Konvertera Dude 2x10 till 1x12

BuTTuS

Aktiv medlem
Jag konverterade min i vintras till GX Eagle och är riktigt nöjd med den.

Här är inköpslistan:

DudeEagle.jpg

Tackar! Har räknat lite och det blir en GX tillsammans med en 34 krans, har ibland saknat en högre växel men aldrig en lägre så jag "behöver" en 10a i kassetten. Men jag hade tänkt spara någon krona och köpa någon krans som passar på befintliga vevar, vilka mått är det jag måste ha då? Kan någon vänlig själ länka till något passande?

BuTTuS sa:
Tackar! Har räknat lite och det blir en GX tillsammans med en 34 krans, har ibland saknat en högre växel men aldrig en lägre så jag "behöver" en 10a i kassetten. Men jag hade tänkt spara någon krona och köpa någon krans som passar på befintliga vevar, vilka mått är det jag måste ha då? Kan någon vänlig själ länka till något passande?

Är det E Thirteen TRS vevar på den? Jag tror att dom är 104 bcd men kommer inte ihåg säkert. Enklast är väl att mäta!

bcd.jpg

BuTTuS sa:
Det stämmer! Men i sidled då, man vill väl ha klingan ungefär mitt emellan de två som sitter där idag, eller?
Eller är "direct mount" en standard, så att tex denna skulle passa: https://r2-bike.com/SRAM-X-SYNC-2-GX-Eagle-Direct-Mount-chain-ring-12-speed-6-mm-Offset (eller ska det vara 3mm boost?)

Direct mount så måste du ha rätt vevparti. Den du länka till passar till srams vevpartier med direct mount. Boost är för 148 mm navbredd bak på en vanlig cykel, men du har en fatbike med 197 mm nav.

Jag har för mig du skall sikta på att få en 76,5mm kedjelinje.

Alltså..... om du vill behålla ditt E Thirteen vevparti så måste du köpa en klinga med rätt BCD. Du får helt enkelt mäta och se hur pass nära en 76,5 mm kedjelinje du hamnar. Eller så kan du köpa en direct mount klinga som är gjord för ditt vevparti, men då måste du även köpa ett speciellt verktyg för att kunna skruva av spindeln och skruva dit klingan.

Min gissning är att du hamnar ganska bra om du köper en 104 bcd x-sync klinga och monterar på spindeln du har.

Senast ändrad:
Tack för hjälpen alla!
Så innan jag klickar köp, vad har jag glömt? Behöver jag något mer "specialverktyg"?
order.PNG

Åter igen, tack för all hjälp!
Nu har jag fått tummen ur och bytt allt. Jag ändrade mig dock om klingan och tog en 32a vilket jag nu är glad för.
Passade även på att byta vevlager och mycket riktigt (enligt annan tråd) så var det lite grus och småsten där inne, som måste landat där innan sänkstolpen monterades.
Edit: Vad tror ni om kedjan, kan jag kapa en länk till?
IMG_4589.JPG

Och som en trevlig bieffekt så väger nu cykeln körklar under 13 kilo, med diverse hållare, JJ 4,8, mina ökända barends och sänkstolpe :-)
IMG_4591.JPG

Fick under resans gång "uppfinna" lite verktyg också, "kasetthållare", "lagerbankare" och lagerpress
IMG_4588.JPG

Senast ändrad:
ceel sa:
Mehdina sa:
Paco sa:
Mehdina sa:

Fast 9.0 har ju redan GX 1x12.....

2019 årsmodell har NX Eagle men inte 2018

Vad jag ser på specen (https://www.canyon.com/en-se/mtb/dude/dude-cf-9-0-trail.html) så har 2019 GX (inte NX) på kassett/reglage/bakväxel. Dock NX på kedjan, men jag tycker inte det räknas som att man ska säga att den har "NX Eagle" som grupp.

I stand corrected! Men priset skiljer 11500 kronor 2018 årsmodell finns på factory outlet för 20899 kronor :) Blir billigare att konventera 2018 än att köpa 2019

Mehdina sa:
ceel sa:
Mehdina sa:
Paco sa:
Mehdina sa:

Fast 9.0 har ju redan GX 1x12.....

2019 årsmodell har NX Eagle men inte 2018

Vad jag ser på specen (https://www.canyon.com/en-se/mtb/dude/dude-cf-9-0-trail.html) så har 2019 GX (inte NX) på kassett/reglage/bakväxel. Dock NX på kedjan, men jag tycker inte det räknas som att man ska säga att den har "NX Eagle" som grupp.

