Kommer inte överrrens med mina nya Fast Trak däck.

InlineOla

Aktiv medlem
Kört med Fast Traks i 6-7 år och alltid varit väldigt nöjd, passar utmärkt till min cykling vilket innebär xc och en del utflykscykling på stig, ofta i ganska hög fart. Minimalt med ler- och vintercyklande. Gamla däcken har varit Fast Trak CONTROL 2Bliss Ready T5.

Förra veckan sulade jag om till "nya" Fast Traksen, flexlite T5/T7 mix.

Tycker det rullar påtagligt sämre på asfalt och tycker det kränger mer i kurvorna vid samma tryck som jag "alltid" kört (typ 18psi bak, 16 fram).

Googlat lite och flexlite innebär vad jag förstått det att sidoväggarna är lättare/klenare, vilket kanske kan förklara krängandet?

Gamla däcken var T5, nya är T5 i mitten och det mjukare T7 i sidorna. Vet inte om detta i kombo med de klenare sidoväggarna förklarar sämre rull på asfalt.

Fler som upplevt liknande gamla vs nya Fast Trak? Vad göra, höja trycket? Som det är nu är jag mest sur o vill ha tillbaka mina gamla däck.

Intressant! Kör också Fast Trak CONTROL 2Bliss Ready T5 som bakdäck, och Ground Control i samma casing/gummi, 22-24psi bak och 19-21psi fram.

Jag hade höjt trycket i ditt fall. Jag ser att det inte är samma gummi, med rullmotstånd mellan nya och gamla casing borde inte vara så annorlunda enligt https://www.bicyclerollingresistanc...x-lite-vs-specialized-s-works-fast-trak-t5-t7

Deras "lågtryckstest" är väl vid 1.7 bar/~24psi, vilket kanske inte är jättelågt. (Air Trak är ersättaren till Renegade så det ska inte jämföras med, nya Fast Trak finns inte med att välja på.) Kan vara att skillnaden är större vid lägre tryck, om det mjuka T7 kommer i spel och/eller sidoväggarna inte orkar hålla emot.

Jag provar en tryckhöjning nästa runda. Är inget proffs som märker 3-5W högre rullmptstånd men tycker det varit påtaglig skillnad mot dom gamla däcken. Likaså krängandet i kurvorna.

Jag kan tipsa om att köpa gamla däck. Då vet man att man är nöjd och man hittar de ofta med bra pris. Jag gjorde så med mina Specialized Tracer däck där gamla är bättre än nya.

Kanske funkar nya Fast Track bra fram. Lite sämre rull (om det nu stämmer) är mindre problematiskt där och mer kantgrepp en större fördel. Då kan du köra gamla versionen bak.

Jag kan tipsa om att köpa gamla däck. Då vet man att man är nöjd och man hittar de ofta med bra pris. Jag gjorde så med mina Specialized Tracer däck där gamla är bättre än nya.

Kanske funkar nya Fast Track bra fram. Lite sämre rull (om det nu stämmer) är mindre problematiskt där och mer kantgrepp en större fördel. Då kan du köra gamla versionen bak.

Bra tips, har ett av gamla modellen som är i ok skick. Har också googlat lite o sett om jag hittar de gamla nånstans men det ser mörkt ut.

Senast ändrad:
Förra veckan sulade jag om till "nya" Fast Traksen, flexlite T5/T7 mix.

Tycker det rullar påtagligt sämre på asfalt och tycker det kränger mer i kurvorna vid samma tryck som jag "alltid" kört (typ 18psi bak, 16 fram).

Googlat lite och flexlite innebär vad jag förstått det att sidoväggarna är lättare/klenare, vilket kanske kan förklara krängandet?
Hos åtminstone lvg och graveldäck brukar lättare sidoväggar vara synonymt med smidigare och följsammare stomme ("supple casing")
vilket brukar tolkas som en fördel och ett tecken på ett bättre däck.
Vad göra, höja trycket?
Att anpassa trycket även efter däckets smidighet brukar också rekommenderas

Vild spekulation; tillverkar man däck på ett annat sätt för att nyttja stöd från korvar?

Edit, omformulering

Senast ändrad:
Tack för info! Har gamla Fast Trak jag gillar som sjutton, sneglade lite på nya (skulle tipsa en polare om nytt däck) men då kanske jag ska låta bli ge det tipset 🤩

Tack för info! Har gamla Fast Trak jag gillar som sjutton, sneglade lite på nya (skulle tipsa en polare om nytt däck) men då kanske jag ska låta bli ge det tipset 🤩
Jag får nog labba lite till med trycket innan avrådan från köp, men jag kan ganska konfident säga att de inte uppför sig riktigt som gamla fast traks vid samma tryck. De kanske är bättre i vissa situationer, sämre i andra, det får tiden utvisa, men har man "alltid" kört på ett däck och varit jättenöjd med det är man kanske inte pigg på förändringar.

Kört 2 rundor med högre tryck, 20/18 vs 18/16 psi (eller ibland 17/15) som jag hade på gamla däcken. Rullar bättre och mindre krängande i kurvorna, känns mer som gamla fast traksen men över rötter och stenar känns det att man har lite högre tryck. Hursomhelst gillar jag däcket betydligt bättre på detta tryck än på trycket jag körde gamla fast traksen. Tveksam dock om det kommer bli en favorit i klass med dom gamla.

Tillbaka
Topp