Konverteringskit elcykel?

Akoa

Aktiv medlem
Jag tänkte bygga om min fars hybrid till en elhoj. Har ni några tips på konverteringskit som är prisvärda?

Krav:
-Hyfsad kvalité
-Ingen gas (ska känna av hastigheten)
-Motor i framhjulet

Jag har kikat lite på ebay men det finns ju så sjukt många olika och med galna hastigheter de kommer upp i. Någon som har sett ngt bra?

jonja skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad har ditt inlägg med frågan att göra?

Ännu mindre tvingas jag erkänna. ...skall sluta vara surgubbe. ;-)

Verkar bara finnas i bakhjulet tyvärr.

Det sjuka är ju att det verkar billigare att köpa biltemas elcykel och plocka delarna i jämförelse med att köpa ett konverteringskit. :(

Fan vad dyrt det var. Jag är intresserad av batterier och laddare, har en äldre elcykel som (antagligen) behöver nya grejer.

Hade själv också i första hand velat ha en motor i framhjulet om man ska konvertera en vanlig cykel. Enklare på alla sätt och bättre viktfördelning.

Senast ändrad:
Akoa skrev:
> Har det hänt något på den här fronten? Lagligt
> kit för max 4k med batteri?

Min känsla är att marknaden för konverteringskit är på dekis allteftersom utbudet av färdigbyggda cyklar ökar stadigt. Det känns liksom konstigt att lägga 6-7000 när man kan köpa en hel cykel för runt 10 om inte mindre.

Men självklart finns det du söker:

http://www.ciclotekstore.eu/b2c/2
De håller hus i Spanien och verkar ha koll på läget, har dock ingen egen erfarenhet.

Ett företag jag själv har god erfarenhet av är:
http://www.elektrofahrrad-einfach.de
De kör tyskstuk med lite bättre tätade kontakter tex, vill man bygga är de bra men dock är de inte så billiga som du önskar.

Vill du testa Kina:
http://em3ev.com/store/index.php?route=common/home
http://www.greenbikekit.com
Snubben som har em3ev har gott anseende och gbk finns det minst en som köpt av här med gott resultat.

www.bmsbattery.com är billiga, men se upp med frakten och tullen! Deras Q100H är nästan legendarisk matad med 54.6V Panasonic NCR18650PF celler, 2.2kg högvarvtals mini-monster hub, så nära en RC-motor du kan komma. Ser ut och väger som en Rohloff hub ungefär, och har en mekanisk koppling som kopplar bort motor så det inte blir tungtrampat när du vill cykla normalt.

Tänk om du verkligen vill ha framhjulsdrift i en uppförsbacke - köregenskaperna blir minst sagt kassa. Forumet www.endless-sphere.com är lite mer "happy" när det gäller MTBelcykelkonverteringar, en del kompetens finns där!

Gällande val av motor, välj motor med lågt KV-värde. Välj 201rpm@36V, eller ännu bättre 201rpm@48V om du hittar, detta om du vill ha vridmoment vid låga varv. Du kan aldrig ha för mycket av det! Motorer över 3 kg är bara löjligt, det går inte att cykla på med avstängd motor. Speciellt om det är DD-motorer utan koppling.

Toppfarten anges alltid vid fulladdade batterier, efter en stunds körning (voltage-sag) blir det lägre. Välj 48V batterier eller högre. Sätt in toppfartsbegränsning i displayen om det går för fort, och inte genom att välja 36V.

mojjito skrev:
> Skulle vara roligt med info om alibaba kittet.
> Det enklaste skulle ju vara att köpa en färdig
> för 10000:- men dom ser för hemska ut.

Kollade Biltemas 29" el-"mtb" i förrgår. Ca 10 papp. Förmodligen klassisk BT- kvalitet, men kanske inte sämre än många andra elcyklar. På med skärmar, pakethållare och släta däck när originaldäcken är slut så har man något som ser anständigt ut. Förmodligen krävs garageparkering om den inte skall skära ihop efter ett par år, men det är kanske ändå att föredra då det gäller en elcykel.

Sambal Oelek skrev:
> Jag köpte billigt Alibaba-kit som jag är nöjd
> med, kan posta mer info när jag kommer hem om det
> känns intressant

Info tas tacksamt emot :-)

Har inget emot att trampa upp farten själv och sedan få god hjälp vid ca 30 km/h, gärna att det rullar så lätt att man tar sig hem utan batteri.
Tankar på det?

Du behöver inte trampa upp farten med Q100H 201rpm och 48V batteri (egentligen 54.6 fulladdat, 48V är lite missvisande). Den gör dock inga burnouts från stillastående dock. Toppfarten är 32km/h, som går att begränsa till 25 km/h om man så vill (lagen vill det). Detaljerad förklaring hur man bygger om cykeln finns här: http://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=6&t=59225

Jag håller på och testar en cykel med Q100H 201rpm motor och 75.6V batteri. Det bygget kan ses här:
http://endless-sphere.com/forums/viewtopic.php?f=6&t=68305
Vridmomentskurvan faller alltid (gäller ALLA 3-fas PM motorer) efter ungefär halva konstruktionshastigheten, därför är denna konstruerad med V_max=50km/h+. Den kommer naturligtvis att begränsas vid 25 km/h, men jag slipper att den blir orkeslös i toppen av registret där jag behöver acceleration som mest.

Video-teaser finns här:

fyrbåk skrev:
> Sambal Oelek skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag köpte billigt Alibaba-kit som jag är
> nöjd
> > med, kan posta mer info när jag kommer hem om
> det
> > känns intressant
>
> Info tas tacksamt emot :-)

Köpte ett kit härifrån:
http://www.aliexpress.com/store/1426044
det finns lite olika, jag valde 250W/36V och med display, tumtrottel, pedelec.
Vill man ha den laglig skippa att montera trottel och begränsa hastigheten till 25km/h i styrenheten (görs via displayen/knappar).

Den jag valde är en framhjulshubmotor med färdigt hjul (man får dock se över ekerspänningen märkte jag). Väldigt lätt att montera allt, görs på någon timme. Du får också välja om du ha vill ha hjul, storlek på hjul, svart/silver motor. Har använt den ganska mycket nu och tycker det är ganska bra med framhjulsmonterat faktiskt, vill ha bak först men pga navväxel bak blev det fram. Tycker det var bra såhär i efterhand. (visst, har man en kraftig motor förstår jag att man inte vill ha motorn fram, så den kan spinna och ha sig, men en "normal" är det inga problem med).

Batteri tog jag från ett annat ställe på Alibaba, de hade en mängd olika, valde ett för pakethållare (det blir bra tyngdpunkt på cykeln då om man har motorn fram och batteri bak). Samt att det blir rätt snyggt med det batteri jag tog, i själva batteriboxen (den fasta delen) får man t om plats med motorstyrenheten, den gick precis dit (är ca 10x7x4 cm). Vet inte om jag kan rekommendera just min batterileverantör, allt var kanon förutom att packet var väldigt slarvigt hoplödat, har fått laga det två ggr, tur man är händig och har tålamod (det var iaf inte batteripoler, andra saker som tur var).

Bilagor

• _4010025.jpg
    _4010025.jpg
    106.9 KB · Besök: 590
  • Elcykel-batteri.jpg
    Elcykel-batteri.jpg
    79.9 KB · Besök: 280
  • Elcruiser betong_cr.jpg
    Elcruiser betong_cr.jpg
    98.2 KB · Besök: 287
Tillbaka
Topp