Köra med SRAM och Shimano mixat.

pwarnsat

Medlem
Hej,
Har en SRAM NX Eagel 1x12 utrustad MTB. Är nyfiken på om det går att ersätta
växelreglaget med ett Shimano reglage då jag tyckar att funktion och ergonomi
är något bättre hos Shimano.
Går detta att åstakomma utan att behöva byta bakväxel och Kassett?
Vilket Shimano reglage fungerar i så fall?

Valhalla_

Aktiv medlem
Kassetten ska mig veterligen funka mellan shimano och sram men reglagen tror jag inte är kompatibla över märkena. Så möjligen att du behöver byta bakväxel då. Men både deore och slx är ju rätt bra prissatt i alla fall så det gör väl inte så ont.

moros

Aktiv medlem
Enligt vad jag sett på tuben så är 12 delat kompatibelt. Både att köra kassett/kedja från ex. SRAM och växlar från Shimano, men även mixad reglage/baväxel. Men som sagt, man gör väl det lite på egen risk. Bara för att det har funkat för någon garanterar ju inte att det är 100% för alla

Här är mix av drivetrain och bakväxel

benjig

Medlem
Jag kör SRAM reglage och kasett med Shimano XT bakväxel, 12s. Funkar kanon. Omvänt ska funka lika bra vad jag förstått.

Senast ändrad:

Jensen

Aktiv medlem
Jag kör SRAM reglage och kasett med Shimano XT bakväxel, 12s. Funkar kanon. Omvänt ska funka lika bra vad jag förstått.
samma här. Kör Sram reglage med sram kassett och Xtr bakväxel. Kompis kör Xt reglage med sram växel och kassett utan problem. Noteras att detta är 12-delat vi pratar om. Srimano :-) har inte märkt nå problem i alla fall. Lite mer ställa in. Men Thats it. Sen kommer säkert någon säga att det inte funkar optimalt, möjligt men då märker jag det inte i alla fall

KarlCrox

Medlem
Enligt reviews ska slx tåla stor belastning medan man växlar och där är i alla fall inte gx i närheten, men det borde bero på drevet, och det är väl ingen möjlighet att komma ifrån SRAM drev?

Putte.w

Aktiv medlem
jag har kört både 11-delat sram reglage med xt bakväxel och shimano reglage med sram bakväxel. det funkade bra

thomalin

Aktiv medlem
Så missnöjd med GX eagle så jag blev nästan glad när den åkte in i hjulet förra turen. Tänker mig byta till XT, och fick lite hopp när jag hittade denna tråden, Skulle vilja byta kassett också, men det är ju knepigare. alternativ till gx? ...eller blir det lite tåligare med x01?

benjig

Medlem
Så missnöjd med GX eagle så jag blev nästan glad när den åkte in i hjulet förra turen. Tänker mig byta till XT, och fick lite hopp när jag hittade denna tråden, Skulle vilja byta kassett också, men det är ju knepigare. alternativ till gx? ...eller blir det lite tåligare med x01?
Förstår din känsla. Personligen väntar jag på att min GX tar slut den också, då blir det att investera i en Shimano-body och shimano-kassett. Har för mig att det var billigare så än att gå upp till X01 för mig med DT Swiss-nav.

Nypåmtb

Aktiv medlem
Jag ska nu gå från 11-delat (sram kasett och trigger med Xt bakväxel) till 12-delat med sram trigger, X01 bakväxel och Xt kasett 😀, hoppas det också funkar bra!

Ustzeust

Aktiv medlem
Förstår din känsla. Personligen väntar jag på att min GX tar slut den också, då blir det att investera i en Shimano-body och shimano-kassett. Har för mig att det var billigare så än att gå upp till X01 för mig med DT Swiss-nav.
Haft två cyklar med gx eagle i snart två år, tycker dom fungerar riktigt bra. Förstår inte varför folk klagar på sram hela tiden.

hungrig

Aktiv medlem
För att de gör usla grejor?
Ja, det var mitt enda klagomål, annars tycker jag att det funkat bra. Snygga förpackningar och cool image ;)

Har nu nytt bakhjul med Microspline och tillhörande XT kassett och kedja som skall på. Tidigare är bakväxeln och reglaget utbytt från GX till XT. Inte 100 på om kedjan funkar med GX framdrev så det lär ju visa sig, annars finns Wolftooth drev som ska passa på GX vevparti.

