Kolfiberracer - vad tänka på?

aanton

Aktiv medlem
Jag får förhoppningvis hem min första kolfiberracer i slutet av veckan. Jag har tidigare bara haft alu-hojar men detta blir den första kolfiber!

Är det något speciellt man måste tänka på?
Tex när man transporterar den? Mekstället? Smörjmedel osv?

Jag får förhoppningvis hem min första kolfiberracer i slutet av veckan. Jag har tidigare bara haft alu-hojar men detta blir den första kolfiber!

Är det något speciellt man måste tänka på?
Tex när man transporterar den? Mekstället? Smörjmedel osv?
Vält den inte. Inte på något hårt iaf.

Använd montagepasta till sadelstolpe och styrstam (om du har cf-stryrrör)

Använd INTE starnut om du kortar styrröret.

Kläm försiktigt i mekstället. Jag kör med ribbad gummimatta. Det GÅR krossa ramrör om man är oförsiktig.

Var lite försiktig med klämmorna på cykrlstället.

Annars är det bara att tuta och köra.

Kläm försiktigt i mekstället. Jag kör med ribbad gummimatta. Det GÅR krossa ramrör om man är oförsiktig.

Ändå rätt gött med stål.. ?

Åja.
Krascha inte heller. Hur det kan gå såg vi senast i slutet av dagens TdF-etap.

Ska finnas en manual med från tillverkaren. Läs igenom den är mitt tips. Speciellt hur dom rekommenderar att man sätter upp den i ett mekställ, om man nu ens får hänga upp den i ett traditionellt mekställ alls.

Ska finnas en manual med från tillverkaren. Läs igenom den är mitt tips. Speciellt hur dom rekommenderar att man sätter upp den i ett mekställ, om man nu ens får hänga upp den i ett traditionellt mekställ alls.

Har haft många kolfiberramar, det har aldrig stått något om hur man ska sätta den i mekställ eller hur man får lasta den och heller aldrig nåt annat vettigt med undantag för Ibis föredömliga lilla bok man fick med en massa matnyttigt om kabeldragning, dämpartryck mm

Har förvisso begränsad erfarenhet av märken som från början var direct to consumer men kan inte minnas att det fanns med något vettigt på polarns YT och min Propain fanns typ ingenting med på.

Skyddstejp på utsatta delar som tex kedjestag och sadelrör. Min cykel har ett orginalskydd på kedjestagets ovansida, men vid passager av byggarbetsplatser kan även undersidan träffas av kedjan.
Ibland följer lite större grus med bakdäcket och träffar sadelröret.

Tex Biltema säljer skyddsplast.

Skyddstejp på utsatta delar som tex kedjestag och sadelrör. Min cykel har ett orginalskydd på kedjestagets ovansida, men vid passager av byggarbetsplatser kan även undersidan träffas av kedjan.
Ibland följer lite större grus med bakdäcket och träffar sadelröret.

Tex Biltema säljer skyddsplast.
Passerar du ofta byggarbetsplatser?

Sätt klämman runt sadelstolpen i stället för ramen i mekstället.

Tillbaka
Topp