[Köp/storleksråd]: Fatbike (Dude?)

AX3L

Aktiv medlem
Jag vet inte om det beror på flytten till söder-om söder-om söder eller att jag släppt ut skägget ytterligare några millimeter, men saker som stålramar och fatbikes börjar kännas oroväckande naturligt. Framförallt har jag, efter en lång väntan på en utbytesram från Kanyonerna insett vikten av redundans i cykelfloran men att två trail-29er-fs helt enkelt inte är någon optimal kombo. Nej, på sikt lär jag avyttra den nya blanka cykeln jag får tillbaka och köpa en fatbike istället. Budget... ja, under 20 iaf. Men jag behöver inte spendera hela den veckopengen heller. Prisvärt är nyckelordet! Den ska främst användas på vanlig stig i Stockholm med omnejd, egentligen året om men framförallt på vintern. Meeen såklart ska jag få in iaf några fina snöturer hemma i Värmland just because.

Av någon anledning känns tyskarna svårslagna även denna gång med sin Dude. Dessutom har de lite rea just nu, och ramen kommer iaf vara samma nästa år så man kommer inte stå helt med skägget i brevlådan. OnOnes fatty trail helstel är ett annat alternativ, lite synd att de slutat sälja den med Bluto-gaffeln. Någon annan jag missat?

Hur ska man tänka kring storlek och geometri förresten? Jag är cirka 184cm men med endast 84 cm benlängd och ett stort jäkla vingspann/apindex. Därför brukar jag ofta få sizea upp till en large även om jag ligger på gränsen till medium. Problemet då blir då ofta att sadelröret är för långt och jag knappt får in en dropper av normalt snitt.

filename=2016-05-24_09.19.32.jpg

filename=2016-05-24_11.35.24.jpg

Här är min Nerve/Neuron 29a i storlek Large. Som synes har jag cirka 1-1,5cm marginal till sadelröret med en 125mm (?) dropper. Dude har ytterligare 1cm högre sadelrör, så en dropper där känns tight. Kommer en medium Dude bli alles för liten för mig? Eller är inte dropper lika viktigt på en fatbike?

Tack!

Skit i dropper och köp en L så du inte går miste om den moderna geometrins fördelar.
Jag har svårt att inte rekommendera en Cannondale.

Bilagor

• IMG_1972.JPG
    IMG_1972.JPG
    507.9 KB · Besök: 43
Tycker du ska köpa en Large...är själv 184 lång å har en Large!

Bilagor

• 20150814_101541.jpg
    20150814_101541.jpg
    424 KB · Besök: 49
178cm, köpte M, satt som en smäck, höga poäng på ap-index med korta ben. Dropper-post vill jag inte vara utan.

Tack för input kring storleken!

Cannondale jekyl 1000 sa:
Skit i dropper och köp en L så du inte går miste om den moderna geometrins fördelar.
Jag har svårt att inte rekommendera en Cannondale.

Nej, alltså risken att jag köper en för liten hoj känns ganska överhängande om jag köper en medium. Hade bara tillverkarna byggt cyklar gjorda för dropper hade jag kunnat köra XL många gånger. Samtidigt, skita i dropper? Alltså, för mig är droppern det bästa som hänt sedan skivat bröd. Iof kanske man kan klämma dit en 100mm dropper på en large, men det blir ju på håret.

Intressant är för övrigt att stack på en medium Dude är högre än en L Spec Fatboy och reachen inte jättemycket kortare än densamme. Kan man säga att Dude är stora i storlekarna?

Stuvarn, kul att vi är jämnlånga! Vet du vad du har för benlängd?

42Hz sa:
178cm, köpte M, satt som en smäck, höga poäng på ap-index med korta ben. Dropper-post vill jag inte vara utan.

Men på 178cm är det ju mer av en no-brainer även sett till rekommendationen. Annars har vi nog ungefär samma proportioner! 183 är ju brytpunkten för M/L på dude, och eftersom jag har korta ben och lång överkropp brukar jag trivas bättre att sizea upp. Men det får ju inte bli så att benen inte räcker ned till pedalerna så att säga.

Stuvarn sa:
AX3L sa:

Har 89cm i ben å 80cm i sadelhöjd!

Tack! Med såpass långa ben vore valet enklare... Tror min sadelhöjd är cirka 75, men jag kan ju tyvärr inte mäta det eftersom den är hos Canyon.

Men jag blir inte riktigt klok här alltså... Dude har 10mm längre sadelrör jämfört med Nerve i samma storlek (490mm vs 480mm). Där har jag kanske 10-15mm spelrum med 125mm dropper, dvs den skulle vara helt slammad eller ha max 5mm spelrum på Duden.

När jag tittar på mini-längden på tex en 150mm e*THIRTEEN stolpe är den 225 millimeter. 225 + 490 = 715mm plus lite sadel osv = 735mm. Alltså borde jag klara av en 150 dropper med lite marginal över. This doesn't add up!

Kupa sa:
Jag är 189 lång, ben ca 87 cm, kör en L-Dude och med en https://www.bikester.se/giant-contact-sl-switch-sadelstolpe-o-309-mm-svart-474417.html i längsta storleken, 440 mm, så jag har hela 150 mm drop att leka med.

Nice! Hur mycket har du tillgodo att justera maxläget på så att säga?

Edit: förresten, nån som vet vad det är för skillnad på CF 9.0 SL och vanliga CF 9.0 som motiverar ett så stort hopp i ordinarie pris? Är det helt enkelt de lite bättre komponenterna rakt igenom som gör det eller missar jag något?

Senast ändrad:
Lars.E sa:
XT rakt igenom på SL 2x11
Tack! Skiljer fälgarna nånting? På bilden ser det ut att stå samma på själva fälgen, men den ena heter 2250 och den andra 2350? Gissningsvis är den andra 100g tyngre, men varför?

Erik O sa:
Skulle man kunna kapa ner några cm på sadelröret kanske?

Alltså tanken har slagit mig. Det borde gå ypperligt också eftersom jag lär ha min-nedstick på sadeln på en large och den stumpen gissningsvis mest är till för att ha sadeln väldigt högt. Men samtidigt, sätta sågen i en ny ram? Spräcka garantin direkt? Njaa..

Vad finns det mer för bra alternativ jag missat på fatbike-marknaden? Tycker det känns ovanligt skralt faktiskt? Gärna dämpad framgaffel, annars inga större krav.

Tror inte det är nått problem med en Large du ser hur mkt utstick jag har på min sadelstolpe (det är på maxstrecket) minska med 5cm å det är fortfarande mkt utstick på sadelstolpen :)

Bilagor

• IMGP8367.JPG
    IMGP8367.JPG
    343 KB · Besök: 40
AX3L sa:
Stuvarn sa:
AX3L sa:

Tack! Med såpass långa ben vore valet enklare... Tror min sadelhöjd är cirka 75, men jag kan ju tyvärr inte mäta det eftersom den är hos Canyon.

Men jag blir inte riktigt klok här alltså... Dude har 10mm längre sadelrör jämfört med Nerve i samma storlek (490mm vs 480mm). Där har jag kanske 10-15mm spelrum med 125mm dropper, dvs den skulle vara helt slammad eller ha max 5mm spelrum på Duden.

När jag tittar på mini-längden på tex en 150mm e*THIRTEEN stolpe är den 225 millimeter. 225 + 490 = 715mm plus lite sadel osv = 735mm. Alltså borde jag klara av en 150 dropper med lite marginal över. This doesn't add up!

Kupa sa:
Jag är 189 lång, ben ca 87 cm, kör en L-Dude och med en https://www.bikester.se/giant-contact-sl-switch-sadelstolpe-o-309-mm-svart-474417.html i längsta storleken, 440 mm, så jag har hela 150 mm drop att leka med.

Tog lite bilder:. Jag har nästan 100 mm av ytterdelen av stolpen ovanför klämman, men det är en målad skala som antyder att man inte ska stoppa ner den alldeles hela vägen. Men gott och väl 70-80 mm lägre skulle jag kunna komma om inte det är nånting som sticker in i ramröret förstås (tänk flaskställskruvar). Det har jag lite dålig koll på. Jag hittar inte originalstolpen nu men jag minns att den här sänkstolpen som är 440 mm är några cm längre än originalet, kanske den var 390 eller nånting sånt?

IMG_1407.jpg width=50%

Det är verkligen 150 mm dropp:

IMG_1409.jpg

IMG_1410.jpg

Jag mätte vertikalt från vevaxelcentrum till en linje i höjd med sadelns ovansida och jag verkar sitta på ganska precis 80 cm, när jag har stolpen i topp, och högre än så vill jag inte sitta.

Stuvarn sa:
Tror inte det är nått problem med en Large du ser hur mkt utstick jag har på min sadelstolpe (det är på maxstrecket) minska med 5cm å det är fortfarande mkt utstick på sadelstolpen :)

Tack för bilden! Om du har sådär mycket utstick och dropp till styret med 89 cm ben och large borde ju min rygg gå av på en medium.

Kupa sa:
AX3L sa:
Stuvarn sa:
AX3L sa:

Kupa sa:

Tog lite bilder:. Jag har nästan 100 mm av ytterdelen av stolpen ovanför klämman, men det är en målad skala som antyder att man inte ska stoppa ner den alldeles hela vägen. Men gott och väl 70-80 mm lägre skulle jag kunna komma om inte det är nånting som sticker in i ramröret förstås (tänk flaskställskruvar). Det har jag lite dålig koll på. Jag hittar inte originalstolpen nu men jag minns att den här sänkstolpen som är 440 mm är några cm längre än originalet, kanske den var 390 eller nånting sånt?

