Kolfiber värt att köpa?

nicjor

Aktiv medlem
Kolfiber värt att köpa?
Hej!

Tänker köpa en scott addict 30, kolfiber och tiagra gruppset.

Är kolfiber värt dom extra tusenlapparna kontra aluminium?

Hur är hållbarheten, borde vara bra då Scott har använt kolfiber länge. Scott ger 5 års garanti på ramen. Man blir lite oroliga att kolfiber ska vara svagare än aluminium. Har hört att kolfiber kan gå sönder lättare , vad är erfarenheten är kolfiber att föredra? känner att kolfiber skulle vara skönt att ha på långlopp, tänker cykla vätterrundan nästa år. Tänker att cykeln också är ett bra val till Ironman i kalmar om kroppen är hel och i god form :).

https://www.lannasport.se/sv/articles/2.2950.195745/scott-addict-30-2018

Mvh Nicklas

Kolfiber värt att köpa?
Om det är den du tänker köpa så är det säkert ett vettigt val. Mina ramar har hållit ihop väl och jag har hittills aldrig varit med om något rambrott eller att något gått sönder. Det som förmodligen kommer sätta begränsningen för din ram, namnet till trots, är nog din mentala uppfattning om vad du behöver för materiella ting. Dvs. När/om du fastnar för cykling så kommer du snart vilja uppgradera hela klabbet ändå.

Tror du gör ett bra instegsköp och skulle inte oroa mig.

Kolfiber värt att köpa?
En annan i falnsvinkel eftersom du inte är fullständigt kolfiberkåt utan vill veta risker. Jag tänkte till vad jag tycker om kolfiber sedan jag läste pole bikes framförande häromåret. Det är inte speciellt miljövänligt och den arbetsinsats i den arbetsmiljö de arbetande befinner sig är inte bra.
Fundera gärna på din egen inställning.

För mig är kolfiber ett dött material på många sätt. Att cykla och cykeln ska lämna så lite avtryck på miljön som möjligt.

https://polebicycles.com/why-arent-we-going-for-carbon-frames/

Kolfiber värt att köpa?
calmbay sa:
En annan i falnsvinkel eftersom du inte är fullständigt kolfiberkåt utan vill veta risker. Jag tänkte till vad jag tycker om kolfiber sedan jag läste pole bikes framförande häromåret. Det är inte speciellt miljövänligt och den arbetsinsats i den arbetsmiljö de arbetande befinner sig är inte bra.

För mig är kolfiber ett dött material på många sätt. Att cykla och cykeln ska lämna så lite avtryck på miljön som möjligt.

Tjena!

Aluminium är rätt jäkla piss för miljön också.

Kolfiber värt att köpa?
calmbay sa:

Tänkte du verkligen till, eller gick du på EN källa (dessutom en partsinlaga från en tillverkare som uppenbarligen aldrig klarade av att ta fram en kolfiberram)? Eller har du fler källor som (vetenskapligt) jämfört kolfiber vs aluminium utifrån miljöpåverkan och arbetsförhållanden?

Kolfiber värt att köpa?
Hej!

Känns som att man får en riktigt bra ram i Scotten som med tiden kan uppdateras. Ska ju vara bra för lite äldre åkare, mindre race geometri:).

Mvh Nicklas

Kolfiber värt att köpa?
Kneecap sa:
Aluminium är rätt jäkla piss för miljön också.

Nä det tycker jag inte i jämförelse. Nånting ska det ju produceras cyklar av. Det går åt mkt energi att utvinna materialet men inte så mkt att återvinna. Aluminium är flertalet gånger återvinningsbart och ger lite spill vid komponenttillverkning. Lätt att forma, lätt att återvinna, produceras med stor säkerhet, världens tredje vanligaste grundämne så det finns ännu gott om det, speciellt om fler länder kan börja återvinna. Rostar inte. Är lätt och starkt.
Förstår att både giant och specialized tex lägger ner mkt resurser på forskning inom materialet.

Kolfiber värt att köpa?
UK_myBoo_Catalogue_komprimiert.jpg

Kolfiber värt att köpa?
nicjor sa:
Hej!

Känns som att man får en riktigt bra ram i Scotten som med tiden kan uppdateras. Ska ju vara bra för lite äldre åkare, mindre race geometri:).

Mvh Nicklas

Kan bara hålla med om att Scott Addict-ramen är väldigt fin! Hållbarhetsmässigt spelar ingen roll enligt mig mellan vilket material man väljer. Det är ju en "Endurance-ram", det har enligt mig bara fördelar (använder cykeln som komplement till xc-mtb). Jag har bytt stam till en längre och kör den i botten, fått till samma inställningar som jag hade på min betydligt mer racebetonade CAAD 10 (i strl större ska tilläggas) men nu åker jag bekvämare. Carbonramen tycker jag är väldigt förlåtande mot vibrationer och geometrin som medför att man får lite längre utstick på sadelstolpen (27.2mm) bidrar till lite extra komfort (inbillar jag mig iaf). Jag har fälgbromsade varianten, och snittar 30-35 km/h på mina ensamma 5-10 milsrundor.

Tiagra är inga "dåliga saker", och går att uppgradera allt eftersom precis som du skriver. Finns billiga ultegra 6800 eller 105 5700 emellanåt i Köp&Sälj. Visst bör inte hjulen enbart vara begränsade till 10-delat på den (bodyn)? I så fall råder jag till att leta efter en annan cykel då det blir en begränsande faktor tycker jag, om du behöver byta hjul också vid uppgradering.

Senast ändrad:
Kolfiber värt att köpa?
Herr Thomas sa:
Kombinationen kolfiber och Tiagra är lite udda. I den här prisklassen skulle jag hellre satsa på en välbyggd alu-ram och Shimano 105 i stället. Här är ett alternativ från Canyon i närapå identiskt prisläge. Förutom 105 har den också betydligt bättre hjul.
https://www.canyon.com/sv-se/road-b..._rahmenfarbe=BK/YE#all-components-section-tab

Tjena!

Jag skulle nog fasiken hellre gå på en dyrplastram med Tiagra än Alu med 105. Tiagra har blivit en riktigt vass grupp för sitt pris.
Men det är ju såklart en smaksak.

Kolfiber värt att köpa?
Både Kneecap och Skogling har rätt. Det beror liksom på.

Det som avgör, tycker jag, är hur benägen man är att uppgradera i efterhand. Vet man med sig att man på sin höjd orkar byta styrlinda, köp en enklare ram med så bra hjul som möjligt (grupp spelar liten roll, Tiagra är ”tillräckligt” bra. Jag skulle uppgradera till elektroniska prylar, en vanlig 105 eller Ultegra är för liten skillnad för att bry sig). Är man en sån som ändå ska byta prylar hela tiden och har tre hjulpar, ja då väljer man kanske hellre en fin ram i första hand.

Kolfiber värt att köpa?
Rammaterial är helt oviktigt. Alla har en åsikt men ingen har rätt. Köp cykel som du ska köpa löpardojor. Om någon på internet säger att Nike har bäst teknik och gör skönaste löpardojjorna, du testar dem, de är inte sköna men nån fåne på happyrun har sagt att jo, Nikes system för att dämpa dojjor är bäst så köper du skorna ändå?

Det tror jag inte. Köp cykel som du köper skor. Först rätt storlek, sen den du tycker är skönast, har du fortfarande alternativ att välja på så tar du den du tycker är snyggast.

Kolfiber värt att köpa?
calmbay sa:

polebikes metod att fräsa aluram ur ett solitt stycke skapar fullständigt gigantiska mängder alu-avfall. köp en annan aluram om du vill omhulda miljön.

allt annat lika är den miljövänligaste och samtidigt bästa produkten den som håller och som har inbyggda kvaliteer som gör att man behåller den under många år.

och som är värd att reparera.

Kolfiber värt att köpa?
uandt sa:
Rammaterial är helt oviktigt. Alla har en åsikt men ingen har rätt. Köp cykel som du ska köpa löpardojor. Om någon på internet säger att Nike har bäst teknik och gör skönaste löpardojjorna, du testar dem, de är inte sköna men nån fåne på happyrun har sagt att jo, Nikes system för att dämpa dojjor är bäst så köper du skorna ändå?

Det tror jag inte. Köp cykel som du köper skor. Först rätt storlek, sen den du tycker är skönast, har du fortfarande alternativ att välja på så tar du den du tycker är snyggast.
Det är ju tyvärr lite svårare med cyklar. Rent praktiskt alltså. Även om man råkar bo i en av Sveriges tre största städer, och lägger en del tid på det, så är det ju inte säkert att man kan provcykla mer än en handfull olika märken, och kanske ett par av deras modeller. Är du dessutom lite åt det korta, eller det långa, hållet så kan det nog bli ännu svårare. Och allvarligt, hur mycket får man ut av en sväng på parkeringen egentligen.

Så du lever lite i en drömvärld, tyvärr. För de allra flesta av oss är det en realitet att behöva läsa recensioner, tour-tester och omdömen. Har man tur kanske man sen kan prova en eller ett par av de tilltänkta hojarna.

Det vore ju fantastiskt att kunna smita in på ”Bikesnstuff” eller ”Racerlabbet” och prova en Spec Allez, en Trek Madone, en Canyon Endurace och en Moots nånting, sida vid sida. I storlek 50. Men så ser ju inte cykelbranschen ut.

Kolfiber värt att köpa?
En seriös cykelhandlare låter dig provcykla några mil. Precis på samma sätt som en seriös skohandlare låter dig köra en kort, hård runda på löpbandet.

Varför ska man annars gå till cykelhandlare? Vet man vilken cykel man sitter bra på så köper man ju online alla dagar. Själv har jag ganska bra koll på geo och vilka storlekar jag trivs på. Saker som hjul, däck, styre och styrlinda är viktigare för mig hur jag trivs på en cykel än rammaterial. Stål, kolfiber, aluminium; nuförtiden spelar det inte så stor roll. Alla material har för och nackdelar som du kanske ska ha koll på men viktigast är att man trivs på cykeln.

OP har gett två alternativ, en kolfiberhoj i Länna och en caad på cykelcity. Båda fina cyklar, OP kommer cykla fortast på den OP trivs bäst på. Rammaterial är oväsentligt.

Kolfiber värt att köpa?
Vi kan väl skippa miljösnacket och hålla oss on topic.

Som uandt skriver bör cyklar testas och utvärderas. Vissa nöjer sig med Tiagra medans vissa andra kräver Dura-ace.

lycka till!

Kolfiber värt att köpa?
Miljösnacket är helt oviktigt. Greta kör på en riktig oaero (vad jag kan se aluminium) och tänk så många kalorier hon skulle ha sparat om hon körde aerobar? Slutsats: gällande cyklar kan man ta precis vad som helst!

Kolfiber värt att köpa?
ooms sa:
calmbay sa:

Tänkte du verkligen till, eller gick du på EN källa (dessutom en partsinlaga från en tillverkare som uppenbarligen aldrig klarade av att ta fram en kolfiberram)? Eller har du fler källor som (vetenskapligt) jämfört kolfiber vs aluminium utifrån miljöpåverkan och arbetsförhållanden?

Går inte på en källa. Läs gärna på hur kolfibertillverkning går till. Tänk till sen, finns inget klimatsmart i det materialet. Agera klimatsmart är viktigare och viktigare för mig. Jag länkade till en mest cykelrelevanta länken jag visste om.

Kolfiber värt att köpa?
Det klart att aluminium är bättre för miljön det är inget snack om det.

Men kolfiber är mer premium helt enkelt och jag tycker att det är en helt annan känsla i en kolfiber ram så jag skulle köpt kolfiber om jag hade råd även med vetskapen om att det är sämre för miljön.

Kolfiber värt att köpa?
Förstod man ju att det skulle bli miljö och antimiljösnack här lika som i alla biltrådar. Jag föredrar kolfiber, men cyklar inte sämre med aluminiumram...

Kolfiber värt att köpa?
Tjena!

Ram är det viktigaste för mig, komponenter går i andra hand. Jag jagar mer komfort än prestanda och har därför gått över till stål.
Kör iofs DA, men då 7800 så dom har ju några generationer framför sig.

Kolfiber värt att köpa?
Hej?!

Ur miljöhänseende är skadan redan skedd. Cykeln är tillverkad och transporterad. Viktigast nu är att stoppa framtida tillverkning.
Vilken cykel jag än köper är cykeln bättre än min diesel bil, om jag använder cykeln är den bättre än bilen för miljön. Har jag sedan kvar cykeln lika länge som tex min gamla trotjänare mtb-n tjänar miljön på det. Personansvar och hänsyn till Moder Jord är något de flesta skiter i sorgligt nog.
Mvh Nicklas

Senast ändrad:
Kolfiber värt att köpa?
Du ska ha kolfiber. Aluminium kommer mycket snart kännas hopplöst omodernt på en "tävlingscykel". Det handlar om din egen känsla inför cykeln när "alla andra" kör kolfiber och om den skall vara säljbar om några år när utvecklingen mot fler kolfibercyklar accelererat ytterligare.

Kolfiber värt att köpa?
Har en racer i kolfiber och med Tiagra-växlar. Jag ångrar inte hur jag prioriterade när jag köpte den.

Det jag ångrar är att jag inte la ut mer pengar på en gång och köpte en kolfiber med Ultegra. Men iof så fanns ju inte skivbromsar när jag köpte min cykel så jag hade väl ändå velat uppgradera vid det här laget. Och storleken är ju inte heller helt lätt att vara säker på första gången. Är man inte van vid bockstyre och racer kan ju också sittpositionen kännas ganska utsträckt från början.

Hur som helst, det är viktigare att få en cykel som är skön och rolig att cykla på än exakt vilka växlar som sitter på eller vilket material ramen är tillverkad av.

Kolfiber värt att köpa?
Nej, oftast går inte en kolfibercykel sönder lättare än en alu cykel idag. Men dom har olika sätt att gå sönder på när dom gör det.
Alu brukar säga till visuellt innan den rasar, kolfiber tar dig och dina barn på samma gång utan förvarning. ;)

Men LVG cyklar brukar väl ändå inte utsättas för speciellt mycket om man inte kör i hål i marken så det handlar enbart om hur länge dom håller ihop utmattningsmässigt.

Skulle jag vilja cykla LVG så skulle jag föredra kolfiber alla dagar i veckan.

Tillbaka
Topp