KONA mtb, Vad är så bra med dem??

Jojje

Ny medlem
Hej

Jag, som många andra här, ska köpa en ny cykel. Hade tänkt mig en budget på ca 7000 kronor, (den låg på 5000 först men efter några veckor här på forumet så ger man med sig till slut).

cross country, hardtale (är XC en förkoretning på cross country?) Vill ha en

Väldigt många prisar KONA:s cyklar, i min prisklass ex. KONA BLAST.
Vad är det som är så bra på den egentligen?, har tittat på komponenter, acera-x växlar??, vad är det?
har förstått att den har en bra gaffel. Men hur är det med andra komponenter, ram mm. Någon som vet vad den väger?

Skulle vara kanonbra med lite upplysningar!

jojje

Kona är väl inte bäst på något men inte sämst heller. Vissa modeller är mer prisvärda än andra. Jag tror (rätta mig om jag har fel) att vad Kona lyckats med är att sätta ihop vettiga märkes komponenter med bra ramar och ändå lyckas hålla priset nere.

Oscar

kv.gif

Litet trist men väldigt stabilt.

Aha, tack för era svar.

KONA kanske inte lämpar sig jättebra för allroundcykling (mycket landsväg altså), Jag vill inte ha en hybrid, UTAN en MTB som är lämpad för väg (men ska tåla lättare skog utan problem)

* hardtale XC
* hyfsad gaffel, behöver som sagt inte tåla för höga hopp o dyl.
* åtminstånne deorekomponenter, (nån alivio här och var skulle kunna vara ok beroende på vad det är)
* skivbromsar ej nödvändigt, lägger hellre pengar på bra ram

Går det hitta en cykel som matchar dessa krav för under 7000?

MVH

Joel

Kona är vanliga i Sverige. Därmed borde också den som sköter agenturen sköta sig bra? Och det kan ju vara skönt om något händer med cykeln som ska gå på garantin. Jag vet inte om Kona är bra på detta men jag antar det.

Jag har fått kritik för att vara oseriös. Nu skall jag vara seriös.

Det finns två stora märken i Sverige som har ALLA typer av MTB´s. Det är Scott och Kona. KONA har blivit lite av en fluga bland kidsen och dom har snygga dirt/steet-hojar.
Annars vad som är bra med Kona är att dom har byggt cyklar länge och vet vad dom gör.

Det blir nog kanon med en Kona !

Lycka till...

//Skogling

Okej, KONA BLAST är altså en cykel som passar likabra för väg som gyttjedränkta skogstigar?
det står som sagt att den har acera-x växlar, vad är det?, är det samma som vanliga acera?

Joel

Ähhh jag tycker Kona är overpriced och precis som med många stora märken betalar man för namnet. Ramarna verkar hålla men är lite tunga om man inte spenderar rejält. Komponentmässigt sett sitter det oftast hyfsade grejer på men enligt mina högst personliga erfarenheter så står de inte pall för alltför stökig cykling i större doser.

Jag har haft problem med hjul, sadelstolpe,styrlager, sadelstolpsklämma som fäster dåligt och framgaffeln. Dessa delar byts ut allt eftersom pengar finns och då är cykel bara ca. 8 månader gammal.

Så visst Kona funkar, är lätta att få tag på och gör hyfsade cyklar till hyfsade precis men det är absolut inget speciellt med de. Volvo som sagt var.

Sen hur det är med service känns som det mest beror på var man köpt den. Den hemska stora cykelvaruhusbutiken jag råkat köpa min hos gav mig t.ex. följande svar när jag kom in med sadelstolpen där bulten gått av.

"Ja du kan ju köpa en ny sadelstolpe för XX antal kronor". Jo tackar sa jag men detta känns lite som ett garantiärende. "Jodå det hade vi fixat men vi har inga bultar som passar så gå till järnhandeln runt hörnet istället eller köp en ny sadelstolpe" Eftersom jag behövde en bult för att kunna ta mig hem så blev det järnaffärn. So much for livstidsservice.

OKej nu lät jag lite väl negativ, jag gillar ramen osv. men för de 11 kakor jag fick slanta hade jag idag hellre köpt mig en tysk värsting.

/C

Det var väl konstruktören eller disignern Joe Murray som ritade upp Konas geomerti som gjorde Kona så trevlig att cykla på. Test efter test gillade Kona-cyklarna. Tror inte det var så mycket med coolhetsfaktorn. Det fanns betydligt fräckare och spektakulärare hojar även i början på 90-talet som hade övertag vad gäller fräckhet. Till exempel elevated chainstay var på modet då när chainsuck var en dödlig sjukdom ;) Kona var rent av lite anti-fräck i jämförelsen.

