Köldgräns för utecykling.

konscious

Aktiv medlem
Vinteridrottarna (längdskidor) brukar limitera tävlingar vid -18C° eller lägre.
Jag brukar uppleva att det blir svårt att cykla ute mer ett par timmar om det sjunker ner mot -15C°
Kan ofta ligga ute 3-3,5h runt -9C° som idag.

Men själva köldeffekten är poängen där jag tycker -30C° är en ganska bra gräns att dra?

Skrmavbild2019-01-27kl.21.35.44.png

konscious sa:
Jag brukar uppleva att det blir svårt att cykla ute mer ett par timmar om det sjunker ner mot -15C°
Kan ofta ligga ute 3-3,5h runt -9C° som idag.
Men själva köldeffekten är poängen där jag tycker -30C° är en ganska bra gräns att dra?
Kör man bara tillräckligt sakta så låter väl det vettigt.

Förra året pendlade jag duktigt och hade sällan problem. En dag var det dock - 14 och jag lite för trött. Jag lyckades inte hålla tempot/värmen uppe och svetten frös till is i klädernas mellanlager. För klen insats eller fel klädsel men de 70 minutrarna gör jag inte gärna om.

Det är inte min hobby att cykla när det är -30 eller kallare men det går ändå om man tar det försiktig. Ögon och ansiktet är mitt största bekymmer, och att andas kan vara besvärligt. Men om man har bra kläder, skor och den rätta cykel (en fattie förstås) då går det, enligt min erfarenhet iaf. Bara liiiite jobbigt att hitta dricksvatten och mat som är inte frusen :) Men då menar jag på långa cykelturer, typ några dagar/veckor med tält os, så då är man ju riktigt galen så kanske mitt svar räknar inte?

Yonna sa:
Det är inte min hobby att cykla när det är -30 eller kallare men det går ändå om man tar det försiktig. Ögon och ansiktet är mitt största bekymmer, och att andas kan vara besvärligt. Men om man har bra kläder, skor och den rätta cykel (en fattie förstås) då går det, enligt min erfarenhet iaf. Bara liiiite jobbigt att hitta dricksvatten och mat som är inte frusen :) Men då menar jag på långa cykelturer, typ några dagar/veckor med tält os, så då är man ju riktigt galen så kanske mitt svar räknar inte?

Extremt! men lättare att skydda sig mot kyla än värme.
Direkt när man stannar för en vätskepaus (termos) så fryser man till direkt, märkt att vissa vattenflaskor fryser till direkt efter 20 min medan andra klarar det bättre.
Men jag har gått över till termos med varmt vatten och innan var det att åka in på bensinmacken och dricka.
Men arktisk kyla undviker jag.

Utecykling kan vara rätt olika.
- kort/långt (t ex ett vinterrando ställer mer krav än en mil pendling
- skog/väg, där skogen innebär mer jobb hela kroppen och mindre fartvind jmrt lvg
Finns lite olika variabler. -30 låter tufft i alla händelser

Miss Lycka 2.0 sa:
Träning i -10 är rätt meningslöst.

Varför det? Längdskid eller skridskoträning går bra i -10. På längdskidor är man lite långsammare och rör man hela kroppen, så det är helt oproblematisk. Har också åkt speedskates i flera timmar i -10 utan problem (eller bättre: enda problemet är att maten fryser).

Distanscykling tycker jag funkar ner till -5c ungefär, i långsamt tempo på mtb kanske ner till -10c om man håller sig inne i skogen.
Högintensiv träning gör jag inte i minusgrader öht längre, får så mycket problem med mina luftrör.

Min gräns för att det ska vara skönt: Varmare än +17
För att det ska vara uthärdligt: Varmare än -10
För att det ska vara möjligt: ? Jag har cyklat i -22 och åkt skidor en gång i -36, men det var absolut inte uthärdligt, möjligt var det uppenbarligen eftersom jag kan skriva detta, men halsen kändes som om jag svalt en rasp, föret var trögt så det liksom gnisslade under skidorna och känseln i fingrar och tår försvann efter bara några kilometrar trots ordentliga vinterkläder.

