KOM på Strava

Herr Thomas

Aktiv medlem
KOM på Strava
Jag upptäckte precis att ett av mina KOM är borta. Inte så att någon annan har tagit det utan resultatet är borta från listan. Han som tidigare låg tvåa ligger nu etta och har KOM på sträckan.
Någon annan som har varit med om detta och vad beror det på?

skier

Aktiv medlem
KOM på Strava
jag kommer inte ihåg nu vem det var men jag läste om nåt landsvägsproffs som hade problem med att han blev anmäld titt som tätt när han tog kom på strava, folk trodde han el-cyklade :)

Raggamuffin

Aktiv medlem
KOM på Strava
Alla gånger har din runda blivit anmäld, du får väl skicka till supporten. Du fick ingen notice på att du blivit flaggad? Lite trist är det ju allt faktiskt :)
Som att bli av med nerförs-KOM för nån tramsbytta har flaggat segmentet som farligt :( Är det inte farligt är det ju inte roligt.

Runt Genarp t ex är(fanns?) det ett flertal landsvägs KOM från en cyklist som pacat bakom en bil. De är lite äldre, idag finns funktionen så man kunde kryssat i el-cykel i det fallet i alla fall.

Stumpy

Aktiv medlem
KOM på Strava
Har anmält några löp-CR för att det är uppenbart att personen varit ute och (el-)cyklat med datorn i löpläge, samt några landsvägs-KOM där någon lastat cykeln på bilen utan att ha stängt av datorn.

@ts: Det kan räcka att du kör "Refresh Achievements" för att du skall få tillbaka KOMet.

n3wton

Aktiv medlem
KOM på Strava
Hur anmäler man då? Har ett par segment som titt som tätt tas av någon som åker tåg eller bil med datorn på i närheten, och då letat efter någon funktion att anmäla utan att hitta den. Ska sägas att jag uteslutande använder appen, kanske måste göras på datorn...

Jag tog själv ett KOM utmed E6:an i Göteborg när jag missade att pausa datorn vid kombinerad Brompton- och busspendling, så det är ju sådant som händer. Löste det genom att helt enkelt ta bort rundan.

emilh

Aktiv medlem
KOM på Strava
Hur anmäler man då? Har ett par segment som titt som tätt tas av någon som åker tåg eller bil med datorn på i närheten, och då letat efter någon funktion att anmäla utan att hitta den. Ska sägas att jag uteslutande använder appen, kanske måste göras på datorn...

Jag tog själv ett KOM utmed E6:an i Göteborg när jag missade att pausa datorn vid kombinerad Brompton- och busspendling, så det är ju sådant som händer. Löste det genom att helt enkelt ta bort rundan.

ja, det måste göras från dator/via webbsiten.

Martinmat

Aktiv medlem
KOM på Strava

Du behöver ju inte ta bort hela rundan utan kan ”cropa” den å ta bort det sista som du körde med bil så har du resten kvar

Jenny W

Aktiv medlem
KOM på Strava
Jag upplever strava som allmänt buggigt för tillfället. De håller väl på med att uppdatera. Jag har tex två QOM på samma sträcka men får jag in på Aktiviteten är det två olika.
Gör en felanmälan, även om deras support så får man väl hoppas att någon på strava läser och loggar fel.

emilh

Aktiv medlem
KOM på Strava
Jag upplever strava som allmänt buggigt för tillfället. De håller väl på med att uppdatera. Jag har tex två QOM på samma sträcka men får jag in på Aktiviteten är det två olika.
Gör en felanmälan, även om deras support så får man väl hoppas att någon på strava läser och loggar fel.

Verkar ha råkat ut för samma sak på min runda igår (minus QOM):
Screenshot 2020-06-10 at 08.32.48.png

NLC

Aktiv medlem
KOM på Strava
Hahaha. Du är rolig du. Dagens bästa skämt.
Ah, de kanske har fullt upp just nu med gnälliga gratisätare. Men faktum är att de gånger jag flaggat autogenererade segment baserade på felaktig höjddata så har Strava-supporten gladeligen rensat bort dem. Problemen är bara att man. måste själv ha loggat på segmenten för att kunna flagga...

NLC

Aktiv medlem
KOM på Strava
Om man har Veloviewer kan man under fliken "Segments" sortera segmenten på "Leader VAM" och de flesta över 2500 brukar vara automatiskt skapade baserat på kass höjddata. Men man kan tycka att Strava borde kunna ha algoritmer för att detektera liknande situationer genom att t.ex. jämföra W/kg (för de som cyklat med effektmätare) och VAM och själva städa bland dåliga segment.

Maakus

Aktiv medlem
KOM på Strava
Om man har Veloviewer kan man under fliken "Segments" sortera segmenten på "Leader VAM" och de flesta över 2500 brukar vara automatiskt skapade baserat på kass höjddata. Men man kan tycka att Strava borde kunna ha algoritmer för att detektera liknande situationer genom att t.ex. jämföra W/kg (för de som cyklat med effektmätare) och VAM och själva städa bland dåliga segment.
Segmentet som jag postade :D
Capture.PNG

Bornlikethis

Aktiv medlem
KOM på Strava
Hej tog ett KOM igår och nu försöker tvåan flagga min legitima tur som att jag suttit i en bil. Första gången kan man åtgärda det enkelt själv men sedan går det inte och KOMet försvinner. Vad göra ? Någon som varit med om detta?

Bornlikethis

Aktiv medlem
KOM på Strava
Hur vet du att det är tvåan? Länka gärna segmentet.
Kan såklart inte veta säkert men misstänker det då det först flaggades som att vara i bil och sedan flaggades det för att vara felaktig aktivitetstyp. Man kan överklaga en gång men andra gången måste man kontakta support
Länk till segment.
Såhär såg det ut innan gårdagens aktivitet. Så om jag flaggar hans aktivitet som @mzi är inne på blir jag ju etta igen :)

Screenshot 2022-07-23 at 11.21.15.png

edit: ny tid var 7:29 som ger ett snitt på 46km/h (inte så mäktigt) men då har jag kört med min racer istället för gruscykeln.

Bornlikethis

Aktiv medlem
KOM på Strava
Haha tack för tipset! Får se till att plocka dem då. Håller er uppdaterade

Bengt-re

Aktiv medlem
KOM på Strava
Kan såklart inte veta säkert men misstänker det då det först flaggades som att vara i bil och sedan flaggades det för att vara felaktig aktivitetstyp. Man kan överklaga en gång men andra gången måste man kontakta support
Länk till segment.
Såhär såg det ut innan gårdagens aktivitet. Så om jag flaggar hans aktivitet som @mzi är inne på blir jag ju etta igen :)

Visa bilaga 569124

edit: ny tid var 7:29 som ger ett snitt på 46km/h (inte så mäktigt) men då har jag kört med min racer istället för gruscykeln.
43,4 km/h vid 276W låter inte rimligt. Känns minst 100W för lågt för att vara rimligt?

Bornlikethis

Aktiv medlem
KOM på Strava
Här kommer en liten uppdatering:
Återtog KOM:et igår och plockade ett annat från stackars Rafal idag.

Imorgon blir det ytterligare försök på ett par till som Rafal tagit. Om det går vägen kan vi kanske vänta oss en mindre polsk invasion bestående av åtminstone en arg cyklist, som kommit till Gotland för att återerövra sina stulna KOMs.

anderski

Aktiv medlem
KOM på Strava
Flag heter funktionen, via strava på webben.
Löses med crop, och ta bort felaktiga delen, via app eller dator.

Topp