Köpa begagnad 90k eller ny 40k

Blåankel

Medlem
Köpa begagnad 90k eller ny 40k
Hej!
Jag har ett dilemma som inte bara innebär olika kvalitet på cykel utan i slutändan kan bli avgörande. Har Googlat men hamnat i mycket kunskap, men inte erfarenhet nog att sortera och komma till ett beslut.
Jag kommer att cykla på skogsstigar och grusvägar. Inte optimal miljö vad cykeln är byggd för. Jag kommer inte att nörda ner mig i material val, utan bara köpa en över medel cykel och vara nöjd. Enduro cykel trivs bäst i mer sluttande miljö, men här blir det kanske 10% av det. Har en Trek X Caliber sedan 3 år.

Val 1: En begagnad Merida eOne sixty 875 2024 rullat 8h. Pris ca 40k.
Batteriet sägs vara underhållsladdat, finns det sätt att kolla det, display eller app?
Gissar att inget annat på cykeln åldras när det inte används? Förutsatt att den stått inomhus.
Ligger den rätt i pris? Sett liknande Merida 2026 för 46k, men då har de rullat i tuffare miljö. Här blir det ingen garanti heller såklart. Den är i rätt strl för mig.

Val 2: Ett känt märke, för mig. Trek Merida Scott tex.
Bosch eller Shimano motor. Prisklass 40 till 55k. Här kan jag välja exakt rätt cykel för min miljö jag kommer cykla i. Även om Enduro Merida inte kommer att göra bort sig helt på jämn väg.

Hur tänker ni här? Har jag missat någon frågeställning? 🙂
Tack för er input!
Bild lånad av Ebike.

Bilagor

• Screenshot_20260613_103144_Firefox.webp
    Screenshot_20260613_103144_Firefox.webp
    164.8 KB · Besök: 11
Tillbaka
Topp