Kona Dew FS, ett bra val eller mest skit?

styrmanstake

Ny medlem
Hej.

Jag står i begrepp att avsluta en affär på en Kona Dew FS. DR Dew var förstavalet.
Den kommer kosta mig 750 us dollar. Inte så himla bra fynd om man ser att dom säljs ut för 5800 kr just nu. Då tillkommer iofs frakt.

Hur är det med prissänkningarna just nu på 2008:orna? Dom verkar ha kommit igång här hemma men i USA är det ännu tyst. Någon som sett rea på denna cykel i USA?

Är det ett helt okej val om man ska ha hojen till att rulla runt i stan?
Hur funkar den låsbara framgaffeln?
Jag tänkte frakta mitt barn lite i en barnstol också. Tips på vilken jag ska välja tas tacksamt emot.

Tacksam för svar och input i största allmänhet.

Ska du bara rulla runt i stan så behöver du ingen dämpad framgaffel. Har en Dew Plus (utan dämpgaffel) och skulle inte vilja ha en dämpgaffel på den.

På komponentnivå verkar den helt ok, duger alldeles utmärkt för att köra i stan, med ett stort plus för hydrauliska skivbromsar.

Enda frågetecknet för min del är gaffeln. Suntour är ett rejält nerköp om man jämför med resten av cykeln, men funkar säkert för stadstrafik. Jag kan dock inte låta bli att tycka att det är pengar i sjön att dämpning på en stadscykel: Du har ingen direkt nytta av den (om du tycker att det är för stötigt, skaffa fetare däck), den kostar mer än en stel gaffel och det är en extra sak som kan gå sönder.

Den kommer ju med denna gaffel och även jag tycker det är lite onödigt.
Men om jag fattat det rätt så är övriga "slitdelar" av bra kvalité och det väger ju upp lite.
Deore XT var grejen när man var ung :).

För ett pris av ca 4700 kr så kanske man inte kan få allt precis som man vill ha det.

Den är ett telefonsamtal bort men som sagt jag ville ha lite olika åsikter. Jag tackar.

Jag köper inte grisen i säcken alltså?

4700 låter som ett bra pris tycker jag...då kanske man kan leva med lite gung fram, kanske till och med byta till en billig stel gaffel i framtiden.

Okej, det blev affär.
Fick ner priset lite så den gick loss på 4300 kr.
Så när den "sura" gummigaffeln är slut är det bara att styva upp den med en snygg rak och stel sak.

Ska bli riktigt skoj att ha en okej cykel igen.

Sist var det Scott Windriver om någon minns den:)

Nu är jag lite bitter på stadscykeln jag köpte förra året =( 4000 för en specialized-cykel med v-bromsar och alivio-växlar. Bra pris som sagt...

Jaha! Då kan vi summera 10 års ägande av Konan. Överlag är jag nöjd.
Som var uppe tidigare i tråden så var framgaffeln helt onödig. Cykel blev ordentligt svampig pga den men jag cyklade mest till dagis med den de första 4 åren. Korta sträckor.

De senaste åren har jag cyklat mer aktivt för motion och den har funkat fint till det också. Asfalt och lite grusvägar ca 6 mil i veckan när jag "legat" i.
Den flexande sadelstolpen var trevlig i början men mattades efter ett tag och gav mest en känsla av att sadeln var lös. Dvs en helt menlös pryl.

Nu efter alla åren har växlarna givit upp och jag lämnade in den för service.
Byte av bakre kassett, främre kuggkransar, lite vajer och ett utslitet styrlager gör nu att jag sitter på valet att köra den till tippen.
Enligt reparatören så behövdes även främre vevpartilagret bytas då man ändrat någon standard och den model jag har inte fanns längre.
Kan det verkligen stämma?

Nåväl kostnadsförslag på ca 5000kr gör att jag överväger en skrotning.

Möjligt nästa inköp?
Tittar på något mer motionsinriktat då jag gillar att hoja runt.
Specialized Allez DSW Elite ligger bra i pris. Men även begagnat kan vara intressant.
Priser runt 8-10 000kr kan jag nog lägga.

Tar tacksamt emot tips.

Hörs om 10 år! :)

Senast ändrad:
5000 låter jävligt mycket för det där... Borde går att få för hälften, i alla fall om du köper lite delar själv.

Bara du vet hur mycket du trivts med cykeln och om det är värt att skaffa ny :) Skrota tycker jag i alla fall är ett värdelöst alternativ, sälj istället som renoveringsobjekt.

Man kan nog ordna det där oerhört mycket billigare om man ids greja lite själv. Ta lite bilder på vevparti och dylikt i sådana fall så kan du nog få förslag på lämpliga ersättningsdelar. Även om du är sugen på en ny cykel så är det ju bra att ha en "fulcykel" att köra på vintern, parkera utomhus osv.

Senast ändrad:
Jag känner väl att jag för en hyfsad peng får en uppdatering av min cykelpark.
Vilket jag ibland känner skulle vara skoj.
Konan får bli fyllehojen eller gå till försäljning. Jag gissar man inte får mer än 500kr för den så då kan det kvitta.
Kastar jag med min snygga Brooks-sadel kanske jag kan får 1000kr. :)

Ett alternativ är ju att lämna in den hos någon annan och se vad dom säger. Cykelverkstäder finns ju lite över allt numera.
Jag orkar inte skruva själv.

Det är några växlar i de övre regionerna som är slitna, resten funkar fint. Så den kommer funka fint som fulcykel i säkert 10 år till.
Det behövs ju en sådan om man satsar på en mer renodlad motionshoj.

Tack för feedback.

Senast ändrad:
Köp ny cykel, sen kan du fixa felen på Dewn i lugn o ro, samtidigt som du lär dig mycket om meka cykel! =)
Sen har du två hojar. ;)

Tillbaka
Topp