knäpper i knä

• Trådstartare Trådstartare PFk
  • Start datum Start datum

PFk

Medlem
knäpper i knä
Efter en tids löpning, mellan 5-10km lugn till medelhårt och sen två pass på trainer.
Efter det kännde jag mig lätt svullen och seg i ena knät, även ett knäppande. Det känns som en sena som knäpper till, det är varje gång jag gör tex ett knäböjj ,även om jag lyfter upp hälen mot röven när jag står upp.
Det gör inte ont, men jag är orolig att det ska bli irriterat och inflammerat vid fortsatt aktivitet.
Någon som upplevt detta?

knäpper i knä
Är det på utsidan det knäpper så gissar jag på löparknä. Förkortad muskel som går på utsidan lår upp mot röven. Detta gör att senan ligger och hoppar och skaver mot lårbenets yttre kondyl. Vila och strechövning bör fungera isf

knäpper i knä
Ömmar det i ledspringorna kan det vara meniskerna, oftast på insidan. Värre när du går ner på huk och pressar ihop.
Ömmar det över lårbensknölen på utsidan ovan ledspringan kan det vara löparknä.
Ömmar det på insidan på benet nedom ledspringan kan det vara pes anserinus bursit.

knäpper i knä
Jag repeterar, jag har inte ont :) känner mig lätt svullen(knät är lite stelare när jag suttit på knä) inget som syns med blotta ögat.
Jag har varit hos sjukgymnast som kollat menisk mm mm..åt antiinflammatoriskt och vilade i en månad. Ingen skillnad.. så nu ska jag boka ett återbesök men vill ha lite mer kött på benen såatt säga.

knäpper i knä
Jag reagerade starkt när jag såg tråden... Det där jävla knäppandet!! Jag hann bli tokig på mitt knäppande vänsterknä. Känslan var att en sena hoppade utsida vänster knä.

Hoppas det löser sig fort för dig!

(För egen den löste det sig helt naturligt utan medveten handling... det kanske bidrog att jag slutade träna iofs. Är livrädd att det ska komma tillbaka nu när jag tränar inför En svensk klassiker).

knäpper i knä
jlindh, chansen är bäst om du undviker hålfotsinlägg liksom cykelskor med dåligt stöd längs ytterkanten eller låsta utåtvinklat, och även undviker att löpträna på landsväg. den lutar åt sidan och problemet drabbar då benet på dikessidan. kallas löparknä

för ts' del om han alltså tar en bild med ett kryss på platsen för problemet kan en läkare eller sjukgymnast bättre ge förslag till tänkbar orsak.

knäpper i knä
Spontant säger jag att du skall göra en eller två av nedanstående
1) Sök vård, gärna av någon som är bra på knän
2) Vänj dig.

Antagligen är 1 att föredra, mina leder knäpper så jävla mycket att jag slutat bry mig. Tom min fru börjar vänja sig vid att jag knäpper och hon hatar knäppande leder (hatade), tyckte det låter så obehagligt när det knäpper/knakar.

/R

knäpper i knä
JojjeM sa:
PFk sa:
Jag har varit hos sjukgymnast som kollat menisk mm mm..

Kollat hurdå? Det finns ju ett gäng standardtester men i min erfarenhet är svårt att diagnostisera knäproblem med någon större säkerhet utan magnetkamera eller gå in och titta.

/Johan
Håller till viss del med, men de kliniska testerna en rimligt kompetent person kan utföra är i alla fall i kombination med en bra anamnes tillräckligt säkra för att avgöra om det är något som skall opereras eller inte. Funderar man på om operation kan vara aktuellt är MR bra, men "att gå in i knäet" bör undvikas som steg 1 då det i de flesta icke-uppenbara fall sannolikt gör mer skada än nytta.

knäpper i knä
Lejon sa:
JojjeM sa:
PFk sa:
Jag har varit hos sjukgymnast som kollat menisk mm mm..

Kollat hurdå? Det finns ju ett gäng standardtester men i min erfarenhet är svårt att diagnostisera knäproblem med någon större säkerhet utan magnetkamera eller gå in och titta.

/Johan
Håller till viss del med, men de kliniska testerna en rimligt kompetent person kan utföra är i alla fall i kombination med en bra anamnes tillräckligt säkra för att avgöra om det är något som skall opereras eller inte. Funderar man på om operation kan vara aktuellt är MR bra, men "att gå in i knäet" bör undvikas som steg 1 då det i de flesta icke-uppenbara fall sannolikt gör mer skada än nytta.

Ja, jag menade inte att man skulle gå in i knät bara i diagnossyfte, Slarvigt uttryckt av mig.
Baserade mitt uttalande på att (minst) tre läkare och ett par sjukgymnaster missade att diagnostisera ett helt avslitet främre korsband under ca 18 månader med instabilt knä efter en vurpa. (nu ska jag sluta trådkapa)

/Johan

knäpper i knä
Mitt knä började knäppa i början utav februari och började värka mer och mer vid träning. Fick diagnosen löparknä som jag försökt träna/stretcha bort under året. Har även fått kortison i knät som hjälpte i c.a en vecka. Jag ska opereras nu i veckan eftersom knäppandet och smärtan kvarstår.
Tror inte det är någon fara för dig så länge du inte har ont dock.

knäpper i knä
JojjeM sa:
Baserade mitt uttalande på att (minst) tre läkare och ett par sjukgymnaster missade att diagnostisera ett helt avslitet främre korsband under ca 18 månader med instabilt knä efter en vurpa. (nu ska jag sluta trådkapa)

/Johan

Ortopeder med knäintresse brukar kunna hitta "släppläget" på under minuten, medan vanliga ortopeder kan rycka och slita i knät i evigheter utan att verifiera problemet.

Gäller att hitta en läkare som är intresserad av ditt problem.

knäpper i knä
Mitt knä började knäppa för 5-6 år sedan när jag går, dröjer bara 10-20 steg innan det knäpper, ibland kunde jag inte gå mer än 50 meter innan det gjorde olidligt ont i knät, läkaren beställde röntgen, inget syntes. Var hos läkaren igår på annat uppdrag & tog då upp knät igen & det tog typ 1 minut av klämmande & kännande innan han diagnosticerade problemet (typ "lös" knäskål som glider runt & eventuell "porslinspricka", vad det nu innebär) & han sa att lösningen var ett sådant där knästöd/kompressionstöd

Är det någon som använder knäkompression vid cykling? Kollade på: https://www.sportamore.se/magazine/sport-traning/ar-knaskydd-bra-eller-daligt/ där det står:

"Kan knäskydd någon gång vara en dålig idé?

– Vid uthållighetsidrotter, som långdistanslöpning, är det tänkbart att det mekaniska motståndet i knäskyddet kan förändra biomekaniken i knät. På så sätt belastas muskler på fel sätt, det vill säga att knät även får arbeta mot materialet i knäskyddet."

Sååå, någon med egna erfarenheter om vad som fungerar vid cykling?

knäpper i knä
Om det knäpper när du sträcker ut benet efter att det varit böjt är väl menisk ett bra tips. Behöver inte göra ont.

knäpper i knä
Efter en tids löpning, mellan 5-10km lugn till medelhårt och sen två pass på trainer.
Efter det kännde jag mig lätt svullen och seg i ena knät, även ett knäppande. Det känns som en sena som knäpper till, det är varje gång jag gör tex ett knäböjj ,även om jag lyfter upp hälen mot röven när jag står upp.
Det gör inte ont, men jag är orolig att det ska bli irriterat och inflammerat vid fortsatt aktivitet.
Någon som upplevt detta?
Upplever exakt samma problematik och vet inte riktigt vad jag ska göra... Har det löst sig för dig? Vet du vad det berodde på?

Tillbaka
Topp