Kona Rove AL - hjälp med storlek och tillbehör! :)

Daniel_Swe

Aktiv medlem
Efter mycket om och men har jag bestämt för en Kona Rove AL som pendelcykel.

Uppskattar hjälp med storlek och tillbehör.

Enligt innebenslängden (90cm) ska jag ha 60cm. Är 184cm/75kg.
bikester.se har 59cm, blir det bra?

Lokala cykelhandlarna hade väldigt skralt utbud av CX.

Tips på tillbehör från samma ställe (bikester eller annat ställe???) till hojen
uppskattas.

- Skärmar
- Pakethållare
- Pedaler,"kombo" för vanliga skor och "clips".

Bikester har bara en 59cm kvar i lager så snabbt svar skulle uppskattas.
http://www.bikester.se/kona-honky-tonk-racercykel-herr-bla-384710.html

Mvh,
Daniel

Jag undrar var de får de där storleksangivelserna från och hur många som kör runt på helt fel ramstorlek. Det var väl bara häromdagen det var nån annan som hade samma "problem"

60cm låter alldeles för stort som rekommendation. 61 är väl den största de har.

Men 56 eller 59 borde väl funka.

Skiljer ju mellan modeller, jag har en 58, mot normalt 54... Men 56 vore mer vanligt än 59.
Nån har säkert koll på konan.

Pedaler: a530 tyger jag är i särklass
Skärmar: ska longboard bäst
Pakethållare: om du har bra cykelväska har jag tubus fly evo: väldigt lätt och smidig. Men finns nog många bra.

Jag har 86 i innerbenmått och brukar sitta fint på 56:or med traditionell geometri. Så med 90 cm låter 58-59 rätt vettigt.

Tack för era svar, uppskattat! :)

Lutar då mot en 59:a.

Tack för rekommendationerna på tillbehör, tar gärna emot rekommendationer på tillbehör som finns hos bikester alt. något annat ställe där man kan köpa allt på en gång.

Alternativt är ju att låta lokala cykelhandlaren utrusta den - men tror nog dom hellre vill kränga kompletta paket tiden som är nu.

Jag är 178 cm och innerbensmått ca 85 (halvslarvigt mätt) Har en 53:a köpt hos lbs i Stockholm så. Den är perfekt i storlek för mig men passar troligen också en något längre cyklist.
Stefan

Edit: Omforumulerar mig. Vad skulle du välja, 53, 56 eller 59:e i storlek om du hade 90 innerbensmått, var 184/75 och ville cykla bekvämt mer än tekniskt? :)

Senast ändrad:
Någon?
:-)

Daniel_Swe skrev:
-------------------------------------------------------
> Edit: Omforumulerar mig. Vad skulle du välja, 53,
> 56 eller 59:e i storlek om du hade 90
> innerbensmått, var 184/75 och ville cykla
> bekvämt mer än tekniskt? :)

Jag har samma mått som ts, och skulle gå på en stl 56, eftersom jag tycker 59:ans topprör på 58,5 cm (och reach 40cm) är för långt, styret hamnar för långt bort för att jag ska trivas. Men det är jag det, your mileage may vary.

Senast ändrad:
Kombinationspedaler skulle jag skita i. Köp ett par rejäla, dubbelisidiga spd med stor platta istället. Det borde väl finnas? Har inte stenkoll på hu spd-marknaden ser ut idag.

Jag skulle antagligen även kunna ha stl 53, som inte skiljer mkt i reach men väl i stack, gentemot stl 56; styret kommer då 2 cm lägre, och ger en ngt rejsigare position.

De här storlekarna är större än vad siffrorna antyder pga det kraftigt lutande överröret.
Om vi tar stl 53 så har den stack/reach som är 573/380 mm och sen letar upp den Rose DX-2000 stl som har närmast liknande värden, så hamnar vi på stl 58 för närmaste stack (577 mm) och stl 60 (!) för närmaste reach (378 mm)
http://www.rosebikes.se/bike/rose-pro-dx-cross-2000-772640/aid:772643

Det där är ju jäkligt intressant jonja. På en rose hade han nog rekommenderats en 56 också, men hans kona rekommendation på 59 vore ju helt crazy 62++ på rose!! Men det är väl olika cyklar också, rosen ganska kort-inte bara storlek, utan vad man trivs i. Bevisar väl att det inte finns en sann storlek utan tycke och smak. Ts behöver inte vara orolig, den cykel han får blir hans referensram och "rätt"

> Ts behöver inte vara orolig, den cykel han får blir hans referensram och "rätt"

Yep, 56 blir nog bra åt ts, och en bra referens för framtida köp och småjusteringar om han skulle bli biten. Han får i alla fall en bättre start än mig, som började min karriär på en stl 64 :)

Jag la beslag på 59an (fanns en kvar).
Hoppas på snabb frakt nu. Har skärmar och pakethållare sen tidigare.

Jag har kört SKS och Cavo skärmar. Båda är bra.

De senare (ev även SKS) är i polykarbonatplast och kan lätt vikas dubbla och de bara smätter tillbaka. Stagen böjs dock förstås. Jag köpte två set och pusslade så de blev extra långa.

Jag körde PD-M324 kombipedal "korg/clipslöst". OK men tyckte plattformssidan var för hög så det kändes konstigt med vanliga skor och man slog i vid kurvtagning med SPD. Nu kör jag enbart platta. A530 har jag inte provat men den verkar ha en mindre platta (minus att den är liten, bonus att den är "slimmad")

Tubus disc verkar vara en bra pakethållare har jag internetcyklat fram. Förutsätter dock att du har nån bra packväska. Ortlieb Classic är ett säkert kort.

Tillbaka
Topp