Kombipedaler!?

Mathew

Medlem
Kombipedaler!?
Är sugen på nya pedaler då mina M515 är riktigt dåliga.

Det skulle vara bra med kombipedaler och då finns det ju en del, som tex Crank Brothers Candy C.
De har samma infästning som de mycket bra Eggbeater och väger extremt lite.

Men hur är de, går det bra att använda vanliga skor på dessa kombipedaler om man tex ska köra lite trail, tekniskt osv där man inte vill sitta fast? Eller sticker pinnarna upp för mycket? Är de lika lätta att klicka i och ur som Eggbeater?

Vad kan ni rekommendera? Får inte vara aldeles för dyra.. Ett alternativ kanske är M540, M520 eller XPedo, för de ser ut att vara enkla att komma i och ur och rensa på skit, men det blir isåfall inge kombi.

/Mattias

Kombipedaler!?
Jag har svårt att tänka mig ett par kombipedaler som funkar bättre än Mallets. Funkar utmärkt både iklickade och urklickade (med vanliga skor stör inte äggvispen alls).

Men dom är ju rätt mycket dyrare än ett par 520 (som jag köpt idag om jag skulle köpt mig ett par SPD-pedaler).

Kombipedaler!?
Fast frågan är om inte själva spd-pedalen känns under skon när man använder dem utan spd-skor.

Jag har inte testat just den modellem själv men tidigare generationer har inte fungerat särskilt bra med vanliga skor. Till och från affären fungerar det förstås bra.

Kombipedaler!?
Låter bra det där :)
Fast jag hade mer tänkt mig CB's Candy. Den är lagom stor och väger grymt lite.
Mallet är väl lite stor och tung tycker jag. Jag kör mest distans men det blir väl en del knöliga ställen också.

Men vad tror ni om Candy? Ser nästan ut som om "äggvispen" sticker upp mycket för vanliga skor. Är "ramen" runt kanske bara som skydd, eller?

/Mattias

Kombipedaler!?
Mathew !
Om du hade tänkt dig CB´s Candy eller Mallet så har Kadens ett erbjudande i senaste numret (3-04).
Ett års prenumeration + ett valfritt par Candy´s eller Mallet för 799:-

/ Robert

Senast redigerad av en moderator:
Kombipedaler!?
rob Skrev:
-------------------------------------------------------
> Mathew !
> Om du hade tänkt dig CB´s Candy eller Mallet så
> har Kadens ett erbjudande i senaste numret
> (3-04).
> Ett års prenumeration + ett valfritt par Candy´s
> eller Mallet för 799:-
>
> / Robert
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2004-05-11
> 18:10.

OK, kanske ska passa på :) Riktigt billigt ju!

Men först vill man ju veta lite hur Candy är, nån som hört nåt?

Kombipedaler!?
Jag kan varmt rekommendera Millet C pedalerna om du är ute efter en kombinationspedal som du både kan köra iklickat och "urklickat" med. De fungerar utmärkt med vanliga skor då clipset fjädrar ut. Dessutom medföljer längre tänder som sitter i framkant och bakkant av pedalen (rostfri tandad polerad plåtbit). Pedalerna känns grymt gedigna och funkar ypperligt. Jag är helt såld på dem. Gav dock lite mer än 799kr, 999kr närmare bestämt. Det var ett panikköp då jag ville ut och åka och stod helt utan pedaler då jag just hade totalsabbat plattformspedalerna (DMR V12). Men det var det värt! =)

Kombipedaler!?
Tycker att Candy är en designpedal, dvs den lilla platformen runt vispen ser inte ut att ha någon större effekt förutom att den ska se fräck ut. Mallet däremot har bättre plattform som ser ut att fungera. Dessutom tappar du möjligheten med att klicka i från fyra håll när du har en plattform runt vispen. För XC borde alltså den vanliga CB pedalen utan plattform fungera bäst.

/Leo

Kombipedaler!?
OK, jag tror ändå inte jag behöver klicka i från fyra håll. känns lite onödigt. Har en känsla att Candy inte heller har så stor funktion,, fast lätta är de.

Men vart finns det där erbjudandet? Jag hittar det inte.

EDIT: Missade att Rob skrev senaste numret.. Går det att se på internet, jag hittar inget där iallafall, måste man gå in på biblioteket och kika? för jag tänker inte köpa om jag ska börja prenumerera.

