Konvertering till 1x10

Konvertering till 1x10
Det verkar klurigt då det där vevpartiet har BCD 64/96mm vad jag fått fram, om nån vet nått fint sätt att få dit en singelklinga 34T så vill jag med veta.

Finns en lång tråd som tar upp detta men just det svaret finns inte där.

Konvertering till 1x10
Det beror på om du vill slippa kedjestyrare eller inte.
Om du vill ha kedjestyrare så behöver du en sådan och inte så mycket mer. Bara att plocka av stora och lilla klingan. Fast du vill antagligen ha en annan klinga fram med lite fler tänder på, beroende på var du cyklar (mellan 32-36 är väl happystandard).

Vill du slippa kedjestyrare så behöver du en bakväxel som heter antingen Shimano XXXX Shadow+ eller SRAM XXXXX type 2. Sen behvöer du även en klinga med varierande bredd på tänderna. kallas oftast för narrow/wide. Finns från ett flertal leverantörer, SRAM, Hope, WolfTooth, Works components, RaceFace North Shore Billet, osv.

Konvertering till 1x10
Luthman Photography skrev:
-------------------------------------------------------
> Det beror på om du vill slippa kedjestyrare eller
> inte.
> Om du vill ha kedjestyrare så behöver du en
> sådan och inte så mycket mer. Bara att plocka av
> stora och lilla klingan. Fast du vill antagligen
> ha en annan klinga fram med lite fler tänder på,
> beroende på var du cyklar (mellan 32-36 är väl
> happystandard).
>
> Vill du slippa kedjestyrare så behöver du en
> bakväxel som heter antingen Shimano XXXX Shadow+
> eller SRAM XXXXX type 2. Sen behvöer du även en
> klinga med varierande bredd på tänderna. kallas
> oftast för narrow/wide. Finns från ett flertal
> leverantörer, SRAM, Hope, WolfTooth, Works
> components, RaceFace North Shore Billet, osv.

Tyvärr har inte dessa tillverkare n/w klingor för BCD 96 vad jag sett i alla fall.

Konvertering till 1x10
Tack för svar, blir till att mäta när jag får hem cykeln.

Tror nog att kedjestyrare är att föredra, låter lite oroväckande om det är BCD 96 då de verkar inte vara helt lätt att hitta nya drev.

Konvertering till 1x10
MRosth skrev:
> Tack för svar, blir till att mäta när jag får
> hem cykeln.
>
> Tror nog att kedjestyrare är att föredra, låter
> lite oroväckande om det är BCD 96 då de verkar
> inte vara helt lätt att hitta nya drev.

Hoppas du mäter fram 104 isf för då blir jag glad för sitter samma vevparti på den cykeln jag beställt :) google säger lite olika.

Konvertering till 1x10
Hittade detta, lite ljus

Shimano Deore XT FC-M782 Vevparti trippel svart

Färg:
svart

Drev:
Antal kedjelänkar: 3
Översättning: 22/30/40 gears

Vevarm:
Vevarmslängd: 175 mm
Axellängd: 50 mm

Övrig information:
Nya Dyna-Sys kompakt 3-kransig vev för 27,5 och 29 tums hjul
Bultcirkel 104/64 mm
Fyrarmade vevkransar

modellår:
2014

Konvertering till 1x10
Men vilken jäkla tur att vi får en standard till då!

Måste man ha sån där ny fin bakväxel för att narrow wide ska funka? (utan styrare alltså)

/T

Konvertering till 1x10
tmalm skrev:
> Men vilken jäkla tur att vi får en standard till
> då!
>
> Måste man ha sån där ny fin bakväxel för att
> narrow wide ska funka? (utan styrare alltså)
>
> /T

Måste inte, finns recensioner av NW-klingor där de provat även med vanlig bakväxel med gott resultat. Men det beror ju såklart på hur man cyklar också.

Konvertering till 1x10
Surt att behöva byta ut hela vev partiet på en helt ny cykel, blir nog till att slita delarna som sitter tills det kommer drev som passar eller göra något tills nästa säsong.

Tack för hjälpen

Konvertering till 1x10
Jag hade bara bytt ut storklingan mot en bash. Att du har 96 BCD gör att du kan ha en 30t mittenklinga vilket är rätt grymt. Med tanke på att cykeln är en 29:a med massor av slag så tror jag inte heller du kommer ångra att du har farmorsklingan kvar när du väl ska klättra. Annars lär det dyka upp N/W-klingor med 96 BCD om du väntar lite.

