Kolfiber eller inte?

olre

Ny medlem
Kolfiber eller inte?
Inser att det här kan ha diskuterats här några gånger förut, men jag har inte lyckats hitta någon gammal tråd som varit helt rätt.

Jag är sjukt sugen på att skaffa en ny MTB. En Cannondale Scalpel 29 no 2 är den jag är inne på för tillfället. Kolfiberram har jag aldrig haft förut. Men så slog det mig - jag ramlar ju en del när jag är ute, och det brukar vara stenigt och så. Jag har iofs aldrig tidigare fått några kross/stötskador på min alu-ramar, men kolfiber ska ju vara känsligare för sånt. Hur orolig skall man behöva vara för den typen av skador? Någon som vet?

Kolfiber eller inte?
Beställde själv en 2:a för nån vecka sedan, sitter o vääääääntar för det är tydligen lite kö :)
Fick det förklarat att alu vs kolfiber har ungefär samma motståndskraft. Troligtvis är kolfibert starkare, men visst, vassa stenar dödar allt. Alu får bucklor och mattas sedan tillslut går i sönder. Finns massor av videos på nätet där de misshandlar kolfibergafflar med en hammare, endast lackskador medans stålgafflen blir bucklig som få. Jag hade inte oroat mig .

Kolfiber eller inte?
Det skall inte vara något hinder att använda kolfiber i skogen. De stora skillnaderna på skador på aluminium och kolfiber är att aluminium bucklas relativt lätt gentemot kolfiber som kan se relativt oskadat ut men att "limmet" släppt från kolfibret dvs delaminering vilkenn kan var asvår att se men som kan avslöjas av om man knackar på strukturen. Ett betydligt dovare ljud över skadan är ett dåligt tecken.

Köp en kolfiberhoj om du vill ha en det finns ingen anledning att undvika dem. Jag har den hårda vägen fått lära mig att reklamationer hos Cannondale kan ta MYCKET lång tid annars är det ett fint märke. Det finns fler mycket bra märken men om du är beredd att betala mer just för Cannondales logotyp så - köp!

Kolfiber eller inte?
Tack för svar! Jag behöver nog mest lite mentalt stöd för att bestämma mig, och det levererade ju Dirty_rider på ett par minuter! Sammantaget förstår jag det ungefär som att risken för skador knappast är större på kolfiber (kanske mindre), men om man får en skada blir det förmodligen lite stökigare att laga. Inte för att jag skulle fixa att laga en alu-ram utan vidare heller.

@marcus_ec: det var det jävligaste!

@cerberos: Jag erkänner att jag är en sucker för Cannondale. Har älskat de lvg-hojar jag haft från dem hittills. Betalar gärna extra för att få känna den kärleken varje gång jag ger mig ut i skogen.

Kolfiber eller inte?
olre skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack för svar! Jag behöver nog mest lite mentalt
> stöd för att bestämma mig, och det levererade
> ju Dirty_rider på ett par minuter! Sammantaget
> förstår jag det ungefär som att risken för
> skador knappast är större på kolfiber (kanske
> mindre), men om man får en skada blir det
> förmodligen lite stökigare att laga. Inte för
> att jag skulle fixa att laga en alu-ram utan
> vidare heller.
>
> @marcus_ec: det var det jävligaste!
>
> @cerberos: Jag erkänner att jag är en sucker
> för Cannondale. Har älskat de lvg-hojar jag haft
> från dem hittills. Betalar gärna extra för att
> få känna den kärleken varje gång jag ger mig
> ut i skogen.

Skulle säga att det tvärtom är stökigare att laga alu. Kolfiber kan vem som helst laga utan större resurser om man bara läser på lite och är lite försiktig med epoxyt. Alu ska man ju vara lite av en svetsarexpert för att fixa till.

Kolfiber eller inte?
cerberos: Det med reklamationer hos Cannondale skiljer väldigt mycket har jag märkt. Det kan gå fort, det kan ta evigheter.

Kolfiber studsar ju lättare än alu med. Aluramen kan få en buckla när kolfiberramen studsar bara ;)

Kolfiber eller inte?
cerberos skrev:
> Det skall inte vara något hinder att använda
> kolfiber i skogen. De stora skillnaderna på
> skador på aluminium och kolfiber är att
> aluminium bucklas relativt lätt gentemot kolfiber
> som kan se relativt oskadat ut men att "limmet"
> släppt från kolfibret dvs delaminering vilkenn
> kan var asvår att se men som kan avslöjas av om
> man knackar på strukturen. Ett betydligt dovare
> ljud över skadan är ett dåligt tecken.
>
> Köp en kolfiberhoj om du vill ha en det finns
> ingen anledning att undvika dem. Jag har den
> hårda vägen fått lära mig att reklamationer
> hos Cannondale kan ta MYCKET lång tid annars är
> det ett fint märke. Det finns fler mycket bra
> märken men om du är beredd att betala mer just
> för Cannondales logotyp så - köp!

Jag har erfarenhet av reklamation som gick både snabbt men framförallt smidigt. Dock fick jag frågan om jag ville invänta nästa års ram istället och det är ju svårt att motstå. Så då tog det nån månad extra men det var ju mitt val.

Kolfiber eller inte?
MTBiker skrev:
> Jag har erfarenhet av reklamation som gick både
> snabbt men framförallt smidigt. Dock fick jag
> frågan om jag ville invänta nästa års ram
> istället och det är ju svårt att motstå. Så
> då tog det nån månad extra men det var ju mitt
> val.

Att de tar åt sig garantiärenden är lysande! Jag kommer också att få en nyare modell än jag hade,min var slut, (super?) MEN när man köper hoj med riktpris på 45kkr så förväntar man sig att det inte skall ta (hittills) 6 månader. Det skall bli intressant att se när (om) de någonsin lyckas leverera. Jag börjar faktiskt frukta att inte bara 2011 års säsong är körd utan även inledningen på 2012! Jag får nämligen aldrig något leveransdatum bara "det kommer nog snart"....... Börjar tröttna nu även om det inte är läge med finracer ute nu.........

Kolfiber eller inte?
cerberos skrev:
> MTBiker skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag har erfarenhet av reklamation som gick
> både
> > snabbt men framförallt smidigt. Dock fick jag
> > frågan om jag ville invänta nästa års ram
> > istället och det är ju svårt att motstå.
> Så
> > då tog det nån månad extra men det var ju
> mitt
> > val.
>
> Att de tar åt sig garantiärenden är lysande!
> Jag kommer också att få en nyare modell än jag
> hade,min var slut, (super?) MEN när man köper
> hoj med riktpris på 45kkr så förväntar man sig
> att det inte skall ta (hittills) 6 månader. Det
> skall bli intressant att se när (om) de någonsin
> lyckas leverera. Jag börjar faktiskt frukta att
> inte bara 2011 års säsong är körd utan även
> inledningen på 2012! Jag får nämligen aldrig
> något leveransdatum bara "det kommer nog
> snart"....... Börjar tröttna nu även om det
> inte är läge med finracer ute nu.........

Det där är inte ok. Hjälper din LBS till att trycka på?

Kolfiber eller inte?
cerberos skrev:
> MTBiker skrev:
> -----
> > Jag har erfarenhet av reklamation som gick
> både
> > snabbt men framförallt smidigt. Dock fick jag
> > frågan om jag ville invänta nästa års ram
> > istället och det är ju svårt att motstå.
> Så
> > då tog det nån månad extra men det var ju
> mitt
> > val.
>
> Att de tar åt sig garantiärenden är lysande!
> Jag kommer också att få en nyare modell än jag
> hade,min var slut, (super?) MEN när man köper
> hoj med riktpris på 45kkr så förväntar man sig
> att det inte skall ta (hittills) 6 månader. Det
> skall bli intressant att se när (om) de någonsin
> lyckas leverera. Jag börjar faktiskt frukta att
> inte bara 2011 års säsong är körd utan även
> inledningen på 2012! Jag får nämligen aldrig
> något leveransdatum bara "det kommer nog
> snart"....... Börjar tröttna nu även om det
> inte är läge med finracer ute nu.........
------------------------------------------------------------------------------HAr du kontaktat importören, din lbs verkar inte vara den rådigaste ? :-/ T

Kolfiber eller inte?
Little Stereo: Finns ingen importör. Allt sker med Cannondale direkt eller via deras mellanhand i Sverige.

cerberos: 6mån, det är för lång tid. Har du fått förklaring på varför? Har du inte de så var på din lbs att ringa Bart och få ett svar. e-posta fungerar inte till honom vad jag märkt.

Kolfiber eller inte?
Ville skrev:
> olre skrev:
> -----
>
> > men kolfiber ska ju vara känsligare för
> sånt.
>
> Ska det?!

Nja, det var ju det olyckskorparna sagt till mig, och eftersom jag undrade om det var riktigt la jag ut frågan här. Jag känner mig hyfsat trygg med att välja kolfiber, bla eftersom det inte kommit så många svar ovan som byggt på min oro. Men en reklamvideo som den där, hur illustrativ den än är, säger ju tex inte så mycket om hur ett superslimmat överrör tål slag på sitt känsligaste ställe. Det var den erfarenheten jag ville åt.

Kolfiber eller inte?
cerro skrev:
Det med reklamationer hos Cannondale
> skiljer väldigt mycket har jag märkt. Det kan
> gå fort, det kan ta evigheter.

Men är det inte lite oroväckande att så pass många har erfarenheter av reklamationer hos Cannondale?