Det jag tycker är bra med Kona, iallafall tidigare, är deras ramviklar. 2005 var de på xc-hojarna 69 grader på gaffeln och 72 på sadelröret, inte helt vanligt på den typen av mtb. Lite lekgeometri :)

Kona, Soda, Siba, Loka, EPA...

Kona är liksom bara trist. Inget nyskapande, inget upphetsande. Bara beprövade konstruktioner som håller.

Håller med JT! Kona kör med beprövade konstruktioner. Inget fjantigt nytänkande som är endast till för nytänkandets skull. Det blev som det blev för det hade ett syfte, och det funkar jäkligt bra. Ingen Kona är riktigt snabb bråttom-hoj, men de är busiga och andas mer lek än andra cyklar tycker jag.
Kona=Volvo stämmer hur bra som helst!

Tycker årets kona-hojar verkar sämre specade för samma peng i år. Leta upp en tysk med samma geometri och du får mer för stålarna. Satsa stålarna på ram och gaffel och ev. bromsar. Uppgradera resten vart efter det pajjar eller plånboken sväller.

Jo jag har kollat en hel del på poison-bike.de , men de har inte givit något svar när jag mailat dem (har gått en vecka nu) tycker det är lite dåligt med så långsamma svar, känns lite.. osäkert.
nån som beställt nåt shyst från tyskland och fått det snabbt?, vill ju helst inte vänta 2 månader när det är så här fint väder ute..

Joel

Jo den har jag också kollat in.. har faktiskt kollat in varenda hoj som nämnts här till nybörjare, det jobbiga med detta forum är att det finns alltid nån som säger att "jag skulle aldrig köpa de med tanke på..."
Någon som vet nån bra onlinebutik som säljer nishiki?

Vem fan sa att Marin är Volvo?!

Det var väl ändå lite fel! Snarare typ en budget variant av typ en Ferrari eller något då Whyte väl får anses vara något av en Ferrari och Marin har första tjing på allt den gode Whyte spottar ur sig.

Mathias skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu blandade du ihop det. Whyte har jobbat för
> Benneton! :-)

Jag citerar google resultat-

-MARIN AND WHYTE
At the quality end of the full suspension market, Marin and Whyte have become the undisputed leaders with race winning bikes designed by brilliant engineer, Jon Whyte. Jon is a Formular One suspension designer. He is also a very keen mountain biker and is a friend of Aidan, our workshop manager, since meeting him at Polaris events (see Staff pages). It was a major coup for ATB Sales, Marin's UK distributor, when they persuaded Jon to design a range of FRS bikes for them. He came up with a brilliant design which works better than any of its competitors and, crucially, is very easy to maintain. Many U.S. designs which work reasonably well in dry conditions are totally impractical for Britain. Their complicated designs can be nightmarish to service in our muddy winter conditions.

Jon designed his Marin and Whyte rear suspension system with our weather in mind. The main pivot bearings are guaranteed for life. This guarantee is probably unique in the cycle world!

Källa: http://www.stanleyfearns.co.uk/frs.html

DanielReimer skrev:
> them. He came up with a brilliant design which
> works better than any of its competitors and,
>...

Wow, det har jag ALDRIG hört! ;-)

TBone: Systemet är äckligt trevligt i skogen. Men själv gillar jag inte effekten som blir när man mosar på lilla klingan. Då reser sig hojjen våldsamt med varje pedaltag så först tar det emot väldigt och sedan faller pedalen undan liksom när man kommer över gränsen för när kedjan börjar dra ihop länkaget igen, eller något sådant. Skumt är det iaf och klart irriterande...

Tror man kan bli av med det om man kör med väldigt lite sag men iaf jag gillar att ha ganska mjuk dämpning bak (första halvan av slaget iaf, sen får det gärna rampa upp ordentligt så man inte bottnar i tid och otid).

plumse skrev:
> Håller med JT! Kona kör med beprövade
> konstruktioner. Inget fjantigt nytänkande som är
> endast till för nytänkandets skull. Det blev som
> det blev för det hade ett syfte, och det funkar
> jäkligt bra. Ingen Kona är riktigt snabb
> bråttom-hoj, men de är busiga och andas mer lek än
> andra cyklar tycker jag.
> Kona=Volvo stämmer hur bra som helst!

Volvo är inte busiga sorry plumse

Oscar skrev:
> INTE Volvo!!!!
>
> Om Kona e Volvo va e Marin å TREK då?
>
> Å Merida och PEAK?
>
> Nä Kona är INTE Volvo!

Njaee.. nu är du så pass långt över gränsen att jag tvivlar på att du ser den om du vänder dig om.

Du får inte antyda att Merida skulle vara på samma nivå som PEAK. Då blir jag och Gunn-Rita ledsna på ögat.

//Erik

Vet inte riktigt hur ni får ihop liknelsen med volvo. Kanske menar ni det här:
Ur Fordkoncernperspektiv är Volvo ett premiummärke där teknologi skvätter över på de större märkena i koncernen. Globalt sett är Volvo ett lite lagom udda märke för dem som inte vill köpa det där vanliga mainstream som alla andra.

Oscar skrev:

> Volvo är inte busiga sorry plumse

Nu undrar jag vilken Volvo du tänker på? Med undantag av 140- och 240-serien (samt Holländskt smäck) så har Volvo alltid haft prestanda över medelbilen.
Men jag menade såklart främst att en Kona är robust och vardaglig, likt en Volvo.
Andas busighet tycker jag absolut att en Volvo gör. Att alla Volvoåsar hamnar i händerna på barnfamiljer är en annan sak, men grundförutsättningarna för bus finns utan tvekan. En Volvo har väldigt bra egenskaper på bana. Konsekvent styrning som inte bjuder på oönskade överraskningar.
(Men Saab är mycket snyggare. Eller VAR snyggare. De skitfula krom-blaffsorna de slängt på i senaste face liften är ju gräsliga!)

Mårten skrev:
> Vem fan sa att Marin är Volvo?!
>
> Det var väl ändå lite fel! Snarare typ en budget
> variant av typ en Ferrari eller något då Whyte väl
> får anses vara något av en Ferrari och Marin har
> första tjing på allt den gode Whyte spottar ur
> sig.

Du tänker på Fiat.

swerider skrev:
> KONA tråkiga? Har dom som påstår det någonsin kört
> på Kona?
> Eller tråkiga bara för att det finns så många?

Konorna har kul geometri som redan nämnts av många men i mitt falls känns det trista för att så många har de. Samma sak med Scott som känns som det just nu absolut tråkigaste märket i min värld och förhållandesvis dyrt också (betalar mycket för namnet).

Men visst är Kona ramar busiga.

/C

Dom där Pinarellocyklarna ser man ju inte såå ofta, då kanske dom e lite häftigare?

Jojje, väg in andra saker med, exempelvis hur lätt det är att hitta reservdelar, garantiärenden osv. Min Giantram sprack i vintras och fyra dagar efter att jag hade felanmält den damp det ner en ny ram till min LBS, det e service det..

Men annars finns det ju Focus, Felt, Nishiki, Giant, KHS, Merida osv i samma prisklass. Alla har väl ungefär samma komponenter och ganska kassa gafflar. Stirra dig inte blind på komponenterna, så som bakväxel osv. Dom byter du när dom pajjar. Alla växlar funkar ungefär lika bra, men är ofta tyngre ju billigare dom är. Om du hittar en hoj som du gillar utseendet på och sitter bra på den. Köp den isf och byt som sagt saker när dom pajjar (gaffeln kanske man vill byta tidigare dock).

Kolla även in Rippas guide http://happymtb.org/forum/read.php?1,38230

konacyklarna är prisvärda eftersom de inte bakväxeltrimmar sina cyklar i samma utsträckning som andra tillverkare (merida, scott, osv). För samma pengar får du ofta en bättre gaffel men tyngre bakväxel när du köper kona, jämfört med andra märken.

Haxx skrev:
> Jag tycker att cannondale=volvo.
>
> hoho.
>
> :)
>
>
> MVH /Henrik

Skiver du bara för att ja har en C-dale men guess what? har en Kona oxo :P

Hade svårt att hitta en "seriös" ht som inte var så mycket race-stuk på, konas ht har dock ganska laid-back rejsig stil. Typ ut och trampa planlöst hela dagen stuk. Tror dom inte det gäller kula supreme.
Går ju att ordna på de flesta ht, men konorna kommer med det från början. Men absolut inget speciellt märke annars. Några grader över-hypat.
Ligger hyfsat bra till i pris som färdig-cyklar som kan köpas i sverige.

Tillbaka
Topp