Kondition, tips och råd

Wickman

Medlem
Kondition, tips och råd
Hej, ännu en tråd från mig.

Men har som som sagt börjat detta med cykling igen efter 15års uppehåll.

Har sen i höstas gått ner 35kg och ökat konditionen rejält. Orkar cykla långt utan bekymmer.

Men det jag har krångel med är den explosiva konditionen som kan behövas när det plötsligt blir brant.

Tips och råd för att öka den?
Springa uppför nån sandig backe
Cykla nån slags intervall?

Hit me med alla förslag, för verkar finnas en hel del kunnigt folk här

Kondition, tips och råd
Gäller det lvg eller mtb?

Jag som tränat större delen av mitt vuxna liv tycker också att uppförsbackar är jobbiga, men det är ju härligt att bli flåsig ibland...

Cyklar man långt på egen hand så är väl det generella rådet att sänka tempot i uppförsbackar så att ansträngningen är den samma, detta för att utnyttja energin så bra som möjligt över tid.

Vill man bli bättre på något så är mitt tips att träna på det man vill bli bra på, dvs backintervaller. Gärna i slutet på ett pass så du hunnit bygga upp lite trötthet.

Cyklar du mer än 90 minuter så kanske det viktigaste är att fylla på med energi. Har du inte kolhydrater tillgängligt så blir det svårt att orka med en max-insats.

Kondition, tips och råd
Cykla hårt upp för en lagom lång/brant kulle. Rulla ner på andra sidan. Cykla hårt upp igen, och rulla tillbaks till start. Repetera lämpligt antal gånger ?

Kondition, tips och råd
Chatgpt kan kanske hjälpa om du bara vill ha ett program/lite riktning att köra efter. Alla former av intervaller lär hjälpa, sedan är nog upplägget inte supernoga. Tycker den spottar ut relativt vettiga program. Man kan också lätt be om programmet i kod för att importera till zwift och säkert alla olika cykeldatorer

Kondition, tips och råd
Du är inne på helt rätt spår. Intervaller. Varierad träning är bra så varva cykel med löpning.
Vill du bygga upp din explosivitet så ska du köra korta snabba intervaller.

Värm upp ordentligt. Typ 3 km lätt löpning. Sen kan du köra 15 gånger 12 sekunder maxbelastning uppför en lagom brant backe. (Inte en vägg, lagom blir bra) Sikta på att orka hålla samma fart i alla dragen.
Jogga lugnt och snällt i 1 km för att varva ner. Sen kör du lite rörlighet, smidiga muskler är effektivare.

Krydda med lite längre intervaller en annan dag för att få upp syratåligheten. T ex 4-5 gånger 400m med relativt hög belastning.

Det där var tänkt som löpning men funkar på cykel också, bara du justerar distansen lite.

Edit: Vila kort mellan de korta intervallerna, bara så att du hinner få ned pulsen. Typ max 30 sek.
Vila 1 / 1,5 minut mellan de långa dragen.

Kondition, tips och råd
Intervaller i skogen tycker jag tar bra och det går att ta ut sig säkert utan risk att krocka med bilar etc. Lagom tid per intervall 30-60 sekunder, kanske kortare.

Kondition, tips och råd
Tack för alla supersvar, kör mtb så får väll öka kolhydrater och börja med intervaller:)

Styrka kör jag redan på gym med knäböj, benpress, axlar,bröst osv.

Så det låter som intervaller är det jag saknar..

Tillbaka
Topp