Köp tid MTB AM

• Trådstartare Trådstartare Shk
  • Start datum Start datum

Shk

Medlem
Köp tid MTB AM
Tja. Ska köpa min första Mtb nu och väljer mellan följande, radon slide 130, Yt jeffsy ( den billiga), canyon nerve/spectular eller en rocky Mountain instinct 930 2015 får den för 20 på sportson. Budget är 20 plus lite till sen spricker snåltarmen :) vandrar fram och tillbaka hela tiden. Lägger hellre lite mer pengar nu än köper en ny om ett år igen. :) tacksam för all hjälp samt andra modeller delen med er av erfarenheter

Köp tid MTB AM
Det beror på vad du tänkte cykla. Jag köpte min försts mtb i år och Hade samma alternativ som dig. Slog till på Nerve som kändes mest allround då jag inte var säker på vilken typ av cykling jag skulle gilla. Nu i efterhand (När jag kommit fram till att jag gillar snabb teknisk stigcykling) skulle jag helt klart tagit Spectralen el Sliden istället som har mer slag och flackare vinkel. Visst nerven är inte den som sätter begränsningarna än så länge men Spectralen skulle hålla ännu längre innan jag växer från den, det är jag övertygad om.

Köp tid MTB AM
Jag omstartade min mtb hobby i våras och även jag köpte en 29" nerve för att den är mest allround. Den är väldigt snabb i enkel terräng och uppför men jag upplevde den alltid lite nervös(gaffelvinkel) och jag tyckte inte om 29" hjul som kändes klumpiga och inte så lekfulla. Jag är 175cm lång så det kan ha att göra med att jag upplevde att jag intr hade tillräckligt bra kontroll över cykeln. Jag sålde nerven och beställde en 27,5" spectral. Är jättenöjd att jag gjorde det. Spectral är kanske inte lika snabb i cykelvasan som nerve men den är så mycket roligare och gaffelvinkel samt slag gör att den känns mer stabil.

Men om du funderar på slide och jeffsy så känns det nog att från canyon ska du ha en spectral. Dessvärre har de slutat tillverka 29" som t ex jeffsy är. Jeffsy verkar vara den som är idag mest populär av dessa. Men fundera även på hjulstorleken.

Men som tidigare inlägg säger, fundera över vad du ska cykla. En annan sak är också att om du köper en 20k hoj från sportson så brukar det ingå någons slags service. Om du tar en mailorder hoj så får du serva själv eller betala separat för service. Själv är mina kunskaper och tid begränsade när det gäller att fixa själv men trots det har jag nog 2ggr vald mailorder då det är så mycket mer value for money.

Köp tid MTB AM
Tack för input:) a jeffsyn verkar vara en riktigt rolig cykel. Spectral får man ju väldigt mycket value för pengarna det går ju inte att komma ifrån. Dock har ja väldigt dålig koll på komponenter och annat tyvärr. Vet du vad som sitter jeffsyn? Mvh hampus

Köp tid MTB AM
Det finns flera varianter av kombinationer och jag tror alla är tillräckligt bra för en nybörjare. Men det lilla jag vet så har redan "bas" Jeffsy AL ganska bra komponenter(pike gaffel, reverb dropperpost, slx bromsar etc). Den väger lite mer än en spectral men det ska väl en 29" väga vs 27,5". Min kompis ska börja cykla trail med mig(nybörjare) och han beställde en Jeffsy AL några dagar sedan. Han är mycket längre än jag så det funkar säkert vättre för honom. Men jag tror du blir nöjd med vilken du än väljer.

Köp tid MTB AM
Om du sneglar på en Canyon bör du först slå ett öga i "Visa ditt rambrott"s-tråden....
Jeffsy'n är IMO den mest prisvärda stigkäkaren idag, men bara om det är knögliga stigar som ska avverkas!
Rocky Mountain är rätt udda här i Sverige, så det är ju en bra kandidat om du vill få "blickarna på dig"... Dock verkar den rätt lågt spec'ad, med rätt kass'a bromsar, hjul o 2x10 drivlina, samt avsaknad av sänkstolpe... Dock att få supporten genom köp hos LBS kan vara GULD värt för en oerfaren!!!

Personligen skulle jag kikat på en annan hoj, nämligen Whyte T-129 (helst förra årets modell som har bättre spec. TOM med astmatiska domfällande från WTB!!!), men Whyte är krångliga att få hem till Sverige och garanterat inte under 20Tkr om du inte kan få loss en rea-cykel :/
http://www.rutlandcycling.com/32398...2016-full-suspension-mountain-bike-green.aspx

image.jpeg

Lite reviews:
http://www.bikeradar.com/mtb/gear/c...roduct/review-whyte-t-129-works-scr-14-48826/
http://www.bikeradar.com/mtb/gear/c...roduct/review-whyte-t-129-works-scr-15-49398/
http://enduro-mtb.com/en/enduro-long-term-test-2015-the-whyte-t-129-scr-works/

Lycka till!

Köp tid MTB AM
Tack för ditt svar:) ska kolla upp den cykeln direkt:) a hört att canyon ramarna går sönder lätt, dock bra garanti på den som ja fattat. Yt jeffeys ligger nog närmast känns det som just nu. Ska bara få tummen ur;)

Tillbaka
Topp