Köpråd första FS-MTB

drsunshine

Ny medlem
Köpråd första FS-MTB
Hej alla cykelexperter!

Jag cyklar mycket i skogen i södra Stockholm och kommer även vilja ta cykeln med mig till fjällen när man börjar bli mer bekväm. Just nu har jag inte den mest optimala cykeln för endamålet, en hybrid med en trög framdämpare. Så jag är intresserad av att köpa en ny cykel för att klara av att fightas mer i skogen med. Jag har inte cyklat MTB förut men vet att jag tycker det är kul och kommer spendera mycket tid med den. Så då landade jag i att en FS är optimal på en gång.

Så jag behöver hjälp att välja en bra instegs MTB med full-suspension, jag har hittils tittat lite på Virtus, Canyon Spectral/Neuron och Rock Machine Blizzard. Eftersom cykeln ska användas i år bör den även finnas i lager senast april (jag är 174cm lång). Min budget ligger runt 25 000:-

Tack på förhand :)

drsunshine

Ny medlem
Köpråd första FS-MTB
Ja, Scott Spark 970 finns nära till hands. Men är den prisvärd?

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd första FS-MTB
Ja, Scott Spark 970 finns nära till hands. Men är den prisvärd?

Inte jämfört med en internetcykel tror jag inte. Men 24000 är kanske inte så farligt. Väldigt basic så klart

jonte987

Aktiv medlem
Köpråd första FS-MTB
Neuron 6.0 är väl kanske närmast i nivå. Troligen bättre dämpare i gaffeln.
Modernare cykel också.

Sen finns det skeen trail 8

wman

Aktiv medlem
Köpråd första FS-MTB
Hade en RM Blizzard tidigare, tyckte den var lite tung ibland men väldigt kul i lite grövre terräng i GBG. 27,5" plus var det.

drsunshine

Ny medlem
Köpråd första FS-MTB
Skeen trail 8 verkar inte gå att få tag på. Men såg denna på samma nivå.

Skeen trail 9 skulle kanske också funka.

Men Canyon är de som kanske är modernare med neuron 6 eller 7? (är det värt att gå upp till 7:an?)

Eller rock machine i samma prisklass

clara

Aktiv medlem
Köpråd första FS-MTB
Radon Skeen Trail är absolut den med mest modern geometri av de du listar. Det innebär att den har flackare gaffelvinkel och brantare sadelrör vilket har stora fördelar. Goggla själv om du vill förkovra dig men de flesta tillverkare går i denna riktning de senaste åren så skulle inte köpa någon av de andra cyklarna idag då de från dag ett känns utdaterade.

Sen kan man förstås cykla och ha kul på alla cyklar och den som äger en neuron, spark eller cube stereo är säkert nöjd den med.

__jp

Aktiv medlem
Köpråd första FS-MTB
Jag tycker att du ska överväga att köpa hos en lokal cykelhandlare (lbs) som du gillar. Då kan du få hjälp att hitta något som passar plus att du enklare får hjälp med service, tillbehör och allt annat som tillkommer runt själva cykeln.

Vad det gäller geometri och övriga specs etc så tror jag att det är väldigt personligt och svårt att ge råd.

Dock har du en bra budget så du lär definitivt hitta något som duger bra för det du beskriver att du vill göra.

Inom ett år kommer du uppgradera ändå - oavsett hur bra cykel du köper 😁 Men fördelen då är att du vet lite mer vad du uppskattar och inte i en cykel.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer