Knäproblem, "Vastus medialis"

mange_84

Ny medlem
Någon som har haft problem med Vastus medialis någon gång?
http://images.google.se/imgres?imgu...rev=/images?q=vastus+medialis&hl=sv&sa=N&um=1

Fick problem förra lördagen (11/4) efter 30 minuters tramp i Vättlefjäll. Vilade sedan under veckan för nytt försök idag (19/4) i Delsjöområdet. Efter 10 minuters tramp fick jag tillbaka problemen och avbröt efter cirka 30 minuter.

Det gör ont när jag masserar enligt denna övning: (längst ned på sidan)
http://www.hemovningar.se/hem/oevningar/knae/pfss/128-vastus-medialis-pressur.aspx

Det gör också rätt ont när jag gör såhär: (Längst ned på sidan)
http://www.hemovningar.se/hem/oevningar/knae/pfss/126-vastus-medialis-traening.aspx

Det känns i princip inget när jag prommenerar. Handlar antagligen om belastning med en viss knävinkel. Om jag sitter i soffan och reser mig upp (och belastar högerbenet) känns det rätt mycket.

Efter veckans vila kändes det inget när jag reste mig upp från soffan. Men återkom alltså vid dagens cykling).

Vad kan det vara?
Har ansökt om tid hos idrottsläkare, men får säkert vänta flera veckor.

Tacksam för hjälp!

Mvh Magnus

Rör sig förmodligen om en liten inflammation i muskelfästet. Kan själv känna av detta ibland, ffa när jag klättrar el kör på låg kadens med hög växel, dvs ett symptom på 'mashing'. Råd: Vila, voltaren/ipren... Och kolla din trampteknik. Se även till att stretcha framsidan av låret ordentligt.

Själv har jag fått problem mellan medialis och lateralis, precis ovanför knäet. Efter första långpasset för året. Överansträngning kombinerat med dåligt anpassad sittposition.

Hur lång tid tar det för er innan det går över ungefär?
Alltså hur lång vila?

Blir det värre om jag "testar" och får tillbaka symptomen? Dvs. Längre läkningstid?

Alltså, testar du och får tllbaka symptomen beror det ju på att det inte läkt ut. För mej brukar det gå över på ett par veckor om jag inte kör annat än kortturer typ till och från jobbet (10km max). Och se'n tror jag verkligen på detta med'mashing' som orsak till patello-femoral irritation. Kan själv lätt hamna i den fällan och det man måste tänka på är att försöka få till ett jämnare tramptag med mer 'drag'. Det hjälper också att köra med högre kadens och lägre utväxling då detta också uppmuntrar till mindre mashing.

Tackar för tipsen. Får se över min sittposition och se till att få ett bättre rundtramp.

Frågan är om jag sitter för högt eller för lågt?

Kanske även går att justera vinkeln som fötterna sitter i klossarna med....

Kom på att detta kan komma från att jag åkte skidor i Hemsedal helgen innan besvären uppkom under cyklingen.

Jag hoppar rätt mycket och ibland blir det rätt kraftiga platt-landningar (med skidor alltså).

Kanske detta som satt igång något som sedan framkom via cyklingen.

Börjat käka ipren nu. Får se om det ger någon förbättring.

//M.

Jag tycker det blir mindre problem med sånt när jag växlar mellan cykel/löpträning/styrketräning.
Lite mera varierad träning skadar inte :-)

Jag är för slarvig med benen på gymmet. Blir mest överkropp där. Löptränar gör jag.

Får nog lägga in lite benövningar någon gång i veckan när jag känner mig OK igen.

Tillbaka
Topp