Köpmisstag mountainbike

noelbenett

Aktiv medlem
Köpmisstag mountainbike
Hej, jag har nyligen köpt min första mountainbike (orbea onna), trots att jag gjorde mitt bästa med research inser jag nu alltmer jag lär mig att det inte är rätt typ av cykel för mig. Detta är en klassisk cross-country cykel men med tanke på typen av cykling jag ska hålla på med hade en trail cykel (kanske i stil med orbea laufey) varit mer passande. Min fundering är nu då hur stor skillnad det är på dem olika typerna av cyklar? Jag vet inte om jag ska försöka få sålt min cykel (och gå back på pengar då jag köpte den ny) och köpa en trail cykel eller om det inte är såpass stor skillnad på dem att det är skit samma

Köpmisstag mountainbike
om du tänkte sätta 140-millimetersgaffeln på onnan så blir det nog ganska skum geometri

Köpmisstag mountainbike
om du tänkte sätta 140-millimetersgaffeln på onnan så blir det nog ganska skum geometri
Det var min första tanke för att kunna lösa hela situationen men jag börjar bli allt mer tveksam på hur bra det kommer bli, jag har kollat hur en större gaffel påverkar geometrin och det verkar fine vad jag läst men självklart hade det ju varit bättre med en cykel som var gjord för det

Köpmisstag mountainbike
Det var min första tanke för att kunna lösa hela situationen men jag börjar bli allt mer tveksam på hur bra det kommer bli, jag har kollat hur en större gaffel påverkar geometrin och det verkar fine vad jag läst men självklart hade det ju varit bättre med en cykel som var gjord för det
fine och fine. du får bl a kortare reach på en cykel med redan ganska kort reach med moderna mått. men visst, det kommer gå att cykla på cykeln, även om det kanske är bäst att inte prova någon annan cykel om du blir nöjd.

Köpmisstag mountainbike
fine och fine. du får bl a kortare reach på en cykel med redan ganska kort reach med moderna mått. men visst, det kommer gå att cykla på cykeln, även om det kanske är bäst att inte prova någon annan cykel om du blir nöjd.
Jag har ju absolut tagit ett till tveksamt beslut för att försöka rädda mitt dåliga val av cykel. Jag börjar luta mot att låta denna cykeln vara som den är, ha den tills jag blir såpass duktig att den begränsar mig och sen efter det byta den rakt upp och ner, det kanske är smartast trots allt

Köpmisstag mountainbike
Misstaget blir inte mindre för att man sätter 140mm gaffel. På vilket sätt verkar det fine?
Min tanke var att jag får en slackare head tube och mer förlåtande framände, men ju mer jag tänker ju sämre verkar mina beslut, tror att jag lägger den gaffeln på hyllan och sparar till en framtida cykel och bara lever med denna så länge

Köpmisstag mountainbike
Aha, det var alltså så du tänkte ?

Mitt personliga råd att göra som du tänkt. Dvs Exprimentera litet med framgaffeln, men spar orginalgaffeln.
När (inte OM utan NÄR) du sen köper din nästa cykel kommer du vilja ha en lätt och rapp XC-betonad hoj också. Och det har du ju redan! Ta-daaa !?

Men har din Onna en hiss-stolpe (dropper post)? Med sån kan du få cykeln mer "trejlig". Hisstolpe är viktigt!

Sen kan du kolla på däck som dämpar litet mer inkl. köra slanglöst med "insert" på bakhjulet.

Skaffa bra spd-pedaler om du vill det. Det gör att du kan köra lättare genom stökiga partier.

Bara pengarna sätter gränserna ! ?

Köpmisstag mountainbike
Min tanke var att jag får en slackare head tube och mer förlåtande framände, men ju mer jag tänker ju sämre verkar mina beslut, tror att jag lägger den gaffeln på hyllan och sparar till en framtida cykel och bara lever med denna så länge
Sadelröret blir flackare, bb högre(redan högt?) och reach blir korteare.
120mm är nog illa nog. 140 skulle jag säga är helt tokigt.

Köpmisstag mountainbike
Aha, det var alltså så du tänkte ?

Mitt personliga råd att göra som du tänkt. Dvs Exprimentera litet med framgaffeln, men spar orginalgaffeln.
När (inte OM utan NÄR) du sen köper din nästa cykel kommer du vilja ha en lätt och rapp XC-betonad hoj också. Och det har du ju redan! Ta-daaa !?

Men har din Onna en hiss-stolpe (dropper post)? Med sån kan du få cykeln mer "trejlig". Hisstolpe är viktigt!

Sen kan du kolla på däck som dämpar litet mer inkl. köra slanglöst med "insert" på bakhjulet.

Skaffa bra spd-pedaler om du vill det. Det gör att du kan köra lättare genom stökiga partier.

Bara pengarna sätter gränserna ! ?
Ingen dropper post på den än i alla fall, jag har funderingar på att skaffa en i framtiden men jag blir också lite tveksam att lägga pengar på den i och med att jag inte vet vad jag vill göra med cykeln i framtiden

Köpmisstag mountainbike
Sadelröret blir flackare, bb högre(redan högt?) och reach blir korteare.
120mm är nog illa nog. 140 skulle jag säga är helt tokigt.
Du har säkert rätt i det du säger, gaffeln är tyvärr för sent att lämna tillbaka så jag kanske monterar den bara för att se hur det känns men annars så får det vara som det är bara

Köpmisstag mountainbike
Den har QR bak inte boost hjul runt om? Om den skulle ha boost runt om så är aggro HT ramar i alu nästan det enda i cykelvärlden som går att vå tag i billigt.

Köpmisstag mountainbike
Jag skulle nog säga att en cykel med dropper och 100 mm framgaffel är mer kompetent och förtroendeingivande än en cykel utan dropper med 140 mm gaffel.

Eller ja, om du inte är stark nog att köra med sadeln slammad.
Just nu kör jag med sadeln slammad bara, jag tycker att downhill biten är det roliga och viktiga i det hela så om jag måste pausa i en backe eller kanske till och med gå en liten bit gör det mig inte så mycket

Köpmisstag mountainbike
Jag gjorde precis likadant. Köpte en Onna, "trailifierade" den så mycket jag kunde (dropper, kortare styrstam, mer slag) osv men insåg att det aldrig kunde bli lika bra som en "riktig". Jag köpte en Laufey och är så jäkla nöjd.
Jag tänker att jag kommer gå till en Laufey eller kanske något än jävligare i framtiden men jag behåller nog denna ett tag till i alla fall, den värsta värdeförlusten är redan gjord på cykeln och så länge jag tar hand om den borde jag kunna få en vettig summa pengar tillbaka. Så får jag inte alla utgifter på en och samma gång

Köpmisstag mountainbike
Byt om du har budget.

Laufey är klockren om man vill börja med trail, Onna kommer inte riktigt kunna bli mer än "hjälplig" på något vis.

"Man kan ha kul på alla cyklar" säger folk, men då har dom antagligen redan cyklat stig i 20 år och kan bunnyhoppa med en skottkärra.

Köpmisstag mountainbike
Du har säkert rätt i det du säger, gaffeln är tyvärr för sent att lämna tillbaka så jag kanske monterar den bara för att se hur det känns men annars så får det vara som det är bara

Tänk på att ramen inte är gjord för den typen av slaglängd på gaffel. Det häver oftast garantin och kan i värsta fall förstöra ramen.

Köpmisstag mountainbike
Byt om du har budget.

Laufey är klockren om man vill börja med trail, Onna kommer inte riktigt kunna bli mer än "hjälplig" på något vis.

"Man kan ha kul på alla cyklar" säger folk, men då har dom antagligen redan cyklat stig i 20 år och kan bunnyhoppa med en skottkärra.
Jo budgeten finns där, jag har velat fram och tillbaka femtioelva gånger nu känns det som men det kommer nog garanterat bli ett byte

Köpmisstag mountainbike
Just nu kör jag med sadeln slammad bara, jag tycker att downhill biten är det roliga och viktiga i det hela så om jag måste pausa i en backe eller kanske till och med gå en liten bit gör det mig inte så mycket
Dåså, då vet du vad du tycker är kul och det är definitivt inte xc.
Sälj felköpet och rädda vad som räddas kan av de lärpengarna, sen köper du en aggro ht eller en modern trail-fs och är nöjd på riktigt.

Köpmisstag mountainbike
Jag hade skippat "aggro hardtail" helt och köpt t.ex en radon skeen trail 7.0 från bike discount för alldeles rimliga pengar.

Fixar stigcykling riktigt riktigt bra, förstås, men den fixar även hela spannet från xc till bikepark. Inte optimalt i något av ytterligheterna kanske, men den fixar det utan bekymmer och toleransen mot felköp blir så att säga större. @manneblask kör en sådan en del i branta och stökiga "gnar-lines" och den gör jobbet (fast han väljer nog iofs den andra mer långslagiga hojen normalt sett)

Finns för övrigt en "slide trail" också, om man vill ha aningen mer slag

Senast ändrad:
Köpmisstag mountainbike
Jag hade skippat "aggro hardtail" helt och köpt t.ex en radon skeen trail 7.0 från bike discount för alldeles rimliga pengar.

Fixar stigcykling riktigt riktigt bra, förstås, men den fixar även hela spannet från xc till bikepark. Inte optimalt i något av ytterligheterna kanske, men den fixar det utan bekymmer och toleransen mot felköp blir så att säga större. @manneblask kör en sådan en del i branta och stökiga "gnar-lines" och den gör jobbet (fast han väljer nog iofs den andra mer långslagiga hojen normalt sett)

Finns för övrigt en "slide trail" också, om man vill ha aningen mer slag
Jag tycker att 13000 som en Laufey kostar är rätt mycket pengar, så att då spotta ut nästan 20000 för en cykel är för mycket, speciellt när jag är nybörjare

Köpmisstag mountainbike
Jag som cyklat sen 90-talet tycker det är vettigt att köra i alla fall hardtail i början så man lär sig cykla ordentligt, välja linjer och jobba lite mera med kroppen. FS är fusk egentligen, det är ju bara sikta ungefär dit man ska och trampa så löser dagens förlåtande heldämpade cyklar resten. :) Hardtail är egentligen roligare om man inte kör riktigt stökiga stigar - tycker jag.

Vad är det som gör att du tycker att Onna är för mycket XC? Tittar man på geometrin så är den för mig, som iofs inte har superkoll på de allra senaste årens utveckling, kort reach men tämligen slack gaffelvinkel vilket borde ge rätt trygga egenskaper och absolut ingen XC-racer. Men komponenterna är enklast möjliga och en dålig gaffel är inte roligt, varken med mycket eller lite slaglängd.

Min gamla Canfield Yelli Screamy från 2013 var en väldigt progressiv trail-hardtail för sin tid men är inte alls lika slack som Onna.

Och återigen, den blir en jättebra vardagscykel, har ju till och med fästen för stänkskärmar och pakethållare.

Köpmisstag mountainbike
Min Yelli hade 68 grader HA med 120mm gaffel (de tyckte 100-140 var ok). Årets modell har 66.5 ser jag, och 500mm reach istället för 451 på XL. M har numera 450mm. Det har hänt lite på 10 år! :)

Onna har reach nånstans mitt mellan och lite längre kedjestag så antagligen lite tryggare i hög fart ändå. När jag började cykla var det väl 71 grader HA som var det enda rätta. Och folk flög över styret i rasande fart..

Köpmisstag mountainbike
Min Yelli hade 68 grader HA med 120mm gaffel (de tyckte 100-140 var ok). Årets modell har 66.5 ser jag, och 500mm reach istället för 451 på XL. M har numera 450mm. Det har hänt lite på 10 år! :)

Onna har reach nånstans mitt mellan och lite längre kedjestag så antagligen lite tryggare i hög fart ändå. När jag började cykla var det väl 71 grader HA som var det enda rätta. Och folk flög över styret i rasande fart..
Hur kommer t.ex. reach och kedjestag påverka känslan på cykeln? Och vilka andra mått är viktiga att hålla koll på? Alltid kul att nörda ner sig lite

Köpmisstag mountainbike
Jag tycker att 13000 som en Laufey kostar är rätt mycket pengar, så att då spotta ut nästan 20000 för en cykel är för mycket, speciellt när jag är nybörjare
Tråkigt att känna att man kanske gjort ett felköp.
Men för nyfikenhets skull...
Kunde du byta tillbaka Onnan mot en Laufey ? (Med mellanskillnad i pengar)
I så fall är ju det självklart ett väldigt bra alternativ för utförsbetonad stigcykling.

Annars tror jag att du kommer kunna komma väl ut på den cykel (Onna) du nu har köpt. Du kommer lära dig mycket på den och ha väldigt kul.

Ut och cykla bara, så kan du känna dig fram efterhand om du vill ändra på något ju snabbare du blir på cykeln.
Mesta dämpningen sitter ändå i armar och ben.

Köpmisstag mountainbike
Tråkigt att känna att man kanske gjort ett felköp.
Men för nyfikenhets skull...
Kunde du byta tillbaka Onnan mot en Laufey ? (Med mellanskillnad i pengar)
I så fall är ju det självklart ett väldigt bra alternativ för utförsbetonad stigcykling.

Annars tror jag att du kommer kunna komma väl ut på den cykel (Onna) du nu har köpt. Du kommer lära dig mycket på den och ha väldigt kul.

Ut och cykla bara, så kan du känna dig fram efterhand om du vill ändra på något ju snabbare du blir på cykeln.
Mesta dämpningen sitter ändå i armar och ben.
Jag kan ju inte byta tillbaka cykeln i och med att jag använt den, planen är ju att sälja den begagnat i så fall och köpa en Laufey eller om jag hittar någon annan bra begagnad deal.

Det jag tänkte var att jag kanske gjorde en höna av en fjäder, jag har ju aldrig provat en Laufey eller liknande cykel, så jag har ju inte känt skillnaden själv, det enda jag vet om det är ju det jag läst online

Köpmisstag mountainbike
Jag hade bara cyklat gamla mtb från 90-00 talet. När jag gick till Laufy var det som att gå från Pony till Ardenner. Riktigt skön känsla! Sen när jag skulle köpa en ersättare till Laufyn, som ju blev snodd, så rekommenderade alla rutinerade åkare heldämpat. Tänkte att det var lika bra att testa. Blev en Orbea Occam. Är hittills inte helt övertygad att det var rätt för mig.

Den sväljer de flesta ojämnheter så det är inte så spännande. Snackar vi bil så känns det lite som att gå från sportbil till Suv. Men det är väl mest jag som inte utnyttjar den till vad den är tänkt för. Se det sista som en parantes… och reflektion. Tror att jag skulle ha klarat mig bra på en XC.

Köpmisstag mountainbike
Jag kan ju inte byta tillbaka cykeln i och med att jag använt den, planen är ju att sälja den begagnat i så fall och köpa en Laufey eller om jag hittar någon annan bra begagnad deal.

Det jag tänkte var att jag kanske gjorde en höna av en fjäder, jag har ju aldrig provat en Laufey eller liknande cykel, så jag har ju inte känt skillnaden själv, det enda jag vet om det är ju det jag läst online
Testa en annan cykel låter som en mycket bra idé!

Det går absolut att cykla med 68.5 grader precis som jumper säger och cyklar man ensam är det bara att anpassa cyklingen.
Problemet med att gå från 71 till 66 var att vanlig xc cykling hemma gick från action sport till ren konditionsträning.

Köpmisstag mountainbike
Hur kommer t.ex. reach och kedjestag påverka känslan på cykeln? Och vilka andra mått är viktiga att hålla koll på? Alltid kul att nörda ner sig lite

Lång reach gör oftast cykeln stabilare, men kanske till en viss gräns där den blir svår att manövrera. Korta kedjestag gör cykeln mer lekfull i bak, lättare att få runt den. Då tänker man kanske att lång reach och korta kedjestag är en bra kombo men det kan tydligen kännas obalanserat av de som vet. Jag skulle nog inte märke någon skillnad alls i ett blindtest där reach och kedjestag var + - 10 mm

Köpmisstag mountainbike
Var bor TS ngnstans? En massa demodagar på gång nu lite överallt. Att testa själv säger mer än 1000 youtube-videos eller happyinlägg (gammalt cykelordspråk).

Köpmisstag mountainbike

Reach har flera effekt. Längre reach ger längre hjulbas, som ger mer stabilitet. Det gör också att man risken för OTB (over the bar) minskar. Längre reach är också trevligt uppför branter, där man enkelt kan flytta vikten framåt för att förhindra att framhjulet luftar. Och längre reach ger mer utrymme för att röra sig när man ståcyklar i stök. Nackdelen är att cykeln blir längre.

Kedjestag brukar skilja sig bara några mm, inte så viktigt. Kort gör det lite enklare att manövrera och att göra wheelies. Längre är bättre uppför. Sen är en balanserat fram/bak längd bra när man kör snabba kurvor.

Gaffelrörsvinkel är, tillsammans med reach, viktigaste parameter. Flackare vinkel ger längre hjulbas som ger mer stabilitet. Flackare vinkel ger också lugnare styrning. Med en dämpad gaffel ger flackare gaffelrörsvinkel dessutom bättre dämpning för att gaffeln komprimeras mer/snabbare när man kör på fyrkantiga hinder som sten. Det finns en anledning att moderna FS stigcyklar har 65-66 grad gaffelrörsvinkel. Onna har 68,5 grad, som blir 70 grad med sag (när man sitter på den). 4 grad skillnad ger en riktigt stor effekt.

Tillbaka
Topp