Kolfiber - antal lager?

User01

Ny medlem
Kolfiber - antal lager?
Hur många lager 200g/m2 kolfiberväv krävs det för göra ett rör som har en diam på ca 15mm att hålla för ett tryck på ca. 20kg?

Om man kör med två jämsides rör, kan det räcka med två lager kolfiberväv för att klara 20kg? Eller bör man gå på tre lager?

Finns det olika sorters 2-komp epoxy?

/G

Kolfiber - antal lager?
Det är omöjligt att svara på din fråga med den informationen du gett. Börja med en skiss där du förklarar hur det ska "tryckas" med 20kg. Hur långa är rören, hur är de infästa, på vilket sätt "trycks" det med ca 20kg, kommer du använda tryck, vakuum eller tejp när du lägger tryck på väven är några frågor att börja med.

Det finns mer än en sorts 2-komp epoxy.

Kolfiber - antal lager?
Om det skall vara cirkulärt tvärsnitt så tror jag att det finns färdiga att köpa. Om inte annat så finns det säkert lite uppgifter man kan se och ta med i planen om man tänker göra dem själv.

Kolfiber - antal lager?
Det är lätt böjt åt rätt håll. Dvs mitt på kullen kommer det att belastas. 20kg är då egentligen max vad det kommer behöva att utstå med. Vanligtvis är det 5-13kg ungefär. Rören är ca. 60-70cm och trycket kommer ligga fördelat på två punkter med 10-15cm mellan varandra.

I min värld så ville jag tro att det räckte med att böja ett plaströr, klä in det i kolfiberväv och pensla på Epoxy NM 275. Det kommer inte behöva tåla slag.

Är jag helt off då?

/G

PS Jag vet att datan och frågorna är rätt luddiga. Jag försöker bara bilda mig en uppfattning om styrkan i kolfiber inför ett kommande projekt.

Bilagor

• 20130619_194946.jpg
    20130619_194946.jpg
    18.6 KB · Besök: 45
Kolfiber - antal lager?
På vilket sätt ska röret hålla? Är det brottslasten som är 200 N (20 kg)? Med tunnväggiga rör måste du ta hänsyn till, väggbuckling och bucklingslasten är starkt beroende av imperfektioner, d.v.s. röret är ej helt runt och ej jämn godstjocklek. Hur är det med säkerhetsfaktorn, d.v.s. hur allvarliga blir konsekvenserna om röret går av?

Det finns säkert massa andra aspekter som dyker upp när du presenterar exakt hur ditt problem ser ut.

Senast ändrad:
Kolfiber - antal lager?
Punktbelastat, på det hållet. Svårt att säga, men skulle gissa på minst två lager i alla fall.
Måste du punktbelasta? Jag tror det skulle göra rätt stor skillnad om belastningen var mer runt röret, lite som en vagga.

Kolfiber - antal lager?
1+ på DrGT Teoretiskt kommer det säkert att hålla med 1 lager. Det som brukar ställa till det är nedböjningen hur mycket flex kan du tillåta vill man ha mindre nedböjning kan det ibland vara bra att överdimensionera.

Men som sagt gör några test

Tillbaka
Topp