Köping 1000 18/7

Lofsdalen - Fjätervålen en fin cykelsträcka. Kan rekommenderas!
Psken14098.JPG

Nedre bilden visar banans höjdpunkt, fin stigning från Lofsdalen som känns i benen. Hoppas ni har ljust när ni passerar detta avsnitt, vägen är inte helt utan tjälskott....

Bilagor

Senast ändrad:

patten

Aktiv medlem
Är maxtiden 75 timmar för den distansen? Om man nu skulle få något fel i huvudet och anmäla sig!
Vägen mellan Lofsdalen och Fjättervålen är fin, även på sommaren när det är snöfritt!

Petert

Aktiv medlem
motionisten sa:
Lofsdalen - Fjätervålen en fin cykelsträcka. Kan rekommenderas!
Nedre bilden visar banans höjdpunkt, fin stigning från Lofsdalen som känns i benen. Hoppas ni har ljust när ni passerar detta avsnitt, vägen är inte helt utan tjälskott....
Fin bild där, Motionisten! Och kul med intresset! Det är ju inte direkt den lataste tredagarsturen på cykel man kan hitta på marknaden. Skumpigt lär det vara i några mil från Lofsdalen ner till Särnavägen men vildmarken och den nämnda, enastående sträckningen västerut från Lofsdalen gör att det är värt det.

Notera att den starttid som stod i kalendern när tråden startades är ändrad till 16! Två timmar kortare väntan på start därmed. Alla bör då hinna fram i lugn fart till en vaken stämplingsplats efter drygt 9 mil i Smedjebacken istället för en Circle K-nattlucka i Borlänge 4,5 mil längre bort (den får man förstås stanna vid också om man vill).

jonas-ni

Aktiv medlem
Nu när man ändå redan har skrivit i tråden. Peter minns jag rätt att du hade något tänkt upplägg för hur man kunde planera för övernattningar under rundan? Har för mig att det vissa sträckor är lite ont om busskurer.

Petert

Aktiv medlem
jonas-ni sa:
Nu när man ändå redan har skrivit i tråden. Peter minns jag rätt att du hade något tänkt upplägg för hur man kunde planera för övernattningar under rundan? Har för mig att det vissa sträckor är lite ont om busskurer.
Nej, busskurerna är inte så frekventa. Men det är inte så vansinnigt glest mellan byar och småstäder med rum, b&b och vandrarhem.

Ska man sova ordnat två gånger blir den första gången lämpligen i Lillhärdal efter 37 mil. Älvdalen är närmaste orten innan men dit är det bara 29 mil. Meen, vill man vila benen några timmar innan den långa och bitvis branta stigningen som väntar lite senare är vandrarhemmet Tre Björnar i Älvdalen värt att rekommendera. Nästa etapp måste då bli längre och Vansbro vid knappt 78 mil ligger bra till oavsett om den första vilan är i Älvdalen eller i Lillhärdal. De sista 10 milen till Vansbro är lättåkta.

Med en längre vila är det ganska lätt att se att Särna 55 mil är psykologiskt rätt. Eller så resonerar man som så att man hellre bara har 35 mil kvar efteråt och bokar i Rörbäcksnäs.

Bärt att veta är att Sveg 40 mil hyser en Circle K 24t.

Edit skrivfel och tillägg av det sista stycket.

Senast ändrad:
Va kul att det finns andra som inte heller verkar vara riktigt friska :)
Ja de två timmarna tidigare start ser välkomna ut.
2 nätter på B&B el dyl får nog bli siktet om...vem lurar jag, när jag kör. så tack för den inputen.

Petert

Aktiv medlem
Vilken tur att det dök upp några räddande startplatser! Kul också att du inser vikten av att finslipa formen med en 100-milare.till Lofsdalen.

Jag kommer inte att planera någon sovplats. De som hittills har sagt att de ska cykla tror jag inte är så aktiva på Happy.

Petert sa:
Vilken tur att det dök upp några räddande startplatser! Kul också att du inser vikten av att finslipa formen med en 100-milare.till Lofsdalen.

Jag kommer inte att planera någon sovplats. De som hittills har sagt att de ska cykla tror jag inte är så aktiva på Happy.
Hur gör du då? JAg behöver min skönhetssömn, blir så ful annars.
Ok var hittar man de då?

Och hur är det med mygg och knott och annat bös i luften?

molleben

Medlem
En fråga till er som brukar cykla långt... Jag skulle vilja göra en långtur under sommaren, helst i juli när man har semester. Har cyklat runt Vättern 5 ggr och Mälaren 7 ggr i 28-32 tempo. Inget längre än Siljan i år dock pga tidsbrist. Hade tänkt att testa en 60 milare men dom har ju redan gått. Det enda som finns kvar är denna 100 milare. Är det helt idiotiskt att tro att man fixar det i hyggligt tempo med två sovstopp?

Petert

Aktiv medlem
Det är för närvarande sex anmälda till torsdagens start. Det kan utlovas blandade marschhastigheter och varierande planer för övernattning.

Vädret ser ut att bli mer eller mindre kalas. Inte ens i fjällområdena ser det ut att bli under 10 grader ens på natten. Man ska nog ta med sig värmande och vindstoppande plagg ändå, åtminstone om man ska cykla på natten. Norrut blir det medvind och bitvis kraftig sådan. På nervägen möter vi samma vind men vi håller inte bara till på kalfjället så skog finns som kan dämpa vinden här och där.

Jag förlänger anmälningstiden till tisdag kväll.

jswg

Medlem
ABEFC18F-805E-41B9-A063-E6A953B8D5A1.jpeg

En skamsen petert ringde mig 15:45 och meddelade att han glömt informera mig att starten tidigarelagts till 16:00. Så det blir en solotur för mig. Inleder med de utlovade pannkakorna i Köping.

Lade till mig på spotwalla under namnet jwg.

Senast ändrad:

Petert

Aktiv medlem
Fy sjuttonvad vad illa hanterat av mig. Jätteledsen för det. Nu är ju Jonas en super-randonneur så han hänger inte för mycket läpp för det.

Första fyra i Smedjebacken för stämpling 19.05. En fantastisk kväll. Ett liitet berg är avklarat.

Petert

Aktiv medlem
Ren poesi av Jonas. Och poesi att cykla genom byarna milen söder om Leksand.
Vi stämplade där 22.57. Sista som är öppet före Sveg om 20 mil.

jswg

Medlem
Leksand 01:45. Det går inte fort ensam i natten.

När jag var här förra sommaren var det över 30 grader. Nu är det inte över 30 grader så jag tog på mig benvärmare.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer