Konvertera till 1x10

tobot

Aktiv medlem
Konvertera till 1x10
Halloj, jag har en Kona Process 134 som jag funderar på att konvertera till 1x10. Mest för att jag nästan bara använder minsta klingan och för att det fastnar massa skit i framväxeln.

Det sitter nu en 11-36 kassett på 10 växlar, och en 24/38 klinga fram. Skulle det funka att bara sätta dit en 32 eller 34 klinga?

Kollade på nuvarande Kona 134 som har 11-42t 11 växlat, och 30t, men då behöver jag ju byta en massa annat.

Tack på förhand!

Konvertera till 1x10
För vanlig stigcykling så brukar det funka utan guide med rätt kedjelängd. Men vill du vara på säkra sidan så släng på en guide också.

Konvertera till 1x10
Kobnverterade precis på min 134. Köpte en 32 klinga från Superstarscomponents. Satte ett par brickor på klingan för att få till kedjelinjen beroende på att mina deorevevar hade en konstig fasning (modell 15 på cykeln), såg att några andra filat lite på vevarna istället för brickor. Kapade sen två länkar på kedjan. Inte ett kedjehopp eller problem, gått hela sommaren med den setupen.

Konvertera till 1x10
salle sa:
Kobnverterade precis på min 134. Köpte en 32 klinga från Superstarscomponents. Satte ett par brickor på klingan för att få till kedjelinjen beroende på att mina deorevevar hade en konstig fasning (modell 15 på cykeln), såg att några andra filat lite på vevarna istället för brickor. Kapade sen två länkar på kedjan. Inte ett kedjehopp eller problem, gått hela sommaren med den setupen.

Vilken klinga köpte du? Hur var det att klättra med 32 vs original setupen?

Konvertera till 1x10
tobot sa:
salle sa:

Vilken klinga köpte du? Hur var det att klättra med 32 vs original setupen?
Den här, 32 tänders 104bcd: http://www.superstarcomponents.com/en/i-o-chainring-narrow-wide-style.htm
Tycker inte det är svårt att klättra. Orkar jag inte trampa på lägsta växel så är det ändå för brant...

Konvertera till 1x10
Magnus.Bovall sa:
Borde det inte funka att köpa en xt 11 delad bakväxel och ha på 10delat system
Så kan man byta casette och reglage senare Om man vill.

Det funkar alldeles utmärkt. Den setupen har jag kört med i ett halvår och det växlar betydligt bättre med 42 bak än vad någon annan Shimano 10delad växel gjorde med 40bak. Shimano bakväxel som är gjord för max 36 är inte att rekommendera om har en kassett med 40 eller 42 som största.

Konvertera till 1x10
Jag konverterade från 3x10 till 1x10 förra året. Det bästa jag har gjort mycket simplare och även lättare med 1x10. Man måste först hitta ett framdrev som passar sitt vevparti. Hitta ett framdrev som har rätt bcd. Jag köpte sedan en shimano shadow plus som håller kedjan på plats bättre än vanliga. Har kört med standard kasset 10-36 med en 34a fram och det har klarat både SM och skidbackar uppför! Om man ska ha större bak så blir det oftast krångel hur man än gör så rekomenderar att köra på standard kasset.

Konvertera till 1x10
Jag har precis tagit steget och gått från 3x10 till 1x10 på min gamla 27.5" HT (har en FS hoj med 2x11 där bara stora klingan 36 används), kör nu med 38a fram och 11-42 bak, fungerar utmärkt även om man får bita i när det blir brant på riktigt. Skulle nog vara lite i tyngsta laget uppför tex strupen på billingen, säkert görbart men klart gränsfall i slutet på just det loppet, nu använder jag bara HTn som tränings/pendlings hoj och då fungerar det ypperligt

Tillbaka
Topp