Köpråd: Jag kommer aldrig kunna bestämma mig.

TMA-1

Aktiv medlem
Hur attans ska jag kunna välja?!? Har suttit sen i våras och kollat runt men kan inte bestämma mig. Vädjar till hjälp med lite resonemang.

Bakgrund:
Kört 2 år på en HT Grand Canyon AL SL 7.0 29 som jag tycker har hållt ihop bra med tanke på vad jag utsatt den för.
Jag är 190cm lång på runt 95-100kg.

Hemmabanorna är stigar som Järavallen (platt med korta upp och ner) och Genarp. Men jag gillar mest när det går nerför och med bröt och hopp. Vallåsen Bikepark är 1h bort och där kör jag också mycket. Det är här jag vill utvecklas och tycker är roligast. Tänker också att det kommer bli en hel del utflykter/semester till andra bikeparks. Kanske alperna nästa säsong osv. Men som sagt, den dagliga/vecko motions-körningen hemma blir mest stigar för det finns tyvärr inte mycket annat i Skåne. Sonen kommer ta över hard-tailen för han vill också börja köra MTB så jag kommer inte kunna ha kvar den som min stig-cykel.

Så jag tror jag söker en aggresiv trail, eller en snäll All Mountain/Enduro.

Kandidater jag är sugen på:
Commencal Meta TR 29 - Snyggast och coolast av alla typ. Men för tung? Funkar den på stig? Måste dock upp i pris nu 2021 för att nå vettiga gafflar?
Canyon Spectral - Hade nog passat perfekt. Prisvärd! Men 27,5! Vill ju ha 29. Strive blir nog dock för mycket cykel och priset springer iväg.
YT Jeffsy 29 - Hade nog funkat perfekt också, men hört att den har mycket tramp-gung? Och kommer man få tag på någon?
Nukeproof Reactor - Hade nog funkat bra, men kanske FÖR lite slaglängd för Vallåsen och liknande?
Andra märken som t.ex Specialized, Norco, Orbea, Yeti, Santa Cruz är intressant MEN priserna sticker iväg direkt.

Jag tänker att jag borde ligga på runt 140-160mm slaglängd.
Budget 25-30.000.

Occam H20 kanske? Med en 10% på Bikester landar den på ca 27' 140/140

Hur du än gör blir det ju en kompromiss. En cykel med med 140 slag som tåler lite stök och hopp i park blir ju aldrig en snabb hoj på platten. Med det sagt så cyklar jag själv med samma förutsättningar på en Meta Tr 2019

+1 på occam bra balans mellan trampeffektiv å. Kul nedför. Tycker inte man ska stirra sig blind på slaglängd heller så mkt mer som avgör hur cykeln upplevs utför

I den prisklassen finns det ju också lite roligare begagnade hojar att välja på. Även om de kanske inte står som spö i backen så tycker jag ändå det kommer en del intressant då och då med nypriser på 40-50'

Radon Slide kanske? 150mm slag och 14.3kg.

Vann pris som bästa direktköp hoj 2020
Ja just det, den glömde jag. Har kollat på den tidigare, men får tyvärr ingen direkt ha-begär av den av någon konstig anledning. Nog därför jag glömt den. :) Men ska kolla in den lite närmare igen. Tack.

Commencal brukar vara rätt tunga, Canyon tycker jag man ska hålla sig så långt bort ifrån det går. Reactor hade jag tyckt var på gränsen i Vallåsen men geon hänger ju med.

När man kommer ner till Alperna är det skönt med lite slaglängd, jag tycker det är värt med lite seghet på hemmastigar mot att det funkar bra i Park / Berg. Dubbla hjul och lättare däck på ena paret.

Occam H20 kanske? Med en 10% på Bikester landar den på ca 27' 140/140

Hur du än gör blir det ju en kompromiss. En cykel med med 140 slag som tåler lite stök och hopp i park blir ju aldrig en snabb hoj på platten. Med det sagt så cyklar jag själv med samma förutsättningar på en Meta Tr 2019
Men du tycker Metan funkar på platten ändå, även om den inte är snabbast?
Nä jag har förstått att det inte finns EN cykel som är bra på allt tyvärr. Men jag tänker eller hoppas på att man kanske kan stå ut med lite segare cykel på platten för att kunna njuta sen i parken :)
Occam ja, den har jag kollat på. Tog den dock som en ren trail-cykel?

Commencal brukar vara rätt tunga, Canyon tycker jag man ska hålla sig så långt bort ifrån det går. Reactor hade jag tyckt var på gränsen i Vallåsen men geon hänger ju med.

När man kommer ner till Alperna är det skönt med lite slaglängd, jag tycker det är värt med lite seghet på hemmastigar mot att det funkar bra i Park / Berg. Dubbla hjul och lättare däck på ena paret.
Dubbla hjul är ju faktiskt en realistisk lösning känns det som. Har du dålig erfarenhet med Canyon?

Hej!
Jag håller nästan uteslutande till på Vallåsen och diverse andra parker när tillfälle ges. Körde en Canyon Spectral & min bästa vän körde en Meta. Vi har båda övergett respektive för en Clash nu men av helt olika anledningar.

Min Spectral var en 2020 och den stod inte riktigt pall för min typ av körning i vallåsen. Otroligt härlig cykel men den led av bultar till bakdämpare & sving som gängade ur trots att jag drog dem till korrekt nm& dessutom körde lite loctite. Styrlager som gav upp efter ett par månader, Rythm 36 som jag aldrig riktigt kom överens med gjorde att jag sålde den. Den kändes dock som en bra kompromiss om man bara är i parken från och till men jag var där så gott som varje dag som parken var öppen. Jag körde med två uppsättningar hjul, det kändes som ett måste när jag var i skogen och trampade rundor. Körde DH casing och cushcore på hjulen som användes i Vallåsen.

Min vän som uppgraderar har en Meta från 2016 som han bombat i allt från alperna till våra parker och han kör minst lika hårt som mig och den har varit så gott som felfri genom dessa år. Smidig & riktigt rolig cykel. Nu köpte han en Meta HT för att pinna runt på våra platta stigar här i Skåne och då ville han samtidigt uppdatera för parken.

Min slutsats är att om man bara ska ha en cykel av dessa så hade jag valt en Meta om jag var i din sits. Enda anledningen till att jag valde en Spectral är för att jag tycker 27.5” är betydligt roligare.

Dubbla hjul är ju faktiskt en realistisk lösning känns det som. Har du dålig erfarenhet med Canyon?

Jag håller mig själv undan dem men många i min omnejd har köpt och jag tror inte där är någon som inte fått byta ram. Vissa flera gånger. Det händer alla märken ibland men Canyon är väldigt överrepresenterade här.

Hej!
Jag håller nästan uteslutande till på Vallåsen och diverse andra parker när tillfälle ges. Körde en Canyon Spectral & min bästa vän körde en Meta. Vi har båda övergett respektive för en Clash nu men av helt olika anledningar.

Min Spectral var en 2020 och den stod inte riktigt pall för min typ av körning i vallåsen. Otroligt härlig cykel men den led av bultar till bakdämpare & sving som gängade ur trots att jag drog dem till korrekt nm& dessutom körde lite loctite. Styrlager som gav upp efter ett par månader, Rythm 36 som jag aldrig riktigt kom överens med gjorde att jag sålde den. Den kändes dock som en bra kompromiss om man bara är i parken från och till men jag var där så gott som varje dag som parken var öppen. Jag körde med två uppsättningar hjul, det kändes som ett måste när jag var i skogen och trampade rundor. Körde DH casing och cushcore på hjulen som användes i Vallåsen.

Min vän som uppgraderar har en Meta från 2016 som han bombat i allt från alperna till våra parker och han kör minst lika hårt som mig och den har varit så gott som felfri genom dessa år. Smidig & riktigt rolig cykel. Nu köpte han en Meta HT för att pinna runt på våra platta stigar här i Skåne och då ville han samtidigt uppdatera för parken.

Min slutsats är att om man bara ska ha en cykel av dessa så hade jag valt en Meta om jag var i din sits. Enda anledningen till att jag valde en Spectral är för att jag tycker 27.5” är betydligt roligare.
Super-tack! Värdefulla insikter! Speciellt när de kommer från direkt erfaranhet. Jag är inne på 29" för att det är vad jag kört på hittills och är lite rädd för att 27.5 ska fastna mer i bröt och så. Men i luften kan jag föreställa mig att de mindre hjulen har många fördelar. Det är ju så när man bara läser sig till information på nätet, att man föreställer sig varje liten skillnad kommer vara enorm liksom. Som t.ex attack-vinkel för hjul :)

Min Meta TR 2019 är ju inte samma cykel som 2021.

Den är ingen lättviktare men å andra sidan så verkar ju folk tycka de är ganska bombproof. Min i enkla "ride"-versionen (men lättad något från orginal) väger något hekto under 15 med pedaler, flaskställ och sånt tjafs. Så inte supertung men ingen 10kg XC-raket precis

Ett extra hjulpar är en bra idé (eller en extra hardtail :) Funderar på båda själv

Senast ändrad:
Men du tycker Metan funkar på platten ändå, även om den inte är snabbast?
Nä jag har förstått att det inte finns EN cykel som är bra på allt tyvärr. Men jag tänker eller hoppas på att man kanske kan stå ut med lite segare cykel på platten för att kunna njuta sen i parken :)
Occam ja, den har jag kollat på. Tog den dock som en ren trail-cykel?
Occamen gör inte bort sig i varken park eller riktiga berg. Men lite mer oförlåtande än en cykel med mer slag är det ju givetvis. Stök som på en del stigar i Finale eller leder som Bräcke i Åre äter slag om man kör fort och då märks det att den inte är en enduro. Mer typisk alpcykling eller teknisk cykling av lite långsammare karaktär är den klockren för.
P6200256.JPG
P7190903~2.JPG
IMG-20200907-WA0021.jpg

Alla hojar som nämns är ju kapabla för syftet. Vill man hitta ett mellanting får man alltid kompromissa med något. Tycker Occamen och Reactorn både känns mångsidiga, speciellt med lite mer slag fram.