Konvertering till 1x10
Nu var det fixat, det blev ett kitt från Race Face med 32T klinga.
Ska bli riktigt kul att testa cykeln imorn och känna på hur 1x10 fungerar.

Konvertering till 1x10
Går i liknande tankar, fast på äldre HT
Ett par dumbo frågor
Varför behov av kedjestyrare vid en klinga fram, och varför varierande tandbredd?

Konvertering till 1x10
hoolm skrev:
> Varför behov av kedjestyrare vid en klinga fram

För att kedjan gärna hoppar när framväxeln inte håller den på plats.

> och varför varierande tandbredd?

För att slippa kedjestyraren.

Konvertering till 1x10
MRosth skrev:
> Nu var det fixat, det blev ett kitt från Race
> Face med 32T klinga.
> Ska bli riktigt kul att testa cykeln imorn och
> känna på hur 1x10 fungerar.

Hur fungerar det?

Är sugen på att sätta en narrow/wide klinga på min XT FC-M782 också men inte hittat nån med BCD 96 än.
Vad köpte du för nåt?

Konvertering till 1x10
Det finns ett hyggligt urval för 1x10

image.jpg

Konvertering till 1x10
Lurigt med antalet kuggar fram. Jag har en helstel 29er och planen är att köra cykelvasan med den. Jag har en 36T klinga från wolftooth, men inser att det inte kommer att funka på CV. Där ligger man ofta i 40+ och jag trampar ut strax över 40 nånstans. Wolf har tyvärr bara 36T för 120 BCD. Vet någon om någon annan har varienrande andbredd i 40T eller 42T i 120 BCD?

Konvertering till 1x10
Vet inte hur stark du är men du har 110 i kadens i 50 km/h och 121 i 55. (29a med 2.25 däck) Känns som man inte behöver köra fortare än så och dom korta bitarna man faktiskt gör det hade inte jag orkat byta drev för.

Konvertering till 1x10
Jag har förvissa inte räknat utan mest testat. Du har ju rätt när jag räknar nu. Jag kör för närvarande på 32 mm, så större däck ger ju lite. Kanske kan funka ändå, får testa vidare.

Det är ju sällan det går så fort, men om man varje gång det går så fort tappar kontakt med klungan så påverkar det en hel del. Tänkta köra på närmare tre timmar, så då går det rätt fort.

Konvertering till 1x10
Ja då är du ju 'rätt' så stark. När jag körde hittade man inga bra klungor så märkte inte nåt sånt men då startade jag rätt sent efter alla seedade med..

Konvertering till 1x10
Jag satte på en 34T N/W klinga och slängde bort framväxel + reglage på min 26"HT. Funkar super och pumpar jag i hög kadens kan jag komma upp i 50km/h + att 10d-kassetten 11-34 räcker gott och väl för tuffa backar och brötig stig. Klingan satte jag där mellandrevet satt på trippelvevpartiet, kedjelinjen går mot mitten av kassetten. Jag är supernöjd, mtbn blev som en ny cykel med denna uppgradering :)

Konvertering till 1x10
Jag tänkte också göra en 1x10-mod nu. Har tredelad xt, ska skruva på en 36t Raceface N/W. Den Viktiga Frågan: om jag vill sätta singelklingan i mittenposition, vilket är bättre;

1. Orginal (långa) klingbultar med spacers mellan spindel och klinga. Kan man köra vilka brickor som helst? Fingrade på metallbrickor men de är ju så tunga, många gram minst.

2. Köpa kortare klingbultar, skruva fast klingan i ytterläge och laborera med spacers vid vevlagret (det är pressfit) för att få bra kedjelinje?

Alltså, är det bättre att köpa kortare klingbultar eller spacers (gärna länk på spacers om det finns speciella)?

Konvertering till 1x10
MRosth skrev:
> Nu var det fixat, det blev ett kitt från Race
> Face med 32T klinga.
> Ska bli riktigt kul att testa cykeln imorn och
> känna på hur 1x10 fungerar.

Hur har det gått för dig?
Är du nöjd med 32?

Tillbaka
Topp