Jag märkte direkt enorm skillnad när jag bytte bakväxeln (samtidigt som reglage). Funkar mycket bättre än vad GX Eagle gjorde när det var sprillans nytt.

hungrig

Aktiv medlem
Du kanske är usel som inte får det att fungera?
Jag ska inte säga att det är ett helt orimligt antagande, men det känns ändå som att vi är rätt många som i så fall är lika usla som Bengt.

Med justering av växelöra, B-skruv och vajerspänning kunde jag få GX att funka fint. Första rundan, och ibland andra, men sedan var det dags att justera igen. Efter byte till XT så funkar det bara. Samma klantiga gubbe bakom styret, samma klantiga gubbe som underhåller cykeln.

Det kanske är du som gör något väldigt SRAM-korrekt och odokumenterat som får det att funka tillfredsställande? 😋

Tore krok

Aktiv medlem
+1 på att GX funkar sjukt bra trots mycket stryk från min sida. Kommer byta till shimano sen när allt dör bara för att testa skillnader. + Shimano är bara allmänt hetare

thomalin

Aktiv medlem
Fast en märklig grej hände när jag fick in växeln i hjulet, det hände cirka milen in i skogen, hade svurit en hel del över att växeln strulat hela turen... efter att ha lirkat ur den ur hjulet, fått loss pinnen som efter att den petat in växeln, kilat sig fast i nedre drevet. Förbereder mig på att gå, eller i bästa fall cykla på en växel hem.... blev rätt snopen när alla växlar funkade rätt ok med tanke på hur växeln såg ut. Växlade klart bättre andra halvan av turen.

Wiciman

Aktiv medlem
Både SRAM och Shimano har specifika växelsystem för antingen 11s eller 12s. Såvitt jag vet så går det blanda (med vissa förbehåll) när det gäller samma antal växlar.
kan någon - som verkligen testat IRL - svara på om det fungerar att mixa?

Är inte helt vän med SRAMs reglage och hade gärna bytat till Shimano.

Mer specifikt gäller min fråga kompatibelitet mellan följande komponenter:

- 12s Sunrace kassett
- 12s SRAM GX bakväxel
- 12s Shimano trigger (Deore/SLX)

Läste nånstans att SRAM har en annan cable pull som gör att man måste upp i XTR-nivå för att få det att fungera. Men det låter knasigt tycker jag?

Nypåmtb

Aktiv medlem
På 11-delat funkar det i alla fall fint att göra motsvarande, och i filmen högre upp i denna tråd visas att det går att köra Shimano trigger med sram kasett och då borde det fungera med sunrace också. Men om du ändå ska köra Shimano trigger , varför inte gå på Xt-nivå så att du kan växla två i taget ner på kassetten?

Valhalla_

Aktiv medlem
kan någon - som verkligen testat IRL - svara på om det fungerar att mixa
Jag har sram eagle växelreglage, slx bakväxel och eagle 10-50 kassett. Fungerar till 100% och växlar lika bra som när jag körde enbart sramkomponenter, kanske till och med lite bättre. Så JA, det fungerar att mixa 12-delat sram och shimano och JA din kombination kommer stt fungera ihop.

Dock ska man vara försiktig med att kombinera med shimanos 12s kedja vad jag förstått, den funkar bara med shimanos prylar av okänd anledning..

Men jag tycker gx eagle bakväxeln jag hade innan nog fan hade bättre kvalite. Cagen på slx är jättemjuk, så mjuk att man böjer den hur lätt som helst för hand. Vilket iofs gör det lättare att fältmeka om man kört in den i något. Tur att den kostar hälften då för den kommer nog hålla hälften så länge.

Senast ändrad:

Wiciman

Aktiv medlem
På 11-delat funkar det i alla fall fint att göra motsvarande, och i filmen högre upp i denna tråd visas att det går att köra Shimano trigger med sram kasett och då borde det fungera med sunrace också. Men om du ändå ska köra Shimano trigger , varför inte gå på Xt-nivå så att du kan växla två i taget ner på kassetten?
tack för tipset. då blir det till att leta upp en XT istället dårå 😜

är det denna som gäller om det ska funka med SRAM GX?

XT SL-M8100

och är denna nya (suck...) i-spec-variant EV kompatibel med min broms som har vanlig i-spec II?

Senast ändrad:

moros

Aktiv medlem
tack för tipset. då blir det till att leta upp en XT istället dårå 😜

är det denna som gäller om det ska funka med SRAM GX?

XT SL-M8100

och är denna nya (suck...) i-spec-variant EV kompatibel med min broms som har vanlig i-spec II?