Mvh Ulf S.

Luthman Photography sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Träning i -10 är rätt meningslöst.

Men du bor väl i Skåne också om jag inte minns fel.

Vi som bor i Norrland hade inte fått mkt utomhusträninggjort under vintern med det resonemanget, skaffa bra kläder så är det inga problem, kör man i skogen håller man sig varmare än på vägen o slipper blåsten, när det är -20 o kallare så kör man lite lugnare och är kanske ute 60-90 min

Sånt här väl som smaken och baken tänker jag.
För egen del så brukar jag ge upp cyklingen vid ca -15 grader. Ungefär där så går min gräns för antal plagg och komfort jmfrt tid det tar att pendla och glädjen i det hela.

tillägg; jag cyklar nästan enbart lvg/pendling - hade jag haft en mtb och röjt runt i skogen kanske jag resonerat annorlunda.

Senast ändrad:
Har märkt att det beror mycket mer på klimat och luft än vad jag tidigare trott. Från att ha bott i relativt jättetorra Uppsala större delen av mitt liv, till att plugga i Göteborg, har jag märkt att iallafall min tolerans har sjunkit rejält vad gäller temperatur. Jag upplever att luftfuktigheten inte bara leder kylan bättre vilket får +2 att kännas som -15 hemma, men också att luften ofta är betydligt 'tyngre'.

Jag har cyklat i som kallast -29. Hade då helt vanlig mask som även kallas hönsarsel. Som typ används vid slipning osv. Fungera kanon. Dock vart dämpare nästan helt stumma. Man fick hålla hög kadens men rätt låg fart för att hålla kroppen varm utan att bli nerkyld. Men det funka ? dock inte lika kul som -2 och solsken.

Måste få tillägga apropå mask, att det framförallt är tår och fingrar som sätter gränsen för mig. Nu har jag visserligen aldrig cyklat i 29 minus, men jag har åkt utför i 28 minus och kuling.

TS frågar ju efter cykelgräns, inte skidor och allehanda speedskates osv.
Mina korvören:
Mtb i skog och stig har jag kört i -10
Lvg skulle jag aldrig köra i minusgrader

skogsvakt sa:
TS frågar ju efter cykelgräns, inte skidor och allehanda speedskates osv.
Mina korvören:
Mtb i skog och stig har jag kört i -10
Lvg skulle jag aldrig köra i minusgrader

Fatbike har jag kört i -15. Fast det var säkert djupsnön som tog på krafterna...
8-10 minusgrader brukar vara trevligt, torr kyla är bättre än fuktig.

Jag sätter gränsen vid -10. Det blir för obekvämt med alla kläder man måste ha på sig om det är kallare. Nu bor jag i Stockholm så det är inte jätteofta det stoppar mig.

Loftberg sa:
Har märkt att det beror mycket mer på klimat och luft än vad jag tidigare trott. Från att ha bott i relativt jättetorra Uppsala större delen av mitt liv, till att plugga i Göteborg, har jag märkt att iallafall min tolerans har sjunkit rejält vad gäller temperatur. Jag upplever att luftfuktigheten inte bara leder kylan bättre vilket får +2 att kännas som -15 hemma, men också att luften ofta är betydligt 'tyngre'.

Bor i Skåne, bra vinterdagar regnar det inte, dåliga regnar det och är kring nollan. Har cyklat (LVG) i någon minusgrad några gånger en vinter, höll på att helt ta död på mitt cykelintresse. När det kryper ner mot nollan får racern stå. Pendlar gör jag dock oavsett minusgrader, blir ju inte så kallt här, har dock inte så långt.

Jobbat en säsong i närheten av Sälen, saknar de vintrarna mycket, ljust av snön, torr luft, fryser mindre då än nollgradig Skånevinter. Kanske hade cyklat LVG i minusgrader då. Rekordet för Skånsk vinter var när jag pluggade i Lund, hård vind (som vanligt), 3 minus och rå dimma.

Några somrar sen var det kallt här några veckor innan midsommar, stadigt under 10°. En kväll när jag kom hem från rundan var det 6°, den kvällen hade jag kortarmat och korta bibs, men det funkade bra, så tror inte jag är jättekänslig för kyla, men Skånevintrar, huh.

Har kört lvg i ner mot -15. Det funkar men det är dumt att ta i så man blir flåsig och svettig. Händerna blir varma igen efter att först fått en köldchock. För mig är fötterna kritiska. Svårare att jobba upp värme som har försvunnit där. Det brukar dock funka om man tåviftar ivrigt.

måste man så måste man, t ex vid pendling. på en tur kortare än en halvtimma hinner man inte frysa så mycket. 25 minus ändå misärfritt.

om det är frivillig njutningsbetonad cykling passerar 10 minus utan att funderas över vidare. är det en dag med fint ljus kan det vara lockande även vid 15 minus. sedan blir det nog någon annan aktivitet.

Någon direkt gräns har man väl inte men man får ju anpassa sej efter vädret. Jag har slutat köra intervaller utomhus när det är kallt. Däremot kör jag gärna lågintensivt ute. Är det inte kallare än -20 så kör jag gärna cx eller mtb med dubbdäck på grusvägarna. Om det är kallt blir det fatbike i skoterspår. Brukar byta sockar efter två timmar. Är det kallt kör jag med m90 skidhanskar. Klumpiga men det är mycket värt att ha varma händer så att man kan värma upp ansikte och fötter vid behov.
Va faktiskt lite illa ute en gång. Körde skoterled och hade inte sett en skoter på hela dagen. Efter två timmar vände jag om. Strax därefter mötte jag två skotrar som verkade ha som mål att bättra på den globala uppvärmningen med mesta möjliga insats så spåret som var någorlunda skapligt på utfärden hade helt plötsligt blivit näst intil ocyklingsbart. Ingen lampa hade jag med och temperaturen föll på kvällen. Jag hade inga problem att hålla värmen i sej men fötterna blev ett problem. Fick stanna flera gånger och ta av skorna för att kunna värma upp fötterna. Med bara någon kilometer kvar till bilen började det bli lite kris men som tur va hade jag en termos med mej och efter att ha offrat det sista tet för att värma tårna en sista gång så var jag på banan igen. Efter den turen har jag blivit lite mer försiktig och försöker vara lite mer förberedd.
Om det någon gång blir köldrekord så måste man ju ut och cykla bara för att se hur det känns. -41 är mitt rekord.

Ah, -41 kan man ju drömma om i Stockholm, hittar det här på smhi: Stockholm
Max: 36°C den 3 juli 1811
Min: -32°C den 20 januari 1814

johan44 sa:
Ah, -41 kan man ju drömma om i Stockholm, hittar det här på smhi: Stockholm
Max: 36°C den 3 juli 1811
Min: -32°C den 20 januari 1814
Det är fullt tillåtet att röra sej även utanför stadsgränsen. Finns både tåg, flyg, buss och vägar för att ta sej till kallare breddgrader. En kall januaridag i obefolkade trakter är en riktigt fin upplevelse.

Cannondale jekyl 1000 sa:
Eld sa:
Personligt rekord är -48 men det var utan cykel.
Hoppas du hade tillgång till eld då.

Lokala inofficiella köldrekordet ligger på -52
Nu var det ju inte det tråden handlade om, men vintern 90-91 tyckte de muntra befälen på min vinterutbildning i Härjedalen att vi skulle ha en skidskyttetävling när termometern visade -51 på morgonen. De hade tillbringat natten i stugbyn och stod och tittade på i sköna komarockar vid en brasa. Vi kom precis ner från fjället efter en natt i snöka där det var -42 nere i köldgropen när jag vaknade (och där mina kängor stod...) och var inte lika roade. Å andra sidan har jag jobbat i Kuwait när det var +52 så 103 graders skillnad mellan varmast och kallast känns rätt väl tilltaget. Nu föredrar jag +18 mest hela tiden.

Tillbaka
Topp