Köp råd Scott scale 970, Trek x-caliber 9 eller Merida Big Nine 400

JuneRules

Medlem
Hej ännu ett köp råd efterfrågas ?
Har att välja mellan dessa 2021 cyklar till en pojke som fyller 14 år om någon vecka och är 175cm lång.
Scott scale 970 - 12990kr
Trek x-caliber 9 - 14990kr
Merida Big Nine 400 - 12990 kr

Har varit inne på att gå Trek men nu var jag inne på cykloteket och där höjdes Big Nine 400 till skyarna och scale 970 sänktes till botten.

Har noll erfarenhet av Merida.

Tacksam för tips.

Mvh Anders

Jag har en xcaliber 9 och jag tycker den är jäkligt skön. När det gäller trek och xc-hojar så ligger du på gränsen mellan stl välj den större.

den enda erf jag har av merida är en citybike och den rullar som den skall utan knussel

Jag skulle köpa Trek pg av gaffeln och komponenter. Mycket bättre grejer för två tusen mer.

Skulle också rösta för Trek av dom 3. Meridan verkar ha väldigt kort ram där XXL är kortare än Trek’s L ?

Jag har en scale 970 2015 och är nöjd med den. Om du ska cykla grusväg funkar den bra, om du ska cykla över stock och sten så välj en med bättre fjädring.

Hej tack för all input sofar.

Igår var vi och prov cyklade Merida Big Nine 400 och kommentaren från sonen var "det är för upprät cykelställning jag vill ha en scott". Hmmm trodde verkligen att denna mer uppräta sittstälning som skulle vara det som ökade hans intresse men snarare tvärtom.
Ska provcykla Scott Scale och Trek X-Caliber imorgon återkommer. Alla cyklar han väljer mellan är i storlek L.

Förmodligen bäst att köpa det som han vill ha än vad pappa vill att han ska ha ;) Skillnaden mellan komponenter är inte så stor att han kommer direkt märka någon skillnad skulle jag tro. Vi får se imorgon.

/Anders

Tillbaka
Topp