Konvertering från Shimano till Sram Hjälp!

engdahl84

Medlem
Hejsan!
Jag köpte ett konverteringskit från bikester enligt länken
https://www.bikester.se/sram-gx-eagle-tillbehoer-1x12-dub-32z-175mm-svart-833845.html
Såklart när jag skulle börja montera delarna så passade ingenting. Antar att jag måste byta frihjul på navet och sedan även vevlagret, men vad skall jag ha. Lagret som sitter i dag är ett sådant här. Tacksam för hjälp!

Mvh Christian

canyonspectralal702016.jpg

Vevlagret du behöver är ett Sram DUB PressFit för BB92 veglagerhus. Kräver även en del verktyg för att slå ut det gamla lagret och pressa in det nya. Vilken frihjulsbody du behöver är omöjligt att svara på utan att veta vad du har för hjul/nav.

bb-dub-pf-a1_92mm_black_3q_l.jpg

Senast ändrad:
Tolkar det som att du behöver en XD body. Dvs. du behöver byta body till XD om du inte har det redan. Har du kört Shimano innan så har du inte XD.

Då behöver du veta vad vilket nav du har och ta reda på om det går att byta till XD.
Om inte kan du behöva ett nytt hjul....... eller byta nav på ditt befintliga hjul om du hellre vill det.

Eller så kanske det finns 12 delade kassetter med vanlig Shimano body du kan använda istället men det vet jag inte. Tror inte det.....

Vevlagret överlåter jag till någon annan att svara på så jag inte stökar till det.

Kan inte hitta något nummer på den.

Bilagor

• Frihjul 1.png
    Frihjul 1.png
    15 KB · Besök: 92
  • Frihjul 2.png
    Frihjul 2.png
    19.6 KB · Besök: 94
  • Frihjul.png
    Frihjul.png
    14.1 KB · Besök: 102
Är det standardhjul?
Isf. kan du ju googla på hjulen och se så bör du kunna få fram vad det är för något.
Bilderna är rätt små men ser ut som ett par Mavic nav iaf.

Det är ett mavic crossride så det verkar som det skall passa. Det luriga ser ut att få till de nya vevarmarna. Konstigt att det alltid ser lättare ut än vad det är.. :-)

Tillbaka
Topp