Köp av ny racer för ca 20k

Danielsu

Medlem
Hej. Det är dags för ny räser och tänkte kolla med er experter innan man köper en ny. Har cyklat på Trek emonda alr 4 och scott cr1 kolfiber där treken var 1 storlek större (60). Föredrog geometrin på emondan och funderar nu därför att köpa mig en Emonda alr 5 disc 2020. Vad säger ni experter om denna cykel? Jag är inte så duktig på att läsa av tabeller och hur olika mått påverkar sittställningen. Finns det andra cyklar för samma peng ni kan rekomendera? Skivbroms är ett krav. Tack på förhand.

Varför är skivbromsar ett krav? Den ända fördel är att de bromsar lite bättre men har man bra fälgbromsar och bra bromsbelägg, har man mer bromskraft än vad man behöver, även när det är blött. Däremot har skivbroms en massor med nackdelar. Den störste nackdel tycker jag är att skivbromsar låter som en pepparkvarn så fort det blir blött på vägen och att det krävs mycket underhåll för att hålla de tysta när man bromsar. Så fort skivan eller belägg blir förorenad, skriker de som F##. Sen är det hopplöst om man har flera hjulpar eller transporterar cykeln ofta utan (fram) hjul. Dessutom får du en lättare cykel med fälgbromsar. Visst kan man få en lätt cykel med skivbromsar men till en betydlig högre pris. Jämför man samma prisklass, är det alltid minst 500gr extra vikt.

Fälgbromsar säljer väldigt dåligt redan nu, så vill man köpa något som är på väg bort så absolut. Visst kommer dom alltid att finnas kvar, men ni förstår.
Vill man ha lättast och eller har bra hjul för fälgbroms så är det en sak.

Typ så kan man jämföra med fälgbroms/skivbroms-debatten. Tror jag... :p
Nej, det kan man inte. En smartphone är mer en liten dator än en telefon, dvs den kan användas till så mycket mer. Fälgbroms och skivbroms är två olika sätt att lösa samma uppgift.

F.ö. undrar jag ibland hur många av er skivbromskramare som cyklat med riktigt bra caliper-bromsar. Jag misstänker att ni baserar er erfarenhet på mtb, dvs cantilever- eller taffliga v-bromsar. Jag upplever större skillnad mellan cantilever eller v-broms och en modern caliper-broms, än vad jag gör mellan samma caliper-broms och skivbroms.

@Örjan, jag bara undrar varför skivbromsar är ett krav för Danielsu. Jag är nämligen efter 2 år med hydrauliska skivbromsar helt färdig med dem och inser inte fördelar med skivbromsar på en racer. Kör man MTB, gravel, pendelcykel eller Fatbike, är det en annan sak. Så att dumförklara mig som en knapptelefon användare medans du själv en kör gruspendel, är ganska löjligt.

Det känns som skivbroms är oundvikligt även om många forrfarande gillar fälgbroms. Enkelt. Mindre vikt etc. Kag är helt med på det. Dock har skivbroms Genomgående axel. Möjlighet till bredare däck (oftast) bättre bromsverkan sämre tiden av året. Känns mer allround. Sedan cyklar jag mtb också och gillar skivbromsar. Men om vi släpper bromsarna o fokuserar mer på cykeln. Vad tror ni om emonda alr 5 disc som cykel. Är det något man missat på marknaden som man bör kika på med snarlik geometri o spec? :)

Hej.. Både fälgbroms och skiva bromsar, det vet nog alla (?). Ska man lägga 20´kronor på en cykel så skulle jag titta på begagnade. Kan man acceptera fälgbroms så har man helt enkelt mycket fler cyklar att välja emellan. Troligen är många av dom en roligare cykel än en ny för samma pengar. Är det inte så att många tillverkare snålar in på hjul å däck?? Å vilka komponenter gör störst skillnad på en cykel?? Hjul-däck eller Ultegra-DuraAce?? Jo jag har bara fälgbromsar på alla cyklar. Hittar ingen som helst anledning att byta. Finfina priser på fälgbromsade tubhjul nuförtiden... mvh borano20

Hej.. Jag hade kollat på Supersixen som ligger ute sedan en vecka. Om inte en 56a blir för liten. Men den har självmordsbromsar.. finns en hel del tester att läsa på div. sidor.. mvh borano20

Den cykel du nu vill köpa ligger i ungefär samma prisklass som de du tidigare har cyklat på (ägt?).
Vad vill du uppnå med bytet mer än att få skivbroms? Om du vill uppleva mer skillnad än bara bromsarna behöver du öka budgeten rejält till kanske det dubbla eller ännu mer.

Den cykel du nu vill köpa ligger i ungefär samma prisklass som de du tidigare har cyklat på (ägt?).
Vad vill du uppnå med bytet mer än att få skivbroms? Om du vill uppleva mer skillnad än bara bromsarna behöver du öka budgeten rejält till kanske det dubbla eller ännu mer.
Just nu har jag ingen cykel alls. Men emondan jag cyklade på hade tiagra med fälgbroms. Den jag kikar på har 105 med skivbroms. Gillade geometrin på emondan. Så det är ett säkert kort. MEN detskadar inte att rådfråga innan köp. Det kam finnas andra cyklar man förbiser

Jag fattar inte breda däck på racer? Köp en CX.

Jag har just köpt ny Pro Power 23mm till Colnagon. Tycker det är roligare att åka på smala däck på asfalten.
Satt 23mm på scotten. Rappare o mindre vikt kanske men jag proriterar nog komforten man får. Kan bara jämnföra med treken som hade 25mm. 28 kan ju bara bli bättre där då.

564469_252_60364_wXykdRyXv.jpg

Köp en CAAD13 Disc nu. Du kommer bli supernöjd och de 28mm's som sitter på kommer funka toppen, om du nu inte ska hoja på parkettgolv såklart, då kan du byta till smalare däck. Jag har 30mm's på min hoj och har ingen önskan om att ha smalare. Å andra sidan är jag fet som en gris.

Fälgbroms, skivbroms spelar väl kvitta. Hur vill du cykla upprätt som ett segel eller mycket nere i bocken? Aggressivt eller myspys lite mer upprätt? Håller nog med dom som förespråkar bättre begagnad. Kan du nog hitta något fräsigt för 20 papp kontra ny för 20 papp.

Bry dig inte om alla surkukskommentarer om skivbromsar utan välj vad du själv vill ha.
Visste inget om Emonda och kollade Treks hemsida, intressant att dom hävdar att en av dom främsta egenskaperna är att den ser ut som en kolfiberhoj.Vill man ha en kolfiberhoj så köper man väl det?
Om du gillar plats för bredare däck och bra komfort och kan tänka dig en "fultysk"(alla märken är ful idag utom för surkukarna) så finns denna med Coolfiberram, 105, plats för 33mm:s däck för samma pengar. Finns i liknande geometri som det du önskar.
Endurace CF SL Disc 7.0

NYHET
JämförEndurace CF SL Disc 7.0 .

Jag har en cf slx och är helnöjd, med smala däck lika styv som värsingracern fast bekvämare och med bredare däck som en skinnsoffa,. Vet dock inte hur mkt mindre styv denna är .

M

Tillbaka
Topp