Kolfiber eller ALU?

Potata

Aktiv medlem
Kolfiber eller ALU?
Hej!

Köpte mig en Orbea Orca M30 2025 förra veckan och läst en del där folk rekommenderar att köpa nya däck samt fälgar, efter ca 12 mils körning sedan dess kan jag instämma på det jag läst på. Är lite inne på kolfiber max 35-40mm eller lätta aluminium fälgar i samma storlek. Beställning på GP5000 är redan lagd i 32mm storlek men är fortfarande osäker på fälgarna.

Vilken kombo skulle du kört ?

Kolfiber eller ALU?
Omöjligt att säga så mycket utan att veta vad du har att spendera. Ett par halvkassa budgethjul blir inte roligare oavsett vad fälgarna är tillverkade av, men så fort man kommer upp i prisklass så är allt kol. Så hur långt är ett snöre?

Kolfiber eller ALU?
Omöjligt att säga så mycket utan att veta vad du har att spendera. Ett par halvkassa budgethjul blir inte roligare oavsett vad fälgarna är tillverkade av, men så fort man kommer upp i prisklass så är allt kol. Så hur långt är ett snöre?
Givetvis… Det är en tumregel i det mesta man handlar idag och så långt är jag med. Vad jag kan se frågade jag inget om detta.

Kolfiber eller ALU?
Jag hade till dom däcken köpt kolfiberhjul som är 50-60mm höga, 33-35mm breda utvändigt, 24-26mm breda invändigt, 1300-1500g.

Jag skulle kolla hos större kinesiska tillverkare/säljare, förväntar mig att dessa går att hitta för 5000-15000kr beroende på specifikation och leverantör.

Kolfiber eller ALU?
Vad jag kan se frågade jag inget om detta.
Frågan är meningslös utan att ange budget. Men eftersom du av någon anledning inte vill avslöja den, så säger jag köp ett par Lightweight Meileinstein Art som börjar från €6550 EUR. Är det behjälpligt? Nej trodde inte det.

Man behöver inte lägga i närheten så mycket för att få hjul som är både lätta och djupa. Jag beställde ett par Farsports EVO S5 förra veckan, 50 mm profil, 1190 g om verkligheten håller vad specarna lovar. Men återigen, har man inte $1500 USD att spendera (eller tycker att det är mycket pengar för ett par hjul) är ju inte den rekommendationen mycket värd heller.

Vill man bara lägga säg 5000 SEK till exempel blir det svårt att hitta hjul där du överhuvudtaget kommer märka någon direkt skillnad utan att leta fynd på begagnatmarknaden.

Senast ändrad:
Kolfiber eller ALU?
Hundra meter!
1754401450643.webp

Mer allvarligt:
Det är hjul du menar, eller hur?
Sen håller jag med @Mayhem om att informationen är för knapphändig för att det ska finnas en chans att ge ett råd som man hyggligt kan stå för. Budget, tänkt användningsområde, mm behövs för att i alla fall jag skulle våga ge ett råd (om jag hade varit tillräckligt insatt i ämnet).

Kolfiber eller ALU?
Varför så dryga svar på Sveriges trevligast cykelforum? TS frågar efter vad DU hade kört får kombo. Ett tips är att då svara efter din egen budget istället för att fråga efter TS budget.
Jag hade kört på Roval Rapid C38.

Kolfiber eller ALU?
Senast ändrad:
Kolfiber eller ALU?
Varför så dryga svar på Sveriges trevligast cykelforum? TS frågar efter vad DU hade kört får kombo. Ett tips är att då svara efter din egen budget istället för att fråga efter TS budget.
Ok, så man ska alltså utgå från att TS inte primärt är intresserad av att få hjälp i sin situation, d.v.s. med hjul inom den budget hen har och med det användningsområde hen tänker sig, etc. utan hen vill ha reda på vad människor i allmänhet kan tänka sig att köpa för hjul med fälghöjd på 35-40 mm samt med kravet att fälgarna (hjulen?) ska vara lätta om de är i aluminium (varför inte krav på lätthet för kolfiber?)?

Naturligtvis kan man svara på det, men medge att det inte är helt orimligt att tänka sig att TS faktiskt vill ha förslag som är rimliga i TS:ens situation. Och då tycker jag att det saknas en del data för att tipsen ska vara hyggligt relevanta. Att då efterfråga mer information, såsom budget tycker jag inte är orimligt.

Kolfiber eller ALU?
Ok, så man ska alltså utgå från att TS inte primärt är intresserad av att få hjälp i sin situation, d.v.s. med hjul inom den budget hen har och med det användningsområde hen tänker sig, etc. utan hen vill ha reda på vad människor i allmänhet kan tänka sig att köpa för hjul med fälghöjd på 35-40 mm samt med kravet att fälgarna (hjulen?) ska vara lätta om de är i aluminium (varför inte krav på lätthet för kolfiber?)?

Naturligtvis kan man svara på det, men medge att det inte är helt orimligt att tänka sig att TS faktiskt vill ha förslag som är rimliga i TS:ens situation. Och då tycker jag att det saknas en del data för att tipsen ska vara hyggligt relevanta. Att då efterfråga mer information, såsom budget tycker jag inte är orimligt.

