Konvertera SRAM 8s to 10s på barncykel

• Trådstartare Trådstartare RL
  • Start datum Start datum

RL

Aktiv medlem
Grabben har en Islabike 24" som han är väldigt nöjd med. Han har helt köpt att det är bra med enkelklinga fram, dämpare är mest bara tunga och vikten är A&O ;-). Med ett par Rocket Ron 24"x2.1" har jag full upp att hänga på honom i stökig terräng och utför.

Men uppför saknar han riktigt låga växlar (SRAM 8speed 32t - 11/32)

Jag förstår att det enklaste är att bara byta till 28t eller 30t fram. Men happymtb brukar ju inte handla om att göra saker på det enklaste sättet;-)

Därför undrar jag om det finns någon möjlighet att lyckas konvertera till 10 delat istället? Anledningen skulle vara att få ett spann på 30t - 11/36

Just nu sitter dessa komponenter på cykeln:
Reglage: SRAM 3.0 Comp 8sp
Bakväxel: SRAM X4 short arm
Kasett: SRAM 11 - 32
Framklinga: 32t
Vevarm: 140mm

Tack på förhand!

Ett enklare alternativ om du inte vill byta fram är att byta till 8-delad 11-34 bak. Det blir inte riktigt samma som 10-delad 11-36, men som sagt, enklare.

Jag är öppen för att byta fram, 28t är kanske vettigaste kompromissen eftersom 24" sällan går så fort om det inte är rull utför.

Men jag är ändå nyfiken på om det är möjligt att klämma in 10 delat för att få ett större spann.

Visst går det. Kassettbredden är densamma, frågan är om det är värt priset.

Du måste byta.
- Reglage (10-delat)
- Kasset (10-delat)
- Bakväxel (99% säker på detta)

Hittar inte bilder nu men för många år sedan bygde en av cheferna på Manitou ett hoj åt sin 8-årige son. helfjädrad med full XTR...

När jag kollar på bikecomponents så kan man komma undan med 1000-1200 sek. Men osäkerhet hur trigger reglage funkar med barnhänder. Gripshift för 10-delat verkar dra iväg prismässigt.

Shimano: ~1050SEK
Kassett Deore CS-HG50-10 10del 11/36
Kedja Deore CN-HG54 10del
Framklinga 28t
Bakväxel SLX Shadow RD-M670 10del (kort)
Reglage Deore SL-M610 10del

SRAM: ~1200sek
Kassett PG-1030 10del 11/36
Kedja PC 1031 10del
Framklinga 28t
Bakväxel X5 10del (kort)
Reglage X5 10del

Senast ändrad:
Insåg precis att framklinga och vevarmar är presspassade så det är inte bara att byta famklinga.

Jag blev inspirerad och bytte till 10-delat 11-36, det blev riktigt bra. Jag tror inte att du behöver byta klinga ifram då "ettan" blev löjligt lätt :)

DSC_0796.JPG

Turesson skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag blev inspirerad och bytte till 10-delat 11-36,
> det blev riktigt bra. Jag tror inte att du
> behöver byta klinga ifram då "ettan" blev
> löjligt lätt :)
>

Fantastiskt! Man åker utomlands på semester och när man kommer tillbaka så har Happykollektivet levererat.

Vilken bakväxel använde du?
Vilket reglage valde du? Hur funkar det reglaget med barnhänder?

När jag fick köpa loss reglage och bakväxel billigt av en kompis så hade jag inget att skylla på längre.

Dags att testa gränserna...

Obligatorisk före bild:
1-DSC01655.JPG

Gammal och ny kassett

1-DSC01664.JPG

Med begränsad mek-erfarenhet blev det en del youtubande man det hela löpte på nästan lite för lätt. Efter några timmar i garaget så står den där.

2-DSC01669.JPG

Provkörningen på backarna runt huset avklarad, växlingarna utan trassel. Men jag kommer att måste läsa på hur jag ska justera "clutchen" på bakväxeln just nu så löper den lite smidigare när jag har den i off då kedjan blir lite väl tight när den är påslagen.

Sen är det väl bara att hålla sig från att gråta när grabben kör av växelföraren i skogen ;-)

Tillbaka
Topp