Kolfiber for dumbies?

CR1Falun

Ny medlem
Kolfiber for dumbies?
Nu har jag letat på nätet efter kolfiber for dumbies (jo jag stämplade ut så..troligt!)men inte funnit nåt. Så var finns informationen som tar mig från novis till att kunna tillräckligt för att skapa fina saker i kolfiber? Närmast ligger en sadel och ev ett styre på önskelistan.
Tips på webbsidor tack!

Kolfiber for dumbies?
Börja med biblioteket, de har säkert en bok eller två om hur man jobbar med glasfiber. De kan heta nåt i stil med underhåll/reparera fritidsbåten eller så. Där får du grunderna och mycket av terminologin, pluggar, formar, mättnad, släppmedel, fiberriktning, stringer, kälfogar, sandwich och annat fikonspråk. Här har du grunderna som även används för kolfiber i stor utsträckning. Sen är det väl bara att googla loss på vad du vill bygga för att se om det finns nån inspiration att hämta på nätet.

Kort kan man väl säga att GF och KF "alltid" byggs mot något, antingen en kärna eller en form. En sadel är ur det perspektivet ganska enkel medan ett hembakt styre klart är en utmaning. En form ger ofta en bättre yta(om man gjort formen väl förstås) än nåt som är upplagt mot en kärna.

Tillbaka
Topp