Har du ännu inte förstått hur det funkar på happy? Man svarar alltid vad man tycker om bäst själv, oberoende av frågan av TS.

Senast ändrad:
Kolfiber eller ALU?

Vanligtvis skulle jag hålla med dig. Men TS första svaret är drygt och hen vill inte berätta om budget. Då stannar det (eller man får dryga svar).

Kolfiber eller ALU?
Vilka svar är det du anser är dryga?
Framförallt nedanstående svar. Speciellt med tanke på att det är en relativt ny medlem. Nu vet jag dock inte om dessa två personer känner varande eller har kommunicerat tidigare.

"Frågan är meningslös utan att ange budget. Men eftersom du av någon anledning inte vill avslöja den, så säger jag köp ett par Lightweight Meileinstein Art som börjar från €6550 EUR. Är det behjälpligt? Nej trodde inte det."

Kolfiber eller ALU?
Framförallt nedanstående svar. Speciellt med tanke på att det är en relativt ny medlem. Nu vet jag dock inte om dessa två personer känner varande eller har kommunicerat tidigare.

"Frågan är meningslös utan att ange budget. Men eftersom du av någon anledning inte vill avslöja den, så säger jag köp ett par Lightweight Meileinstein Art som börjar från €6550 EUR. Är det behjälpligt? Nej trodde inte det."
Som @Berk är inne på så blir det ju lite frustrerande när TS inte vill ge information som är högst relevant för att kunna ge svar som är relevanta. Visst, kanske lite drygt, men om man ber om hjälp och sen inte är intresserad av att svara på en klart relevant fråga har man lite bäddat för det. Dessutom skriver ju @Mayhem faktiskt vettiga saker i resten av inlägget. Om de är relevanta för TS är omöjliga att veta men det är utifrån given information sakliga svar.

Kolfiber eller ALU?
Borde kunna gå att hitta något slags vettigt intervall för budget på hjul i förhållande till ekipagets totalkostnad.
Skulle säga mellan 25-30%. Ish.

Kolfiber eller ALU?
Det här med att efterfråga något på forum är rätt känsligt och det känns ibland som att hur man än frågar kan det leda till olika svar. Är man för specifik får man oftast svar ”Du vet ju redan vad du behöver” och frågar man lite mer otydligt och allmänt är frågan oftast dumt ställd eller hur långt ett snöre är. Jag tog med märket på cykeln, modell och vilka däck jag har köpt till, där kan jag tycka att man kan tänka sig att summan jag söker är relevant till cykeln och något som kan passa in för just den kombinationen, alltså ”vettigt pris” som man kallar det. Som en person skrev så verkar det som att jag är ny, vilket stämmer helt korrekt. Detta med cyklar och komma in i är en djungel och jag försöker så gott jag kan själv med att söka information, men ibland fastnar man eller bara behöver ett råd eller tips. Jag blev inte direkt förvånad över att jag fick det svaret jag fick med tanke på svagt ställd fråga med flit, och tycker inte att personen i fråga bör vara förvånad över mitt svar heller. Jag uppskattar dom som svarat med svar på min fråga och förstått vad det är jag söker, det hjälper mig framåt. Jag söker fortsatt hjälp med att hitta rätt kombination 😊

Kolfiber eller ALU?
Det här med att efterfråga något på forum är rätt känsligt och det känns ibland som att hur man än frågar kan det leda till olika svar. Är man för specifik får man oftast svar ”Du vet ju redan vad du behöver” och frågar man lite mer otydligt och allmänt är frågan oftast dumt ställd eller hur långt ett snöre är. Jag tog med märket på cykeln, modell och vilka däck jag har köpt till, där kan jag tycka att man kan tänka sig att summan jag söker är relevant till cykeln och något som kan passa in för just den kombinationen, alltså ”vettigt pris” som man kallar det. Som en person skrev så verkar det som att jag är ny, vilket stämmer helt korrekt. Detta med cyklar och komma in i är en djungel och jag försöker så gott jag kan själv med att söka information, men ibland fastnar man eller bara behöver ett råd eller tips. Jag blev inte direkt förvånad över att jag fick det svaret jag fick med tanke på svagt ställd fråga med flit, och tycker inte att personen i fråga bör vara förvånad över mitt svar heller. Jag uppskattar dom som svarat med svar på min fråga och förstått vad det är jag söker, det hjälper mig framåt. Jag söker fortsatt hjälp med att hitta rätt kombination 😊
Nav som går att serva. Om du har få backar går du mot 50 (60)mm, och tillåter extra vikt. Har du mer backar kanske du ska gå mer mot 35 mm och mindre vikt... Är det ofta blåsigt vill du inte heller ha högsta tänkbara profil. Högre profil bak kan vara intressant.

Hunt, campagnolo, dt swiss, roval skulle väl kunna vara alternativ med lite olika prislappar? 🤷🏻‍♂️

Själv skulle jag aldrig byta till någon lågpris kines. Sätter du dig in i vad de tillverkar så har de säkert mindre billiga men bra saker om just kina är intressant. Kanske tom sjukt prisvärda och bra! Finns säkert någon tråd för det.

Jag skulle heller inte byta till något för någon enstaka tusenlapp (säg fem). Inbillar mig att det inte gör någon större skillnad om man inte 'tar i' lite. Du kommer, om du inte är extremt vältränad, inte att bli så mycket snabbare men det kan ju bli roligare och snyggare och det ska man inte förakta!

Obs, jag har inte bytt mina fabriks hjul ännu, men jag har tittat för egen del och läst några rader.

Lycka till med hjulen 😀

Kolfiber eller ALU?
Jag tog med märket på cykeln, modell och vilka däck jag har köpt till, där kan jag tycka att man kan tänka sig att summan jag söker är relevant till cykeln och något som kan passa in för just den kombinationen, alltså ”vettigt pris” som man kallar det.
Men du länkade inte till cykeln, vilket underlättar för en lat jävel som jag, eller angav pris på ngt annat sätt eller skrev öht ngt om "vettigt pris".
Med de förutsättningarna säger jag att troligen måste du betala en hel del för att få hjul som är rejält bättre, men om du är nöjd med hjul med annat utseende, vilket många verkar vara, kan du kanske få sådana till "vettigt pris".
Men oavsett vilka hjul du väljer blir beg liksom rea billigare, förstås.

Och jag har fortf ingen som helst aning om vilka hjul, eller däck, det är du har idag.

Jag har själv beställt ett 32mm Conti GP5k-däck idag och väljer mellan 2-3 olika hjul, liksom fram eller bak, jag skall använda det på. Men jag har på andra hjul till andra cyklar använt både 25 o 28mm varianterna och utgår därför från att jag kommer att bli nöjd.

Jag blev inte direkt förvånad över att jag fick det svaret jag fick med tanke på svagt ställd fråga med flit
+1

Men självklart hoppas jag på att du blir nöjd med de hjul du skaffar

Kolfiber eller ALU?
Nav som går att serva. Om du har få backar går du mot 50 (60)mm, och tillåter extra vikt. Har du mer backar kanske du ska gå mer mot 35 mm och mindre vikt... Är det ofta blåsigt vill du inte heller ha högsta tänkbara profil. Högre profil bak kan vara intressant.

Hunt, campagnolo, dt swiss, roval skulle väl kunna vara alternativ med lite olika prislappar? 🤷🏻‍♂️

Själv skulle jag aldrig byta till någon lågpris kines. Sätter du dig in i vad de tillverkar så har de säkert mindre billiga men bra saker om just kina är intressant. Kanske tom sjukt prisvärda och bra! Finns säkert någon tråd för det.

Jag skulle heller inte byta till något för någon enstaka tusenlapp (säg fem). Inbillar mig att det inte gör någon större skillnad om man inte 'tar i' lite. Du kommer, om du inte är extremt vältränad, inte att bli så mycket snabbare men det kan ju bli roligare och snyggare och det ska man inte förakta!

Obs, jag har inte bytt mina fabriks hjul ännu, men jag har tittat för egen del och läst några rader.

Lycka till med hjulen 😀
Tackar för bra svar! ”Tyvärr” skämtochsido har jag en del backar och mycket vind då jag bor vid havet och tänkt hålla mig till max 35mm för att slippa flyga av sadeln när vinden knuffar på ordentligt, vilket den kan göra lite sådär helt plötsligt.

Har kikat lite på billigare alternativ men även dyrare där det landar uppemot 10k. Jag får studera lite mer och se vart jag landar i men ska försöka ha lite is i magen och se om där kommer några trevliga på begagnad marknaden. Tror dock mitt krav på 35mm kan vara rätt snävt på den fronten.😊 Hör gärna av dig om du inhandlar några godingar!

Kolfiber eller ALU?
Men du länkade inte till cykeln, vilket underlättar för en lat jävel som jag, eller angav pris på ngt annat sätt eller skrev öht ngt om "vettigt pris".
Med de förutsättningarna säger jag att troligen måste du betala en hel del för att få hjul som är rejält bättre, men om du är nöjd med hjul med annat utseende, vilket många verkar vara, kan du kanske få sådana till "vettigt pris".
Men oavsett vilka hjul du väljer blir beg liksom rea billigare, förstås.

Och jag har fortf ingen som helst aning om vilka hjul, eller däck, det är du har idag.

Jag har själv beställt ett 32mm Conti GP5k-däck idag och väljer mellan 2-3 olika hjul, liksom fram eller bak, jag skall använda det på. Men jag har på andra hjul till andra cyklar använt både 25 o 28mm varianterna och utgår därför från att jag kommer att bli nöjd.

+1

Men självklart hoppas jag på att du blir nöjd med de hjul du skaffar
Vilka 2-3 alternativ är står det mellan? 😊

Kolfiber eller ALU?
Ett alternativ är att du bara byter däck (har inte satt mig in i vad som sitter på) till några lättrullande. Nya hjul är ganska dyrt och jag skulle börja med att använda cykeln och längre fram ev byta hjul. Det är du som cyklist som kommer att vara begränsningen tills du kommer upp på hög nivå, inte hjulen.

Tillbaka
Topp