Köpa bak/framväxel, vad tänka på?

asjohem

Medlem
Tjena!

Håller på att renovera cykeln, en del i taget och ska byta bakväxel nu. Men vad ska man ha?
Allt är slitet i drivlinan så har bytt kasett och kedja än, framgaffel på väg hemåt, tänker ge mig på bakväxel nu.
Har 3x8, kasetten bak är 11-34, fram vet jag inte just nu.

Har kollat dessa men vad ska man tänka på? Inga värstinggrejer, bara byta ut allt det slitna.

Senast ändrad:
Har du SRAM- eller Shimano-reglage?
Skulle göra det lätt för mig och inte mixa tillverkare, även om det kan funka.

Okej då kör jag bara shimano då jag har det nu.
En annan fråga, vilket gradtal ska man ha på framväxeln?
Bak finns ju kort, medellång och lång modell?

Större kassett behöver större växelarm. Ska framkomma i specifikationen hur stor den tar. Här du 11-34 så vill du så klart att den klarar minst 34 som största drev.

Tack för svaret! Har du även koll på dom två olika i fram? Ena är ju 63-66 grader, andra 66-69 grader
Det är ramens vinkeln mellan kedjestag och sadelrör som avses. Mät ramen, googla specen på tidigare växel eller chansa. Själv hade jag börjat med att rengöra och smörja upp nuvarande framväxel. De brukar vara odödliga.

Det är ramens vinkeln mellan kedjestag och sadelrör som avses. Mät ramen, googla specen på tidigare växel eller chansa. Själv hade jag börjat med att rengöra och smörja upp nuvarande framväxel. De brukar vara odödliga.
Okej. Jag byter som sagt allt slitet men jag kan absolut skippa framväxeln och låta den gamla sitta. Byter bara bak :)

Jag har återupplivat mängder med både fram o bakväxlar genom att dränka dom i wd40 och sen motionera alla leder tills dom rör sig smidigt (sen smörja in dom med riktig olja). Funkar även med reglage.

Jag förespråkar sympatisk renovering, ha kvar så mycket original som möjligt om det inte är rena slitdelar. Om det nu inte är så att man tycker om nya blänkande saker förstås...

Jag har återupplivat mängder med både fram o bakväxlar genom att dränka dom i wd40 och sen motionera alla leder tills dom rör sig smidigt (sen smörja in dom med riktig olja). Funkar även med reglage.

Jag förespråkar sympatisk renovering, ha kvar så mycket original som möjligt om det inte är rena slitdelar. Om det nu inte är så att man tycker om nya blänkande saker förstås...
Den är gammal och ganska slapp i sidled, den ser sned ut också, känns som den inte håller länge till. Men anledningen till att jag ska byta är att jag bytt kassett och ska byta framparti, tänkte ha fräscha drev men de kanske inte spelar så stor roll på bakväxeln?

Tillbaka
Topp