I stand corrected! Men priset skiljer 11500 kronor 2018 årsmodell finns på factory outlet för 20899 kronor :) Blir billigare att konventera 2018 än att köpa 2019

Ja det har du helt rätt i. :)

Mehdina sa:
BuTTuS sa:
Tack för hjälpen alla!
Så innan jag klickar köp, vad har jag glömt? Behöver jag något mer "specialverktyg"?

Jag tänkte klicka hem en Dude CF 9.0 2018 och konvertera den direkt till GX Eagle 1*12, är detta rätt body?

Tack på förhand!

Nej det är inte rätt body för sram 12-delat. Du behöver en XD-Body.

DT Swiss artikelnummer: HWYAAX00S3188S

wenna sa:
Mehdina sa:
BuTTuS sa:
Tack för hjälpen alla!

Jag tänkte klicka hem en Dude CF 9.0 2018 och konvertera den direkt till GX Eagle 1*12, är detta rätt body?

Tack på förhand!

Glömde länka bodyn såg jag nu men det är denna

https://r2-bike.com/DT-SWISS-Conver...8-mm-12x-177-mm-12x197-mm-Thru-Axle-X12-Maxle

Mehdina sa:
wenna sa:
Mehdina sa:
BuTTuS sa:
Tack för hjälpen alla!

Tack på förhand!

https://r2-bike.com/DT-SWISS-Conver...8-mm-12x-177-mm-12x197-mm-Thru-Axle-X12-Maxle

Jepp, det är rätt

wenna sa:
Mehdina sa:
wenna sa:
Mehdina sa:
BuTTuS sa:
Tack för hjälpen alla!

Tack på förhand!

Jepp, det är rätt

Tack! :)

Lars.E sa:
Gällande XD-body så har DT BR 2300 bakhjul inte ratchet system.
2300 har pawl.

Oj fan jag trodde -18 dude körde BR 2250. Uppmärksammade inte att dom bytt till BR 2300.

Då har jag ingen aning faktiskt vilken xd body man ska ha!

Senast ändrad:
Upptäckte jag har 2300 på min nya Dude 8.0 men hade 2250 på min gamla 9.0...nån som vet skillnaden?
Har försökt hitta info mig ej funnit!

Senast ändrad:
Stuvarn sa:
Upptäckte jag har 2300 på min nya Dude 8.0 men hade 2250 på min gamla 9.0...nån som vet skillnaden?
Har försökt hitta info mig ej funnit!

Som jag fattar det så är det traditionell frihjulsmekanism med fjädrande klackar på 2300, istället för star ratchet på 2250.

Jag har varit i kontakt med Canyon idag och de meddelade att XD-bodyn för BR2250 borde passa på BR2300. Dock kunde de inte garantera detta....

wenna sa:
Mehdina sa:
Jag har varit i kontakt med Canyon idag och de meddelade att XD-bodyn för BR2250 borde passa på BR2300. Dock kunde de inte garantera detta....

Jag är ganska säker på att den inte kommer passa om det är så att BR2300 har pawl istället för star ratchet.

Kanske den här funkar.....kanske:
https://www.cykelgear.se/reservdela...A_d-m5BnzcJePFP7Foz5hPFr21a7-03RoCdlIQAvD_BwE

Så jäkla värdelöst av Canyon att inte kunna ge ett rakt svar!

Jag har ingen koll alls på skillnaden mellan pawl och star ratchet så litar på dig :). Han på Canyon ville inte garantera att det skulle funka så jag tänker att jag få vänta på att jag för hem min Dude och plocka loss bodyn för att se hur den ser ut :)

Jag har en dude som jag konverterat till 1x12. Om jag vore du skulle jag behålla 11-delat och helt enkelt bara tagit bort framväxeln o bytt ut klingan mot en narrow wide.
Det blir ju väldigt billigt och enkelt. 1x12 är inte "all that" och en nackdel är att det är väldigt lång cage på bakväxeln om du cyklar mycket i stökig terräng.

wenna sa:
Jag har en dude som jag konverterat till 1x12. Om jag vore du skulle jag behålla 11-delat och helt enkelt bara tagit bort framväxeln o bytt ut klingan mot en narrow wide.
Det blir ju väldigt billigt och enkelt. 1x12 är inte "all that" och en nackdel är att det är väldigt lång cage på bakväxeln om du cyklar mycket i stökig terräng.

Okej, jag kommer köra på de först, såg att det finns 11-46t klinga för 11 delat från Shimano. Dock var jag mest ute efter twist greppet som finns till SRAM 1*12, min tumme mår bäst av det :)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp