Kolfibergaffelslitage

Mathias

Aktiv medlem
Kolfibergaffelslitage
Efter en krasch med min Specialized CX som lämnade ramen sprickfri men inte mig så tog jag loss gaffeln för att inspektera den efter eventuella trasigheter. Jag ser inga sprickor eller uppenbara skador förutom en skåra som matchar det övre lagret i styrhuvudet. I princip bara på baksidan av gaffelröret, sett framifrån. När jag googlar ”carbon fork steerer wear” så hittar jag snarlika bilder och med kvalificerade gissningar som ”släng” och ”inga problem”. Gaffeln är ju lite av en känslig detalj som man inte vill att den ska pensionera sig före resten av cykeln. Så finns det någon som har sett detta förut och har någon empirisk, eller ännu mer solid erfarenhet av sagda problem?

Bilagor

• 0ED3021E-15B9-4A21-907C-540F01A38154.jpeg
    0ED3021E-15B9-4A21-907C-540F01A38154.jpeg
    358 KB · Besök: 290
  • 4AD0865B-5D0E-44BE-820F-35E074184B89.jpeg
    4AD0865B-5D0E-44BE-820F-35E074184B89.jpeg
    566.8 KB · Besök: 274
  • 7A5C8024-D818-4A7D-9EC1-662C29CCE207.jpeg
    7A5C8024-D818-4A7D-9EC1-662C29CCE207.jpeg
    355.1 KB · Besök: 281
  • 4806B60F-F56A-421A-99A2-C882A6290E98.jpeg
    4806B60F-F56A-421A-99A2-C882A6290E98.jpeg
    661.7 KB · Besök: 287
  • 504C307E-C2A3-4F35-B3FD-1A0BE8B5308D.jpeg
    504C307E-C2A3-4F35-B3FD-1A0BE8B5308D.jpeg
    561.2 KB · Besök: 284
Kolfibergaffelslitage
Kan inte bedöma om det är skadat eller inte tyvärr. Men jag tycker att ditt crown race ser konstigt ut? Kanske fick inte gaffeln stöd vid det nedre lagret och så trycktes det övre hårt mot gaffeln?

Kolfibergaffelslitage
Jag är ingen expert, men det ska inte hindra mig från att komma med ett expertutlåtande.

Hur bra är egentligen passformen mellan gaffel och övre lagret?
Det ser inte ut som materialet avverkats genom trögt lager, snarare att epoxyn "masserats" genom att det förekommit ett glapp. Antingen mellan inre lagerbana och röret, eller i lagret, alltså slitna kulor/banor.

Problemet är väl att du nu har en en yta med grader, utmattas materialet tillräckligt så kommer det att spricka och mycket sannolikt i riktning med graderna.

Jag tror du funnit symptomet i rätt tid.
En professionell firma som reparerar kolfiber kan sannolikt åtgärda symptomet och göra den som ny för en rimlig peng.

Har det börjat spricka tror jag inte det längre blir ekonomiskt försvarbart eller resultatet lika bra.

Reparation för att kunna sova utan mardrömmar om att få tänderna utslagna, eller köra på med tätare inspektioner för att tidigt upptäcka sprickbildning är mina 5 öre.

Men det skulle behöva mätas upp med micrometer, eventuellt är det inte ens ett problem, svårt att säga enligt bild

Senast ändrad:
Kolfibergaffelslitage
Ja, djupet på det intryckta partiet är väl kanske max en millimeter. Jag tror det är trycket och hävstångseffekten mellan undre och övre lager som skapar det intryckta området. Jag är lite förvånad över att det har kunnat ske förstås även om jag har kört rätt hårt med gaffeln.

Kolfibergaffelslitage
Kan inte bedöma om det är skadat eller inte tyvärr. Men jag tycker att ditt crown race ser konstigt ut? Kanske fick inte gaffeln stöd vid det nedre lagret och så trycktes det övre hårt mot gaffeln?
Crown-racen är helt klart rostanfrätt men jag har inte känt något glapp eller kärvande i styrningen alls.

Kolfibergaffelslitage
Svår fråga men som det är nu så skulle jag inte cykla på gaffeln förrän den bytts ut eller blivit lagat. Ett typiskt problem med smuts som slipmedel och lite trögt lager.

Kolfibergaffelslitage
Hur gör du när du lagar något som är bara 1mm djupt? (Icke-ironisk fråga.)
Försöker få till en taper om cirka 50:1 och limma dit väv som påminner om det du slipade bort. Lägg sedan press med en form du gjort innan. Slipa bort överskott. Kör sedan med den. Frånsäger mig allt ansvar men så brukar det se ut i facklitteraturen.

Kolfibergaffelslitage
Mailade Specialized igår och fick svar nyss:

"Om vi endast bedömer utefter bilderna, ser vi inte att detta skulle orsaka några problem för hållbarheten på gaffelröret. Vi kan inte se någon sprickbildning eller liknande på gaffelröret.
Du kan prova att lysa med en ficklampa på det komprimerade området, ser du några sprickor ska du omedelbart sluta cykla på cykeln och kontakta din lokala återförsäljare.
Finns det ingen sprickbildning är det okej att cykla på cykeln, denna typ av märken i gaffeln är förekommande.
Se även till att du inte har något glapp i ditt styrlager och att styrlagren är i fullt fungerande skick.
Att köra med ett styrlager med glapp kan orsaka skada på ditt gaffelrör."

Tillbaka
Topp