Knäskydd för XC

Kung Stalle

Aktiv medlem
Knäskydd för XC
Jag har en polare som är fruktansvärt rädd för att slå i knäna. Det är så illa att han begränsas av sin rädsla och backar ur för minsta lilla stenparti. Så... han borde ha ett par knä/smalbensskydd. Jag själv har precis ingen koll alls på skydd då jag bara kör med hjälm.

Det skall vara hårdplast så de skyddar lite (inte sånnadär Rehband...) och jag antar att det är lika bra att köra med smalbensskydd då... Så ett par skydd som är lite smidiga om man skall sitta å trampa. Skydda lagom och väga lagom.

Alltså nåt mittemellan DH-skydd och Vollybollskydd.

Ge mig några förslag!

Tack på förhand!

Stalle

Knäskydd för XC
Jag har också funderat lite i de där banorna. Tiki här i karlstad kör med knäskydd som inte verkar hindra hans trampande. Skicka ett PM och fråga. Det finns bilder på Tiki i Karlstadstråden så skydden har säkert fastnat där de med.

Knäskydd för XC
När jag var hos Sportson Katarina Bangata för ett tag sen hade dom en del 661-skydd och skulle få in fler om jag minns rätt... kolla med dom om dom inte har något han kan prova i butiken ?! :-)

Knäskydd för XC
Jag kör alltid med sådna här. Funkar utmärkt efter lite tillvänjning...

3525.jpg ht=150

http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=3525

Knäskydd för XC
OM man nu tycker att benskydd är behövligt så skulle jag skippa smalbensvarianten då alla jag testat där är antingen för klumpiga och varma eller som vanligast att de sitter som skit.

Annars kan du ju trösta karln att jag känner inte en ända människa som fått ebstånde knäskador av slag på cykel...:)=

Benskydd är verkligen ett aber!

Lider med alla som tycker att de måsta ha sånna.

Knäskydd för XC
När går gränsen för när man behöver knäskydd och dylikt (fullface, ryggplatta, etc)?

Är det bara DH/FR, eller kan man räkna med att det egentligen behövs vid lite mer vågad XC? Se bara på Fogdö, ett lite felskär och en stor bunt otur...

Själv har jag blivit oerhört harig efter fru och barn...

/P-M

Knäskydd för XC
Vad skönt att höra att det är fler än jag som är fega. eller rädda om sina kroppar. jag är feg så det är löjligt, har en väl inövad bromsreflex som jag skulle vilja lobotomera bort.

Knäskydd för XC
borde det inte funka fint med ett par ämnade för inlines? de finns ju för en spottstyver i varenda sportaffär och ser inte ut att begränsa rörligheten så värst mycket.

Knäskydd för XC
Jag är också rädd.

När jag började köra enduro så var det p.g.a. skydden jag lärde mig köra något sånär fort. Efter att ha kört sporthoj i massa år och aldrig varit omkull körde jag enduro med mariginal till en början, och det funkar inte. Man måste veta att man inte skadar sig för mycket för att våga tycker jag.

Men, knäskydd för cykel är ett helvete. Sitter dom bra och ger skydd så skaver dom efter några timmar.
Om din kompis vill cykla med skydd så är vinter enda chansen för då kan man ha långbyxor och slipper skav, annars får man cykla max en timme...

Knäskydd för XC
Man vänjer sig vid skydd. Tror dom här snubbarna är beredda att skriva under på det:

samurai.jpg ht=480

Själv känner jag mig helnaken om jag inte har knäskydden på.

Knäskydd för XC
Ja, kroppen är bra på att vänja sig. Man vänjer sig även att köra utan skydd.

Men det är nog lite OT.

Stalle, be snubben springa runt och testa så många som möjligt. Sen får han stå och hoppa och studdsa i butiken och se om han tror de duger. Jag skulle INTE köpa ett par otestade.

Och glöm inte att hålla ett koll på hur varma och om de kan skava. De skal inte bara sitta kvar.

Knäskydd för XC
Kolla så det inte bara är en massa elastiska band som håller i skydden då kanar dom bort när man kraschar. Helt värdelöst, har haft ont i ett knä hela julen efter en löjlig krasch där skyddet kanade bort. Knäskydd är anars grymt och bara skönt när det värmer den största tiden av året.

Knäskydd för XC
Tänkte tipsa om just de skydden som hagdahl länkade till, Kyle strait.

