Kompatibilitet vevlager och vevar med 30 mm axel?

JojjeM

Aktiv medlem
Nån som har praktisk erfarenhet eller koll på om det funkar att mixa vevar och vevlager (MTB, vanlig 73 mm gängat) mellan olika tillverkare som använder 30 mm axel, typ Race Face, Hope, Rotor, e*thirteen?

Hittade bland annat dessa tredjepartslager som verkar antyda att ”det beror på” om det funkar :)

http://www.enduroforkseals.com/id479.html

Anledningen till att jag frågar är att jag funderar på RF-vevar men deras egna lager verkar hålla riktigt usel kvalitet om man kollar användarbetyg i webbshopparna.

/Johan

Edit: lade till ett frågetecken i trådtiteln

Senast ändrad:
Kan inte svara generellt, men Rotors bsa-lager för 30mm axel funkar finfint till racefacevevar i allafall. Sen om de håller lika dåligt eller bättre än rf, det återstår att se.
Planerar byta endast lagren när de e slut sen, inte hela koppen alltså. Har dått dör mig att det ska gå!

Aha, intressant. Och du behövde inte labba med några extra distanser på axeln? Det har jag sett nån behöva för att få det att lira med Hopes lager.

Möjlighet att byta bara lagren är ju helt klart ett plus.

/Johan

Nä de var bara att smacka på!
Racefacevevarna har förvisso en spännring, men den ligger typ mitt i registret så ser ingen anledning till att det skulle vara något annorlunda mot om jag haft racefacevevar.
Fungerade nästan obehagligt smidigt med gängade koppar för övrigt (:

Inget svar på något vettigt.

Men jag har med framgång bytat lagerna i mina hope koppar. Klart billigare än att köpa helt nytt :p

Det blev Rotor. Stort plus för att verktyg/adapter följde med så de gick att dra med vanlig nyckel för HT-II. Däremot fick jag stoppa en liten distans på axeln på drivsidan. Utan den gick spindeln inte fritt från koppen när man ställde förspänningen utan det kärvade.

Nu återstår bara att se hur det håller, men med tanke på hur mycket (dvs mycket lite) jag cyklar så ska det nog bli bra.

20180404_190004.jpg

/Johan

Tillbaka
Topp