Har också en Meta Tr '19 (130/150 slag). Används till hemmastigar, bikeparks och fjäll. Nu är ju nya Metorna mycket fläskigare i slag och flackare så de är troligtvis ännu mer kapabla men mer sävliga på hemmastigar (beroende vart man bor såklart).

Super-tack! Värdefulla insikter! Speciellt när de kommer från direkt erfaranhet. Jag är inne på 29" för att det är vad jag kört på hittills och är lite rädd för att 27.5 ska fastna mer i bröt och så. Men i luften kan jag föreställa mig att de mindre hjulen har många fördelar. Det är ju så när man bara läser sig till information på nätet, att man föreställer sig varje liten skillnad kommer vara enorm liksom. Som t.ex attack-vinkel för hjul :)

Ingen fara, jag satt själv & lustläste här innan jag köpte min Spectral för att försöka få en uppfattning om vad jag skulle satsa på. Jag tror att en rolig kompromiss i Skåne är betydligt svårare att hitta än uppåt landet där stigarna kan vara lite mer utmanande nedför. Jag har personligen roligast på en kortare slaglängd än de 160/150mm som satt på min Spectral i skogen men det dög utmärkt till Vallåsen förutsatt att den hade känts lite mer robust om man är där så gott som varje helg.

Haha jo men du har 15cm till godo på mig & 10kg så det är nog därför jag föredrar 27.5" på min medium. Jag tycker det känns onödigt klumpigt för min storlek att rulla 29" men det är såklart en smaksak som så mycket annat :) Det kan också vara värt att göra den kompromissen jag övervägde från början som jag nog ändå borde satsat på. Köp en HT du gillar till våra stigar här med lite flackare vinkel & sen en begagnad DH för parkerna. Då tänker jag att man får det bästa av två världar & en hel del av de jag cyklar med har gjort just detta. Kanske kan vara något?

Occamen gör inte bort sig i varken park eller riktiga berg. Men lite mer oförlåtande än en cykel med mer slag är det ju givetvis. Stök som på en del stigar i Finale eller leder som Bräcke i Åre äter slag om man kör fort och då märks det att den inte är en enduro. Mer typisk alpcykling eller teknisk cykling av lite långsammare karaktär är den klockren för.

Fina bilder! Ser riktigt nice ut! 140mm borde ju egentligen vara lagom för ändamålet. Jag tror problemet är att jag inte har några referenser att gå på när det gäller FS. Jag vet liksom inte hur ett visst antal mm slag känns när det gäller både fram och bak. Jag vet bara hur 120mm fram känns och 0 där bak :) Jag tror jag helt enkelt måste hyra en cykel på Vallåsen en dag och prova för att få en referens. Deras cyklar är dock 180mm :)

Upplever absolut inte min jeffsy som gungig, vart har du läst det?
Snarare att jag får ha mer sag för att den upplevs som styv över mindre hinder.

Upplever absolut inte min jeffsy som gungig, vart har du läst det?
Snarare att jag får ha mer sag för att den upplevs som styv över mindre hinder.
Har för mig att den har nämnts i någon test, men jag kanske blandar ihop det med någon annan. Kanske Capran.
Tycker du den funkar bra annars på platten och uppför? Jeffsyn är ju egentligen i alla fall på pappret precis den kategori av cykel jag är ute efter.

Jag har aldrig läst de någonstans.
Japp den fungerar hur bra som helst, sätter man den i 'högläge' så är den en riktigt bra klättrare.

Den är häftig som fasen privateern!
En beggad slash från -20 kanske? Dom ska ju funka till det mesta vad man läst trots att den marknadsförts som en riktig enduro-räcer.

Fina bilder! Ser riktigt nice ut! 140mm borde ju egentligen vara lagom för ändamålet. Jag tror problemet är att jag inte har några referenser att gå på när det gäller FS. Jag vet liksom inte hur ett visst antal mm slag känns när det gäller både fram och bak. Jag vet bara hur 120mm fram känns och 0 där bak :) Jag tror jag helt enkelt måste hyra en cykel på Vallåsen en dag och prova för att få en referens. Deras cyklar är dock 180mm :)
Jag gick från HT med 120mm fram till samma hoj med 140mm fram och kör nu en NS Snabb med 130mm/150mm. Jag tycker hojen sväljer det mesta. Den funkar kanon i skogen och även i Vallåsen, ju fortare jag kör ju stabilare känns den. Den är inte det minsta svampig, bakdämparen rör sig knappt när jag trampar.

Ett tips är att köpa en hoj med en bakdämpare med bra inställningsmöjligheter. Om den då upplevs svampig bak så går det oftast åtgärda. Värre är det om du har en dämpare där du bara kan ställa trycket.

Tillbaka
Topp