Kolfiber på vintern

Kolfiber på vintern
Jag är i tagen att köpa ny MTB. Tycker att min gamla CyclePro börjar ha gjort sitt. Jag har tänkt mej en 29er HT med kolfiberram. Eftersom den bl.a. kommer att användas till jobbpendling så slog mej tanken att det kanske inte var en alldeles lysande kombination. D.v.s. isiga ruliga jämtländska cykelbanor -10 °C och kålfiber. Eftersom underlaget ibland knappt är cykelbart så händer det emellanåt att man gör en planta. Är det någon som har erfarenhet av detta? Jo! jag vet att man gör skidstavar av kolfiber. Har ett par själv och dom smäller av ibland.

Kolfiber på vintern
Edlund skrev:
-------------------------------------------------------
> Ang. kolfiber på vintern så lämnar jag det åt
> de som arbetar med det. Dock tycker jag iaf du ska
> kolla på denna länken, har inget med kyla att
> göra men intressant ändå..
> http://www.pinkbike.com/news/santa-cruz-bicycles-t
> est-lab.html

Sådär tålig var inte min on-one när jag släppte ner den försiktigt i vad jag trodde bara var gräs,men under gräset var en sten och det lät som ett pistolskott när sprickan var ett faktum, men den var relativt lätt att laga och har efter det har den fått en del tuffa pass utan knorr.

Mikael

Kolfiber på vintern
Inga problem, jag har kört ner till -18 med min Full-Dynamix med ram, sadelstolpe, sadel & styre i kolfiber utan några som hellst problem annat än att jag frös rätt mycket... :-) T

Kolfiber på vintern
Pjaa, argumentet som brukar dyka upp är att många flygplansdelar görs i kolfiber, och t ex Boeings nya Dreamliner består till övervägande del av kolfiberkompositer. På marschhöjd är det ca -60 grader. Lite jobbpendling i minusgrader är nog inget problem heller...

Kolfiber på vintern
De flesta plaster blir sprödare vid lägre temperaturer. Kolfibern själv är det nog inga problem med däremot det man använt för att limma ihop kolfiber, oftast epoxy. Olika kvaliteter på epoxy borde vara olika känsliga.

Risken för skador på ramen är nog mer en fråga om tur/otur om du ramlar och vad ramen träffar, vass sten eller..

Kolfiber på vintern
Jag cyklar Brunflo-Östersund varje dag hela vintern. Tänkte cykla 29ht med kolfiber ram denna vinter. Enda tanken jag har är att jag borde spara min 65000kr cykel och åka på min gamla alu cykel istället. Men 29an rullar så mycket bättre över små gupp. Fördelen vi har i Jämtland är att vi slipper slask,salt mm. Så varför inte 29a?

Kolfiber på vintern
sweet-o skrev:
> Jag cyklar Brunflo-Östersund varje dag hela
> vintern. Tänkte cykla 29ht med kolfiber ram denna
> vinter. Enda tanken jag har är att jag borde
> spara min 65000kr cykel och åka på min gamla alu
> cykel istället. Men 29an rullar så mycket
> bättre över små gupp. Fördelen vi har i
> Jämtland är att vi slipper slask,salt mm. Så
> varför inte 29a?

Ja, varför inte? Ju fler km du kör på din 65 000 kr cykel desto billigare blir varje km.

Kolfiber på vintern
sweet-o skrev:
> Jag cyklar Brunflo-Östersund varje dag hela
> vintern. Tänkte cykla 29ht med kolfiber ram denna
> vinter. Enda tanken jag har är att jag borde
> spara min 65000kr cykel och åka på min gamla alu
> cykel istället. Men 29an rullar så mycket
> bättre över små gupp. Fördelen vi har i
> Jämtland är att vi slipper slask,salt mm. Så
> varför inte 29a?

Jag tror absolut att en 29er är det bästa att vintercykla med här i Östersund. Med den dåliga snöröjning som var i vintras så hade det varit perfekt. Men nu var inte frågan 29er eller inte utan om det är olämpligt att cykla omkring med en kolfiberhoj på vinter. Det verkar inte vara någon som har några direkt negativt att berätta så då antar jag att det är relativt riskfritt. Sen kan ju alltid saker gå söner men det kan dom ju göra på sommaren också. Lite impad av att du orka cykla varje dag på vintern. Själv kör jag bara ett par tre gånger i vekan och inte när det är under -10 °C.

Kolfiber på vintern
...och desto snabbarefår du köpa en ny ännu bättre (som adderad kommentar till att den blir billigare per kilometer ju mer man kör)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp