mig upp blir det tyst och jag har kollat rails, stolpe och styre.
Vevlagret tror jag är ett thun zumba vilket väl ska vara ganska problemfritt vad jag läst, så vad kan det tänkas vara? Jag har testat andra pedaler!

Det är svårt att veta vart ljudet kommer ifrån, ännu mer för oss här på internet. ? Men om ljudet försvinner när du ställer dig upp så skulle jag nog luska lite mer i det området. Fetta in kontaktytor mellan metall och metall och dra åt.

Annars är ju pedaler, vevarmar, vevlager, klingbultar(?) näst på listan att gå igenom.

Kan det vara navet bak? Kolla på gula strecken om du kör shimano-nav, har för mig de ska linjera när du har 4an i. Kanske bara på 7/8 nexus?

Jag tog ner remmen och kan konstatera att det sitter antingen i lagret eller i den excenttiska hylsan.
Men lagret verkar det inte vara nåt fel på(löper fint varvet runt utan motstånd/missljud) men ett spel finns där och missljudet är ju hyffsat irriterande att lyssna på.

Har du verktyg att ta av vevpartiet? Ta isf av det och känn med fingret på lagrena. Ska gå lent och fint utan glapp. 250 mil på ett vevlager är lite kort men definitivt inte onormalt för ler-och-regn-pendling.

Tjena!

Eccentrisk hylsa låter som en stor felkälla. Brukar ta isär min och fetta om den lite då och då för att slippa knak.

I
Har du verktyg att ta av vevpartiet? Ta isf av det och känn med fingret på lagrena. Ska gå lent och fint utan glapp. 250 mil på ett vevlager är lite kort men definitivt inte onormalt för ler-och-regn-pendling.
Jag har inte för att lossa vevlagret tyvärr men skulle uppskatta info om var jag hittar ett.
Har ställt in mig på ett byte nu.

Vad kan jag ersätta lagret med då det inte verkar vara många som säljer thun zumba?
68mm bb 120mm bsa?

Cube hyde race, i ramen sitter två skruvar så att få loss det bör vara enkelt men monteringen är väl det som kan bråka(sitter det nån markering eller spår som förenklar eller hur ser det ut?)

Cube hyde race, i ramen sitter två skruvar så att få loss det bör vara enkelt men monteringen är väl det som kan bråka(sitter det nån markering eller spår som förenklar eller hur ser det ut?)

Tjena!

Lägg på minnet hur det satt så är det ju bara att sätta tillbaka det på rätt sätt. Är ingen raketforskning. Montera bort det, rengör hylsan och inuti ramen, sne runt lager med fett och montera ihop igen.

Tillbaka
Topp