Kombipedaler!?
Mathew: Det följer med en lapp i senaste Kadens tidningen, dvs nr 3 2004. Den har nog inte dykt upp i affärerna än. Annars har jag en lapp liggandes som jag inte kommer eller kan använda...eftersom jag redan är prenumerant...

/Leo

Kombipedaler!?
Leo Skrev:
> Mathew: Det följer med en lapp i senaste Kadens
> tidningen, dvs nr 3 2004. Den har nog inte dykt
> upp i affärerna än. Annars har jag en lapp
> liggandes som jag inte kommer eller kan
> använda...eftersom jag redan är prenumerant...
>
> /Leo
>
>
> -----------------------------------
> ...man lever bara en gång...

Leo: Om du orkar och har lust kan du få skicka ett "privat meddelande" till mig (så får vi testa nya happy) där du kan skriva det som står på lappen, så jag får lite koll på vad det är som gäller. Det vore sjysst!

/Mattias

Kombipedaler!?
Mathew: Jag kan ta och skanna in den, det står faktiskt att en kopia duger helt ok ifall man vill beställa. Jag mailar den till dig så kan du om du vill skriva ut den. :-) Någon annan som vill ha?

/Leo

Kombipedaler!?
Leo Skrev:
> Mathew: Jag kan ta och skanna in den, det står
> faktiskt att en kopia duger helt ok ifall man vill
> beställa. Jag mailar den till dig så kan du om du
> vill skriva ut den. :-) Någon annan som vill ha?
>
> /Leo
>

Man tackar man tackar!!! :)

Kombipedaler!?
Idag gjorde jag ett litet panikköp jag med hos dr Eker, Spenderade mina sista slantar på Crank brödernas Mallet C. Skulle aldrig ha testat Cal's i helgen :D. Anyhow, funktionen är hur bra som helst. Det är verkligen 2 pedaler i en.

Testade även Shimanos motsvarighet innan men tyckte att deras spd mekanism "stack upp" för mkt och störde känslan för mkt när man kör urklickad.

CB Candy ser jag ingen som helst vits med. Korgen runt äggvisp-mekanismen är alldeles för liten för att ha någon egentlig funktion. Jag tror det mer ett marknadsknep för att få folk mindre "nervösa" för ursprungsvisparnas skinny-look.

Kombipedaler!?
Leo:

Man kan klicka i likadant på Mallets som på de vanliga äggvisparna; Framifrån, bakifrån och uppifrån. Underifrån känns svårt däremot! :-)

Rippa:

Haha! Underbart!

Själv gav jag 805:- eller vad nu Cyclecomponents tar. Över 800:- iallafall.

Kombipedaler!?
Leo Skrev:
> Mathew: Nu har du post. :-)
>

Tack! Men vart skickade du den? Till vm01maho@skola.sundsvall.se ? Har inte fått nåt än iallafall (21.41)
Tomt på "Happy-mailen" också.

Kommer väl snart...

EDIT: 22:26 kom det till min msn-mail.. Kanske ska säga att den mailen använder jag bara för att kunna använda msn. Annars använder jag vm01maho... ^

Tack!!!

Kombipedaler!?
Leo Skrev:
> Jag mailar den till dig så kan du om du
> vill skriva ut den. :-) Någon annan som vill ha?

Ja men så, lägg upp den här på forumet (eller bränn iväg ett mail åt mitt håll).

Tack :)

Kombipedaler!?
Rippa Skrev:
>
> CB Candy ser jag ingen som helst vits med. Korgen
> runt äggvisp-mekanismen är alldeles för liten för
> att ha någon egentlig funktion. Jag tror det mer
> ett marknadsknep för att få folk mindre "nervösa"
> för ursprungsvisparnas skinny-look.

Jo man kan tro det..
Men jag gick in på CrankBrothers hemsida och på första sidan har de en STOR bild på just Candy. Fast den värsta modellen då, Candy Ti.

Undra varför de vill visa just Candy så stort? Kanske är de mycket bra pedaler, som kanske ska konkurrera med alla andra SPD, TIME och XPedo fast med just äggvisparklicken istället.
Eller så är det bara så att detta är lättviktspedaler, som inte har någon speciell funktion utöver de övriga... förutom vikten då. Den väger 126g/pedal, alltså 252g/par. Jämför det med M959 som väger 354g/par!!!
Men det lär ju bli lite mer stabilt iallafall jämfört med vanliga eggbeaters. Men Mallet är nog ett stort språng iväg från Candy.

Kombipedaler!?
Cal o Jomper: Hur bra är Millet C pedalerna som plattformspedaler med vanliga skor?
Skiftar nu mellan SPD och ett par kassa Wellgo flatties beroende på aktivitet.
Funderar nu på nya/bättre flatties el ska man kanske köpa Millet istället?

/Micke.

Kombipedaler!?
Med vanliga skor tycker jag att de fungerar bra och med mina SPD-skor (Shimano MP-66) fungerar de helt okej om man står på bakre delen av skon där det inte finns något clips. Mina DMR V12:or hade betydligt bättre grepp mot sulorna och en större yta att stå på. Men för att vara kombinationspedaler är de mycket bra. Jag har jämfört med Shimano MX 646 / 647 pedaler och tycker att man står betydligt bättre på Mallet C pedalerna. Clipset är ivägen på shimano pedalerna och man får inte lika bra fäste pga. sämre dubbar.

Jag funderar dock på att ha ett par plattisar att alternera med när leklusten tar över totalt. Samtidigt gillar jag att sitta fast med fötterna även när jag trixxar, men det sliter en del på kroppen med alla vurpor *aj*. Orkar snart inte räkna hur många gånger jag har landat på rygg efter att ha lekt lite för ivrigt på bakhjul i olika situationer. Måste verkligen sluta vara iklickad annars slutar det nog illa. Tur att Camelbaken skyddar lite i alla fall. =)

Kombipedaler!?
Som Rippa och Cal skrev så fungerar Mallet som två pedaler. Clipsen fjädrar tydligen ner så de känns inte. Har själv inte testat men de verkar vara väldigt nöjda med dem.

Är det skillnad i i- och urklipp mellan de olika eggbeatermodellerna? Det är ju så stor prisskillnad så man kan ju undra om de billiga verkligen är så lätta att klicka i och ur.
Hur är det?

/Mattias

Kombipedaler!?
På Mallet C pedalerna kan man uppnå stor skillnad i ur- och iklickning beroende på hur man monterar klossarna i förhållande till sulan. Vilket håll man sätter klossen åt (vänder man klossen 90 grader så krävs en större vinkel för att klicka ur o det blir lite svårare att klicka i).

Kombipedaler!?
cal: Ett tips: ett finger på bakbromshandtaget tar ner dig på jorden igen istället för att lägga dig på rygg när det börjar gå för långt bakåt... ;-) Har faktiskt aldrig gjort en rygglandning, än, trots att jag kör med SPD.

TnT: mail är på väg...

/Leo

Kombipedaler!?
Tack för hälsorådet Leo, jag vet. =) Ibland är man dock lite för ivrig och kommer åt bromshandtaget lite försent istället, då sker förloppet otäckt långsamt då ett slags jämnviktsläge uppnås utan att man har chans att slänga sig över styret för att häva jämnvikten åt rätt håll. Jag gled på bakhjulet i hög fart utför en klipphäll idag, kanske 8 meter. Allt var under kontroll mha. bakbromsen tills jag kom ut på en äng där klipphällen slutade och kände att jag hade grejjat biffen och kunde andas ut. Släppte upp bromsen och for direkt bakåt på rygg. Tappade andningen totalt och blev ganska chockad. =) hah!

Nåväl, man lär sig av sina misstag och snart sitter nog bakhjulsåkandet lite bättre. Kul är det i alla fall, även om det gör rättså ont när det går åt skogen.

Kombipedaler!?
Får väl erkänna att man klockat ett par fina ryggladningar under våren =)
Drog b.la. på ett klockrent överslag ute på gatan hemmavid precis framför en tjej som satt och krafsade i sitt trädgårdsland..
Dunkade i ryggen rejält blev liggande ett tag. Samlade ihop mig o svingade mig upp på hojen igen försökte sedan så oberörd som möjligt cykla vidare =).

/Micke.

Kombipedaler!?
Cal: Hmmm... vänder du klossen 90 grader blir det j-lar i mig konstig vinkel... :D Fötterna pekar tvärs ut som spröt i så fall.

Min bästa spd-vurpa måste vara när jag i Hagaparken körde en wheelie på framhjulet utför en hyfsat brant grässlänt. Jag såg inte kaninhålet som var täckt med gräs och resten kan ni räkna ut... Oooooooooooover the bars i went. Men i ställer för att hamna på rygg med cykeln i vädret som en upp-o-nedvänd skalbagge så hade jag sådan fart att jag for runt nästan ett helt varv som i en kullerbyta. Nu kom jag givetvis inte runt helt så att jag hamnade sittande på cykeln igen. Men tillräckligt för att hamna sittande med baken i gräset med utsträckta ben, fortfarande iklickad och med cykeln, perfekt upprätt, stående framför mig.

Innan jag riktigt fattat vad som hänt hör jag en liten pojkröst yla till sin morsa:

"ÅHH såååååg 'ru... Faaaaaaaan va coolt - CYKEL-JUDO"!!!!

Skall tillägga att jag aldrig lyckats göra om det "judokastet" :D

Kombipedaler!?
Ehm, mja. 180 grader underlättar ju. Annars blir det jobbigt för knän, höfter och fotleder att hojja. ;-)

Sjysst judo-trick där Rippa. Den måste jag testa på nån gång... framhjuls-wheela utför en brant grässlänt med grästäckta kaninhål. Låter klart utmanande. =)

Kombipedaler!?
Cal: Fast att vända på klossen 180 grader gör ingen skillnad för urstegsvinkeln. Titta på klossarna. Den ena är märkt med två ringar. Beroende om du placerar den på höger eller vänster sko får du olika ursteg. Låter konstigt kanske men klossarna är assymetriska i det avseendet att det är ingen skillnad på vad som är upp och vad som är ned. Det är alltså placering på höger resp vänster sko för en viss kloss som gör skillnaden.

Kombipedaler!?
Om du hade tänkt dig CB´s Candy eller Mallet så har Kadens ett erbjudande i senaste numret (3-04).
Ett års prenumeration + ett valfritt par Candy´s eller Mallet för 799:-

Jag är SUGEN!!!!! Jag har ett par Shimano 515 nu och om så bara meteorologen talar om regn så kleggar de där J-vla pedalerna igen. Har funderat på Shimano 520 men tycker ju att CB´s är klart snyggare och jag tror starkt på funktionen. Har dock varit lite osäker på vanliga eggbeaters då de ser riktigt osköna ut att använda utan att vara iklickad. Som halvusel cyklist vill jag gärna dra ur skorna ur pedalen om jag ska tex balansera på någon smal spång eller dylikt och då trampa med foten lös.

Ska rusa till LBS (Lokala Blask Shopen) och införskaffa denna eminenta tidskrift redan i dag.

Tackar för tipset Robert.

;~}

Kombipedaler!?
Tipset var med tanke på om någon ville köpa pedalerna till ett bra pris.

Jag kör faktiskt inte med någon av dessa själv utan Shimano´s 520 pedaler, vilka jag kan rekommendera. Både billiga och funktionella.

/ Robert (inloggad på jobbet)

Kombipedaler!?
Jag hittade en gammal recensition av Mallet C i MBUK. Håll till godo...
Mallet.jpg

Kombipedaler!?
Verkar som om de är hur bra som helst.

Men vad betyder egentligen "There's a large amount of float and slight lateral play, so the pedal doesn't ghost release"?

/Mattias

Kombipedaler!?
Det är gott om flyt(?) och obetydligt spel i sidled så pedalen spöksläpper inte(släpper inte när den inte ska)
large amount of float får jag inte riktigt ihop...

Kombipedaler!?
float = man kan vinkla foten ganska mycket utåt/inåt. 15 grader eller 20 grader beroende på hur man sätter klossarna. Kändes superskönt för mina knän jämfört med SPD som inte har lika mycket "float".

Jonas

Kombipedaler!?
Ur artikeln "... and its quite easy to round off the Phillips headed screws that hold the traction plates in place"

NO SHIT!!! Fråga boysen på drSpoke som monterade mina Mallets. Nåväl, det är hittills den enda nackdelen jag hittat med dessa pedaler. Skruvarna lock-tite:ade från fabrik men jag tyckte mer det påminnde om en regelrätt svetsfog. Jag hade garanterat fått årets Kalle Anka utbrott om jag gett mig på det där själv hemma i snickarboden.

Kombipedaler!?
Mathew skrev:
>There's a large amount of float and slight lateral play, so the pedal doesn't ghost release"?

Betyder inte detta att precis som Jomper skrev att man kan vinkla och föra foten ganska mycket i sidled (a large amount of float) men att det endast glappar i höjdled väldigt lite (slight lateral play)?

Tillbaka
Topp