Mig veterligen behöver du adapter åt det hållet. EV-bromshandtag kan däremot kombineras med gamla triggers genom att bara använda en kortare bult.

moros

Aktiv medlem
Ja att köpa utan ispec är ju alltid en lösning. Annars har väl wolftooth eller problem solvers adapter (som antagligen kostar lika mycket som triggern)

benjig

Medlem
kan någon - som verkligen testat IRL - svara på om det fungerar att mixa?

Är inte helt vän med SRAMs reglage och hade gärna bytat till Shimano.

Mer specifikt gäller min fråga kompatibelitet mellan följande komponenter:

- 12s Sunrace kassett
- 12s SRAM GX bakväxel
- 12s Shimano trigger (Deore/SLX)

Läste nånstans att SRAM har en annan cable pull som gör att man måste upp i XTR-nivå för att få det att fungera. Men det låter knasigt tycker jag?
Kan inte svara för kassetten men jag kör gx trigger, gx kassett och xt växel (8100 serien). Funkar klockrent, och borde därmed funka lika bra med xt trigger och gx kassett. Man ska dock köpa den kedja från det märke man har kassetten (XT har har någon teknik för att optimera växlingen har jag för mig).

d_anders

Aktiv medlem
Srams framväxlar är ju inte fy skam. Sen ogillar jag att växla med bromshandtaget, men det är ju mycket en smaksak.

Murdock

Aktiv medlem
Nä. Värre mög har sällan tillverkats. SRAM är inte direkt ett teknikföretag, de är en marknadsföringsorganisation som försöker kränga skräp.
Vad är det du har råkat ut för som får dig så avogt inställd till SRAM? Sedan är de väl i framkant med att släppa ny teknik, hur väl top-end grejjerna sedan funkar har jag ingen aning om.

hungrig

Aktiv medlem
Jag har nu fått på en XT kassett, och som nämnts ovan så kändes det inte som att det matchade så bra med en SRAM kedja. Det kan förstås vara så enkelt som att kedjan rullat några mil och kassetten är ny. Satte på en ny XT kedja, som verkar funka bra ihop med GX Eagle drev.

Jag har tidigare läst att Shimano kedjor inte skulle funka på Eagle drev, men bara man matchar länkarna med smala / breda tänder så verkar det funka.

benjig

Medlem
Det som är störigt med SRAMS grejer enl mig är följande:
- Du behöver ett separat B-gap verktyg för att ställa in denna skruv, hade räckt med en markering på växeln som shimano bjussar på (tips: ställ in b-gap och gör en egen markering så slipper du verktyget).
- GX kassetten har för mig 2 av 2 gånger en tand som gör att kedjan alltid klickar. När man söker runt verkar detta vanligt att just denna ena tand på samma skapar ljudet.
- Råkar din polare bromsa in i dig och din bakväxeln kan hjulet som matar växelvajern spricka och växeln slutar fungera. Shimano har en mer solid lösning som inte beror på en liten plastbit.
- GX är avsevärt dyrare än XT
- GX behöver justeras ofta

XT kanske är samma men jag ser fram emot att prova. Det verkar inte vara sämre när man läser runt.

Ustzeust

Aktiv medlem
Nä. Värre mög har sällan tillverkats. SRAM är inte direkt ett teknikföretag, de är en marknadsföringsorganisation som försöker kränga skräp.
Jag säger inte att sram är bättre än Shimano, men att dom gör skräp är att ta i.
Pillade en sram-försäljare dig i gumpen när du var liten eller vad handlar det om?

Edit:
Ursäkta om jag var lite brysk, jag har en tendens att brusa upp.
Jag vill bara veta varför du avskyr sram

Senast ändrad:

Ustzeust

Aktiv medlem
Efter att ha bytt från gx eagle bakväxel till nya slx kan jag konstatera att slx verkar vara gjord av mjukost. Om man så mycket som tittar på cagen så böjs den...
Jag skriver under på den, böjde min bakväxel andra cykelturen!
Böjd bakväxel är ju förhoppningsvis av att man slått i något (eller väldigt dålig montering), man kan inte skylla varken Shimano eller sram för det.
Tar ett gammalt citat ifrån Eve som stämmer grymt bra in på skogscykling, "använd inte någonting du inte har råd att förlora"

Supersonic

Aktiv medlem
Jag tror mig hittat en perfekt mix genom att använda XTR 12-delade kassett och kedja, tillsammans med Eagle AXS växelreglage och bakväxel. Funkar alldeles utmärkt.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer