Kompablitet Shimano 10- och 11-delade kedjor?

Bele

Aktiv medlem
Kan jag använda en 10S CN-6701 kedja tillsammans med en GRX RD-FX400 bakväxel? Det ska inte funka enl Shimano. Dock ska enl Shimano kedjan funka med en CS-HG500-10 kassett. Detsamma gäller för bakväxeln. Vad är det som skiljer CN-6701 från CN-HG95?

@Lingon tipsade i en annan tråd att man kan köra Shimanos 11-delade kedjor även på Shimano 10-delade komponenter. För- och nackdelar med det?

Kan jag använda en 10S CN-6701 kedja tillsammans med en GRX RD-FX400 bakväxel? Det ska inte funka enl Shimano. Dock ska enl Shimano kedjan funka med en CS-HG500-10 kassett. Detsamma gäller för bakväxeln. Vad är det som skiljer CN-6701 från CN-HG95?

@Lingon tipsade i en annan tråd att man kan köra Shimanos 11-delade kedjor även på Shimano 10-delade komponenter. För- och nackdelar med det?
De' ba' å kör!

Du kan inte köra 10- kedja på 11-delat men rvärtom är inget problem. Kanske rentav växlar bättre.

De' ba' å kör!

Du kan inte köra 10- kedja på 11-delat men rvärtom är inget problem. Kanske rentav växlar bättre.

Gällde svaret även frågan om 10S CN-6701 kedja tillsammans med en GRX RD-FX400 bakväxel?

Finns det någon nackdel med 11-delat på 10-delat (annat än att de är dyrare) som tex livslängd?

Bike chain compatibility, speeds, lengths and types explained https://share.google/jVyf7KKXJvozYTMcU

Intressant artikel, men den svarar inte på frågan utan ger istället snarare det motsatta budskapet.

"Second, cassette sprockets have got closer together and narrower. Chains have become narrower to match, which limits their compatibility between drivetrains with different numbers of gears. Therefore, you can’t run a 12-speed chain with an 11-speed sprocket set, for example, and it means that if you’ve got an 11-speed drivetrain you’ll need an 11-speed chain.

The width of chains for different numbers of gears, according to Park Tool is:

• 13 rear cogs – 4.9 mm
  • 12 rear cogs – 5.3 mm
  • 11 rear cogs – 5.5 mm
  • 10 rear cogs – 6 mm"
"You can't replace an 11-speed chain with a 9-speed chain as there will be incompatibility issues due to the differing thickness of both chains.

While there is some room for interchangeability through the differing speeds, it's best to replace like with like and pick a chain designed for the number of speeds your bike has."

Intressant artikel, men den svarar inte på frågan utan ger istället snarare det motsatta budskapet.

"Second, cassette sprockets have got closer together and narrower. Chains have become narrower to match, which limits their compatibility between drivetrains with different numbers of gears. Therefore, you can’t run a 12-speed chain with an 11-speed sprocket set, for example, and it means that if you’ve got an 11-speed drivetrain you’ll need an 11-speed chain.

The width of chains for different numbers of gears, according to Park Tool is:

• 13 rear cogs – 4.9 mm
  • 12 rear cogs – 5.3 mm
  • 11 rear cogs – 5.5 mm
  • 10 rear cogs – 6 mm"
"You can't replace an 11-speed chain with a 9-speed chain as there will be incompatibility issues due to the differing thickness of both chains.

While there is some room for interchangeability through the differing speeds, it's best to replace like with like and pick a chain designed for the number of speeds your bike has."
Det gör den men praktiken visar annat. Vad som är intressant är kedjan innermått som är lika på 10-11-12.
Vi som inte bryr oss behöver inte visa hänsyn rill annonsintäkter.

Intressant!
Man kan alltså generellt köra 11-delade kedjor på 10-delade kassetter. Jag har ett gäng cyklar (lvg) med endera shimano 11 eller 10-delat. Då kan jag för enkelhets skull begränsa mig till 11-delade kedjor framöver. Det kommer underlätta underhållet. Kan man också fortsatt blanda Shimano och Sram-kedjor? Det skulle underlätta ytterligare.

