Köp av begagnad elcykel

anthemb

Medlem
Köp av begagnad elcykel
Hej! Vi ska åka för att titta på en Crescent Elora -20 och jag hade några funderingar. Batteriet ska vara nytt från 2023, då även även den senaste servicen genomfördes.

Vad finns det för indikationer jag kan titta på för att bedöma batteriets hälsa?

Modellen har mittmotor. Några särskilda detaljer jag ska kika lite extra på när jag undersöker den och provcyklar?

Alla tips, kopplade till modellen eller övrigt vid köp av begagnad cykel mottages tacksamt!

/B

Köp av begagnad elcykel
Hej! Vi ska åka för att titta på en Crescent Elora -20 och jag hade några funderingar. Batteriet ska vara nytt från 2023, då även även den senaste servicen genomfördes.

Vad finns det för indikationer jag kan titta på för att bedöma batteriets hälsa?

Modellen har mittmotor. Några särskilda detaljer jag ska kika lite extra på när jag undersöker den och provcyklar?

Alla tips, kopplade till modellen eller övrigt vid köp av begagnad cykel mottages tacksamt!

/B
Hej, jag är lite sen på bollen här men hur gick det? Blev det köp?

Allmän varning på samtliga begagnade elcyklar är att den enskilt dyraste komponenten: batteriet är dess största svaghet och slits väldigt ojämnt beroende på användning. Jag avråder generellt att köpa elcykel begagnad eftersom batteriets skick bara går att se genom ett kapacitetstest. Antingen i "labb"/lbs med utrustning eller cykla fulladdat till tomt och mäta sträckan.

Med tanke på att det förra batteriet i det här fallet bara höll 3 år på en mittmotorcykel och det "nya" redan är 2-3 år gammalt får du räkna med att köpa nytt inom 1 år.

Ett annat dolt fel är "växellådan" i baknavet där slitaget inte syns från utsidan. Jag antar att bakandet är ett 7 växlat shimano Nexus. Planetväxlarna och framförallt planetväxel 2 slits hårt med mittmotor och behöver regelbunden service. Går den torrt på smörjmedel, behöver den bytas ut och eftersom Shimano inte säljer den löst innebär det byte av hela navinsatsen. Kedjan måste mätas med kedjemätare och får inte blivit mer än 1% längre än ny vilket innebär max 1.0 på kedjemätaren. Ny kedja måste vara elcykelspecifik av förstärkt modell och förmodligen behöver då även bakdrev bytas till dito.

1. Nytt batteri ca. 6000 kr
2. Ny navinsats ca 2500 kr (beroende på verkstad)
3. Ny kedja + bakdrev ca. 700-2000 kr (beroende på materialval och verkstad)

Totalt: ca. 9200-10500 kr

Det här är vad du kan räkna med av de dolda felen men sen tillkommer eventuellt däck/slang, ekrar, ringklocka, handtag, sadel mm så man BÖR räkna med minst 10 000 kr första året och slipper man lägga det så är det en bonus. Elcykeln är alltså inte värd särskilt mycket efter 3-5 år.

Mitt råd är att köpa nytt eller köra trampcykel.

Köp av begagnad elcykel
Tack för tipsen, men som du säger, lite sent. Köpte en begagnad och den har funkat super hittills. Planerar att lämna in på service snart i förebyggande syfte. Men tack ändå!

Köp av begagnad elcykel
Då hoppas vi på det bästa. Eftersom jag är forumets däcktrycksnazist vill jag påminna om att förutom själva cyklandet i sig och extrema uppförstbackar så är på tok för lågt däcktryck det som sliter mest på batteriet. Högt rullmotstånd märker du inte men det gör drivlinan. Mycket nöje 🫡

Köp av begagnad elcykel
Det är inte jättesvårt att byta drivpaket på egen hand, mycket att tjäna där. Att köpa nytt baknav om/när det rasar och bygga nytt hjul med befintlig fälg och ekrar är lite krångligare men inte alls ogörligt, andra gången du gör det tar det några timmar trevligt mek. Första gången är kanske lite mer ångestfylld. Mina batterier har hållit i väldigt många år. Det jag använder nu är från början av 2020, på drygt 700 Wh och funkar som nytt fortfarande. Köp det största som finns när det är dags för nytt och håll det mellan 20-80% :)

Köp av begagnad elcykel
Det är inte jättesvårt att byta drivpaket på egen hand, mycket att tjäna där. Att köpa nytt baknav om/när det rasar och bygga nytt hjul med befintlig fälg och ekrar är lite krångligare men inte alls ogörligt, andra gången du gör det tar det några timmar trevligt mek. Första gången är kanske lite mer ångestfylld.
Exakt och jag kan tillägga att byta hela bakhjulet själv till ett helt nytt ofta är samma kostnad som att byta ut insatsen själv men mycket, mycket lättare och snabbare. Färdigbyggda hjul är ofta "subventionerade" då de är byggda utomlands där man inte betalar en arm och ett ben i skatt.

Köp av begagnad elcykel
Exakt och jag kan tillägga att byta hela bakhjulet själv till ett helt nytt ofta är samma kostnad som att byta ut insatsen själv men mycket, mycket lättare och snabbare. Färdigbyggda hjul är ofta "subventionerade" då de är byggda utomlands där man inte betalar en arm och ett ben i skatt.
Sant! Men det är kul att bygga hjul :)

Tillbaka
Topp