Tvekar däremot lite då mina första _två_ par har gått upp i sömnen som håller själva plastplattan på plats. Första gången gick jag till butik och fick dem snabbt utbytta, får väl se vad de säger denna gången...

Ps: Ingen av gångerna har jag verkligen vurpat och satt i knät så att skydden tagit stryk.

Knäskydd för XC
Nosotto skrev:
-------------------------------------------------------
> Haha knäskydd till xc, om man är så rädd för
> knäna kanske man ska hitta en ny sport =D.
> Schack??

Korkat.

Edit: Du får tänka på att alla som cyklar MTB inte är 17 år och då även är känsligare / har lättare för att skada sig. Ett söndrigt knä kanske aldrig läker och det finns folk som får sluta cykla just för att deras knän är slitna eller skadade.

Välkommen till verkligheten.

Senast redigerad av en moderator:
Knäskydd för XC
Nosotto skrev:
> Schack??
>
Det är rätt jobbigt för ett knä, axel el. andra ledade delar att läka och dessutom så tar det lång tid. Men du kanske bara kör på grusväg i snigelfart.

Jag kör alltid med knä och benskydd.

Knäskydd för XC
Nosotto skrev:
> Schack??

Beroro ju på _hur_ man kör XC eller hur?

Som Nenja skriver, pajjar man knäna så kanske man får hitta en ny sport pga av det.

Jag kör själv inte med knäskydd (men kanske borde) men tycker definitivt inte det är konstigt om man gör det.

Knäskydd för XC
Nosotto skrev:
> Schack??

Du har väl inte hjälm?

Knäskydd för XC
De där 661-skydden Bruse visar ovan är riktigt bra, jag har kört jagminnsintehurlänge med just sådana och även provat andra varianter som inte varit så bra. Rekommenderas varmt. Se till att de stöder mot vristen och att remmarna inte behöver dras åt så att kardborrarna knappt räcker till, marginalen behövs när remmarna töjts efter lite användning.

Knäskydd för XC
Nästa säsong ska jag helt klart ha knäskydd för min XC cykling, har stora fläckar på knäna där det bara är ärr efter några grusvägsvurpor i sommras som inte är direkt snygga.

Knäskydd för XC
hgrd skrev:
> borde det inte funka fint med ett par ämnade för
> inlines? de finns ju för en spottstyver i varenda
> sportaffär och ser inte ut att begränsa
> rörligheten så värst mycket.

De funkar faktiskt riktigt bra. Jag har ett par gamla "Ultrawheels" inlinesknäskydd som jag köpte nån gång -95, kört med de både i alperna och här hemma ibland. De märks knappt, sitter bra, men jag kör helst utan de i skogen ändå.

/Leo

Knäskydd för XC
*micke* skrev:
> 661 Kyle Strait som hagdahl länkade till funkar
> finemang för xc. Bra knävärmare också :-)
> Vill man ha mer skydd och vill känna sig aningens
> storm trooper-chic så funkar
> http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?Mod
> elID=11141 också skavfritt och bra. Värmevarning
> utfärdas dock...

Håller med om Kyle Strait men INTE om Race Face skydden. Fick skavsår på
kväskålarna när jag hade på mig mina i Hellas för att testa dem. De funkar dock skit bra utför
eller om man har ngt under dem.
Men Kyle Strait är de bästa jag haft hittils, rekomenderas!

Knäskydd för XC
Så fort skydd kommer på tal så är det alltid någon som ska påpeka hur onödigt och mesigt det är. De underliggande motiven till detta beteende undgår mig. Kanske är det svårt att acceptera att andra människor ser på världen och de potentiella risker den innehåller på andra sätt än vad man själv gör. Oavsett så är det ungefär lika meningsfullt som att håna en person för att han eller hon fryser mer än en själv och därför väljer att klä sig varmare.

Själv kör jag i stort sett enbart vanlig stigcykling och då alltid med bensskyd. De är lite bökiga att dra på men sedan tänker jag inte mer på dem förrän jag går omkull och de utför sin avsedda uppgift. De stör mig varken på heta sommardagar, långa heldagsturer eller under vinterkläderna.

Behövs de då? Mina benskydd har några rejäla repor och jag är glad över att de sitter i plasten och inte som köttsår i mina skenben. Men var och en väljer ju som bekant själv vad de trivs bäst med.

Jag provade Brand-X men de funkade inte alls för mig. De skavde och stramade. Nu kör jag med Dainese Pro och jag märker dem inte när de väl är på. De har en slags meschstrumpa vid knät som gör att de är smidiga, inte skaver och inte glider runt. Det är dock en god idé att försöka prova lite olika modeller innan då så du hittar en modell som passar just dig.

Knäskydd för XC
erik h skrev:
> De där 661-skydden Bruse visar ovan är riktigt
> bra, jag har kört jagminnsintehurlänge med just
> sådana och även provat andra varianter som inte
> varit så bra. Rekommenderas varmt. Se till att de
> stöder mot vristen och att remmarna inte behöver
> dras åt så att kardborrarna knappt räcker till,
> marginalen behövs när remmarna töjts efter lite
> användning.

Och jag instämmer med Bruse och Erik. Jag kan iofs erkänna att jag fått vissa skavsår under ogynnsamma förutsättningar, långa varma cyklingar. Med glaciärlera blandat med svett under dem kan skavsåren bli fördjävliga. Jag är dock mycket nöjd och använder även mina när jag lirar hockey med mina småkillar.

Knäskydd för XC
När jag körde med (vassa) platt-pedaler i början av hösten saknade jag smalbensskydd, blev några hugg å skrapsår. Med spd känns behovet som mycket mindre. Men jag fegkör ju. Ska nog investera i en halv samurai-rustning så jag vågar ladda lite. Nåt som skyddar mot frakturer i lårben å bäcken hehe.. Har en keps & t-shirt från 661 å de funkar bra! :-)

Knäskydd för XC
De där O´Neal skydden har jag kikat på, dom var däldigt lika Kyle Strait skydden tycker jag. Är dom det du som har testa både?

hagdahl skrev:
> Dom här
> elID=9590
> anses väl som klassiker redan när det gäller
> att skydda bra och samtidigt vara bekväma och
> trampvänliga.
>
> På mina knän sitter numera alltid ett par
> sådana här:
> elID=19025
>
> Funkar fint för både XC och utför.
>
> /Per

Knäskydd för XC
Det beror ju som alla säger på vilken cykling man sysslar med, MEN...

Om det är så att man är oerfaren och känner sig osäker för vissa partier som andra, mer erfarna cyklister, kör utan skydd kan det vara att man behöver få mer cykelvana och så löser sig allt. Jag kände själv av detta i sommras då jag började cykla MTB igen efter många års uppehåll. Man trillar, sen tvekar man inför svåra partier, att man tvekar gör att man trillar igen o.s.v. Nu, efter ett halvår, känns det som att det har trillat på plats. Inte så att jag är tekniskt fulländad, men jag kan ägna mig åt MIN typ av cykling utan att vara hämmad(Skulle jag ge mig ut i en DH bana skulle det va en annan femma).

Hur hänger det här ihop med skydd då? Jo kanske(obs) behöver din kompis inte mer skydd, han behöver cykla mer för att få upp tekniken och självförtroendet.

Vet inte om ovanstående stämmer överens med killens situation, det är bara mina egna upplevelser.

Knäskydd för XC
Fässberg:
Jag har inte provat KS själv (mer än klämt och kännt på), men de var restnoterade under halva hösten på CRC och då hittade ja O'Neal-skydden som i princip är identiska med KS vad jag kan se (bortsett från att KS är såå mainstream och O'Nealskydden väldigt underground).

Knäskydd för XC
Det var inte meningen att ni skulle ta mina ord så hårt. När jag tänker XC tänker jag på tävling och för mig så passar inte benskydd in i den bilden. Det verkar som att ni har en lite annorlunda uppfattning när ni hör ordet xc bara. =)

Knäskydd för XC
XC är ju vad hellas är? Right, något "mountain" i sikte finns det ju inte.

Jag lämnade självklart, eller glömde fan vet hur det var, 661 som Bruse postade, som jag också har, hemma vid säsongens enda krash där jag behövde knäskydd. Gick över styret i brant nerför, landade på knät, rakt på en sten. H-vete vad ont det gjorde. Hade rejält ont i knät ett par veckor.

Vet om en viss cykelmekaniker i Stockholm som finns på forumet som spräckt knäskålen på en sten. Så, skydd är nog inte fel.

Tillbaka
Topp