Kolfiber eller inte?
Eller så kan det vara så att Cannondale är så pass generösa med sin ramgaranti och därav fler som väljer att reklamera den om ngt skulle hända? Ramarna kostar ju en bra slant. Har en kompis som körde sönder sin, fick ny inom 2 månader. Inget kladd inga frågor, bara en ny ram

Kolfiber eller inte?
Var det inte STIZZE som fick vänta i flera veckor på ett växelöra mitt under säsongen till sin Scalpel? Distributionsproblem av sådana grundläggande och centrala slitdelar är ju verkligen märkligt, och han kan ju knappast beskyllas för att ha en usel eller lat LBS som inte kan numret till Cannondale:s representant :)

Kolfiber eller inte?
Det var inter mening att kapa tråden med mina problem. "Korta svar"... följer

MTBiker och cerro:

Jag har varit på lbs så att de nog är rätt trötta på mig. De har varit på cannondale varje vecka säger de och jag har ingen anledning att missstro dem. Jag vet inte riktigt vad man skall göra mer. Till saken hör att ramen dök upp i oktober (så det är inte riktigt lika illa som det lät) men inte prylarna till den hade god lust att plocka hem den då och fixa resten själv ur egen ficka men det skall tydligen monteras hos lbs.

Jag jagade Cannondles representanter runt i världen själv via mejl och nu i veckan dök det upp en sadelstolpe. Väntar på lite annat skrot.

AndersH: Jo, jag är ärligt talat inte helt säker på att jag VILL ha en till Cannondale. Pajar den här kör jag hemförsäkringen och köper något annat.

Till saken hör att jag ju har min gamla Cannondale CAAD4 som verkar tåla ett kärnvapenkrig...... den har gått mycket och hårt och har hållit mig rullande den här säsongen genom bla Paris - Brest - Paris.

Nog om detta....... det löser sig kanske vilken månad som helst. ;)

Jag vidhåller dock att kolfiberhoj är ett helt ok alernativ! :)

Kolfiber eller inte?
cerro skrev:
> fredrikw: Borde inte lbsen ha växelöron på
> lager då?

och dessa växelöron skulle vara beställda från ...?

Men en stor cykeltillverkare ska väl kunna sköta sin lagerhållning själva och inte behöva förlita sig på sina kunders (cykelbutikernas) lagerföring av deras produkter?

Nåväl, detta är kanske inte unikt för Cannondale, det är kanske samma sak med Giant, Scott eller någon annan av de stora cykeltillverkarna. Men det är ändå anmärkningsvärt tycker jag.

Kolfiber eller inte?
fredrikw: hur menar du nu? Det är väl upp till varje återförsäljare att beställa hem reservdelar eller? Ett par veckor för en leverans ifrån Cannondale i Nederländerna är inte så ovanligt precis oavsett vad det gäller. Giant och Scott har ju distributörer i Sverige, går ju fortare med leveranser då

Kolfiber eller inte?
cerro skrev:
> cerberos: Vad är det för ram och delar?

Kort svar: Super Six Hi Mod som spruckit skall bytas mot en Super Six Evo. Det jag är säker på inte passade mellan de två ramarna är sadelstolpe och styrlager. Kan kanske vara mer?

I efterhand kan jag själv tycka att jag kunde ha köpt dessa delar själv eftersom jag kunde haft dem i handen samma dag ramen var ju där i mitten på oktober.... fast när ramen dök upp så var ju säsongen körd för en fincykel ändå.....

Jag hade egentligen inte för avsikt att dra upp det här på detta sätt här.....

Kolfiber eller inte?
cerro skrev:
> fredrikw: hur menar du nu? Det är väl upp till
> varje återförsäljare att beställa hem
> reservdelar eller? Ett par veckor för en leverans
> ifrån Cannondale i Nederländerna är inte så
> ovanligt precis oavsett vad det gäller. Giant och
> Scott har ju distributörer i Sverige, går ju
> fortare med leveranser då

Det jag menar är att det är orimligt med flera veckors leveranstid på en slitvara mitt under tävlingssäsongen, vem man skyller på är relativt ointressant faktiskt.

Men men, denna tråden handlar ju inte om Cannondale utan om kolfibercyklar, och i denna fråga är det ju ingen skillnad mellan alu och kolfiber, man sitter där man sitter ändå. Ett tips är dock att beställa hem och ha extra växelöron hemma :)

Kolfiber eller inte?
Ville skrev:
> olre skrev:
> > men kolfiber ska ju vara känsligare för sånt.
>
> Ska det?!
>
>

Det enda den där filmen visar är att det inte blir djupa bucklor i kolfiber.

Har kolfibergaffeln delaminerat så behåller den formen och ser ok ut men är inte säker att använda.

Citat från filmen "...We don't recommend riding the fork after this much damage..."

Det han säger är alltså att gaffeln är förstörd.

Så vad är poängen med demonstrationen? Killen skrotar en kolfibergaffeln och en stålgaffel.

Tillbaka
Topp