Det är verkligen 150 mm dropp:

Jag mätte vertikalt från vevaxelcentrum till en linje i höjd med sadelns ovansida och jag verkar sitta på ganska precis 80 cm, när jag har stolpen i topp, och högre än så vill jag inte sitta.

Stort tack för hjälpen! Jag förstår inte hur det kan vara så mycket stolpe kvar på duden med 150mm dropper när jag har max 20mm på en 125mm dropper och 10mm kortare sadelrör på en nerve (och 3cm längre ben på dig iof). Men jo, jag börjar mer och mer luta åt att det är en large jag behöver.

Någon som har den vanliga 9.0? Borde man avvakta 2018 modeller? Kollade USA-sidan och de nya verkar inte kommit dit heller.

AX3L sa:
Stort tack för hjälpen! Jag förstår inte hur det kan vara så mycket stolpe kvar på duden med 150mm dropper när jag har max 20mm på en 125mm dropper och 10mm kortare sadelrör på en nerve (och 3cm längre ben på dig iof). Men jo, jag börjar mer och mer luta åt att det är en large jag behöver.

Nej, lite skumt är det. Jag har inget bra svar, men så här ser det uppenbarligen ut på min cykel.. Jag köpte den 2015, och det var den billigaste modellen som hade Bluto då. Jag har ingen koll på om de ändrat nånting sedan dess. Kan gärna mäta fler grejer om det hjälper, säg till bara.

AX3L sa:
Lars.E sa:
XT rakt igenom på SL 2x11
Tack! Skiljer fälgarna nånting? På bilden ser det ut att stå samma på själva fälgen, men den ena heter 2250 och den andra 2350? Gissningsvis är den andra 100g tyngre, men varför?

Erik O sa:
Skulle man kunna kapa ner några cm på sadelröret kanske?

Alltså tanken har slagit mig. Det borde gå ypperligt också eftersom jag lär ha min-nedstick på sadeln på en large och den stumpen gissningsvis mest är till för att ha sadeln väldigt högt. Men samtidigt, sätta sågen i en ny ram? Spräcka garantin direkt? Njaa..

Vad finns det mer för bra alternativ jag missat på fatbike-marknaden? Tycker det känns ovanligt skralt faktiskt? Gärna dämpad framgaffel, annars inga större krav.

Om jag inte fattat fel så saknar det enklare hjulet star rachet utan har en vanlig frihjulsmekanism.
Vet inte om fälg och ekrar är samma.

Kupa sa:
AX3L sa:

Nej, lite skumt är det. Jag har inget bra svar, men så här ser det uppenbarligen ut på min cykel.. Jag köpte den 2015, och det var den billigaste modellen som hade Bluto då. Jag har ingen koll på om de ändrat nånting sedan dess. Kan gärna mäta fler grejer om det hjälper, säg till bara.

Stort tack för hjälpen!

Ska ringa till Canyon och fråga lite om komponenterna och försöka deala lite iom att mitt reklammationsärende har dröjt en hel del.

Tack för alla tips och råd!

Cannondale jekyl 1000 sa:
Köp en fat caad 1 så slipper du långdragna garantiärenden och får en lefty med 60mm offset och marknadens minsta Q-faktor.

Fast Cannondale räknar inte in tyskar i sin jämförelse med Q-faktor verkar det som... Duden har mindre.

BuTTuS sa:
Kupa sa:
Helt off topic, men inte ofta man ser den där droppern i diskussionerna. Har den funkat bra för dig? Jag har samma och den har varit flawless förutom att vajern frös för mig en gång under vintern.

Jag tycker den funkar bra men har aldrig haft dropper förut så jag har inget att jämföra med. Det var väl lite småbökigt att installera den med intern vajerdragning, tyckte man fick vara noga och följa med med höljet så det liksom satt kvar i botten av stolpen, men nu när den är på plats så är det inga problem.

Jag har inte kört den i kallt väder, eftersom jag köpte den i våras nån gång. Åtminstone i nedre änden är ju allt skyddat eftersom det sitter i ramen, frågan är om det kan krypa in fukt och skit uppe vid reglaget.

Blir spännande att se hur den håller i längden. Visst har väl 42Hz samma modell, fast kanske kortare?

Det är lite ironiskt med tanke på din upplevelse, att Bikester skriver "Sadelstolpen är kopplad med vajer så den fungerar utmärkt även i kallare klimat, till skillnad från helhydrauliska system som behöver blödas efter en viss tids användning eller om man vill korta höljet."

Men visst känns det mer robust med vajer, man läser ju bara elände om Reverb t.ex. Eller kanske inte? Vajer funkar väl bara bra tills det kommer in fukt i den.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp