Hej! Vi ska åka för att titta på en Crescent Elora -20 och jag hade några funderingar. Batteriet ska vara nytt från 2023, då även även den senaste servicen genomfördes.
Vad finns det för indikationer jag kan titta på för att bedöma batteriets hälsa?
Modellen har mittmotor. Några särskilda detaljer jag ska kika lite extra på när jag undersöker den och provcyklar?
Alla tips, kopplade till modellen eller övrigt vid köp av begagnad cykel mottages tacksamt!
/B
Hej, jag är lite sen på bollen här men hur gick det? Blev det köp?
Allmän varning på samtliga begagnade elcyklar är att den enskilt dyraste komponenten: batteriet är dess största svaghet och slits väldigt ojämnt beroende på användning. Jag avråder generellt att köpa elcykel begagnad eftersom batteriets skick bara går att se genom ett kapacitetstest. Antingen i "labb"/lbs med utrustning eller cykla fulladdat till tomt och mäta sträckan.
Med tanke på att det förra batteriet i det här fallet bara höll 3 år på en mittmotorcykel och det "nya" redan är 2-3 år gammalt får du räkna med att köpa nytt inom 1 år.
Ett annat dolt fel är "växellådan" i baknavet där slitaget inte syns från utsidan. Jag antar att bakandet är ett 7 växlat shimano Nexus. Planetväxlarna och framförallt planetväxel 2 slits hårt med mittmotor och behöver regelbunden service. Går den torrt på smörjmedel, behöver den bytas ut och eftersom Shimano inte säljer den löst innebär det byte av hela navinsatsen. Kedjan måste mätas med kedjemätare och får inte blivit mer än 1% längre än ny vilket innebär max 1.0 på kedjemätaren. Ny kedja måste vara elcykelspecifik av förstärkt modell och förmodligen behöver då även bakdrev bytas till dito.
1. Nytt batteri ca. 6000 kr
2. Ny navinsats ca 2500 kr (beroende på verkstad)
3. Ny kedja + bakdrev ca. 700-2000 kr (beroende på materialval och verkstad)
Totalt: ca. 9200-10500 kr
Det här är vad du kan räkna med av de dolda felen men sen tillkommer eventuellt däck/slang, ekrar, ringklocka, handtag, sadel mm så man BÖR räkna med minst 10 000 kr första året och slipper man lägga det så är det en bonus. Elcykeln är alltså inte värd särskilt mycket efter 3-5 år.
Mitt råd är att köpa nytt eller köra trampcykel.