Intressant!
Man kan alltså generellt köra 11-delade kedjor på 10-delade kassetter. Jag har ett gäng cyklar (lvg) med endera shimano 11 eller 10-delat. Då kan jag för enkelhets skull begränsa mig till 11-delade kedjor framöver. Det kommer underlätta underhållet. Kan man också fortsatt blanda Shimano och Sram-kedjor? Det skulle underlätta ytterligare.
Det går alldeles utmärkt. (och det går bra att köra 12-kedjor på 11vx om du har det) Undrar om det inte går att köra 12-kedjor på 10 med. Innermåtten är ju desamma. Har ingen 10 vx själv, men nån har kanske provat?
Det är väl först from 12-delat man har börjat med märkesinlåsning, ”Flat top” och diverse andra dumheter.

Bike chain compatibility, speeds, lengths and types explained https://share.google/jVyf7KKXJvozYTMcU
Intressant artikel.
Hade tänkt smälla på ett 105 10s vevparti tillsammans med Deore 9s bakväxel som jag har i lådan. Enligt artikeln så skiljer innervidden på kedjorna 0,5-1,0 mm. Är alltså 9s och 10s inte kompatibelt? Deore är ju dessutom mtb..

Intressant artikel.
Hade tänkt smälla på ett 105 10s vevparti tillsammans med Deore 9s bakväxel som jag har i lådan. Enligt artikeln så skiljer innervidden på kedjorna 0,5-1,0 mm. Är alltså 9s och 10s inte kompatibelt? Deore är ju dessutom mtb..
9- och 10- skall inte vara kompatibla just pga innervidd men det är väl bara att testa om du har grejorna hemma? Men det är nog främst bakväxeln som kommer att spöka om det är fel.
Om det är mtb eller lvg är väl skit samma åtminstone så länge vi pratar 11 eller tidigare.
Glöm inte att dela med dig av dina erfarenheter om du testar.

Beror nog på om man har framväxel. Korgen kanske inte flyttar en för smal kedja tillräckligt för att den skall växla. Men bra om någon testar.

Dessutom kan en för smal kedja kanske hamna med plattorna ovanpå tänderna av mindre drevet. Jag hade detta problem när jag bytte innerdrevet på en Ultegra vevparti från 34t till 38t, stora drevet är lite koniskt och distansen mellan den och tänderna på mindre drevet blev för stor. Jag löste det med lite eltejp.

Jag har haft problem med 11s kedja på 10s. Har inte fått rätt på varför men när jag senare försökte använda kedjan på 11s så var den förstörd så oklart vad som hände

Kört några år nu med 12-delade kedjor på mina i övrigt 11-delade system. Har funkat kalas! Kör även kedjor för 9- och 8-delat på 6-7-8-delade system.

Vet du om 8s reglage typ Sora funkar på 7s? Alltså om de har ungefär samma vajerdrag?
bara växlarna som du kan byta, reglage och kassett måste ha lika många växlar för att funka optimalt. 6-7-8-9 och 10-delade Shimano-växlar, med undantag för vissa Dura Ace och 10-delade Tiagra, har samma vajerdrag.

Jag misstänker att om man har en narrow/wide klinga så vill man inte ha en kedja för fler växlar än den är designad för.

Nej, innerbredde av kedjan är samma vid 10/11/12-delat och man kan blanda alla NW med alla kedjor. Undantag brukade vara Shimano 12-delade kedjor som har mindre utrymme mellan yttre plattorna, men de flesta nya drev tar den också. Jag orkar inte hålla koll på Srams el-drivlinor, antar att man inte kan blanda där.

Nej, innerbredde av kedjan är samma vid 10/11/12-delat och man kan blanda alla NW med alla kedjor. Undantag brukade vara Shimano 12-delade kedjor som har mindre utrymme mellan yttre plattorna, men de flesta nya drev tar den också. Jag orkar inte hålla koll på Srams el-drivlinor, antar att man inte kan blanda där.
Innerbredden på inre länkarna ja, men eftersom totalbredden är mindre på kedjor för fler växlar måste plattorna vara smalare så då måste utrymmet mellan de yttre länkarna vara mindre. Men det kan vara så att det är inom felmarginalen för n/w klingor.

Innerbredden på inre länkarna ja, men eftersom totalbredden är mindre på kedjor för fler växlar måste plattorna vara smalare så då måste utrymmet mellan de yttre länkarna vara mindre. Men det kan vara så att det är inom felmarginalen för n/w klingor.

Jag gissar att de flesta NW-drev utvecklades när 11-delat redan fanns och marginalen räckte till 12-delat (förutom Shimano).

Tillbaka
Topp